Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Zgłoszenie pisemnie urządzenia] 1. Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie urządzenie do TDT, w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1) informacje ogólne, w tym:
a) nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
b) położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c) różnicę wysokości (m),
d) długość trasy,
e) liczbę podpór trasowych,
f) średnie pochylenie trasy (%),
g) przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h) maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i) plan sytuacyjny (1:5000),
j) urządzenia zabezpieczające,
k) rodzaj wprzęgieł,
l) pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
2) opis trasy UTL, w tym:
a) profil trasy wraz z tabelą profilu,
b) rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c) maksymalne przęsło (m),
d) maksymalną wysokość nad terenem (m),
e) dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f) dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g) maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h) budowle na trasie;
3) charakterystykę liny:
a) rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b) wytrzymałość materiału drutów,
c) obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d) maksymalną siłę rozciągającą linę,
e) wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f) obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g) inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4) dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a) schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b) wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na wałach,
c) schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
d) uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
e) dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
5) dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
a) opis techniczny,
b) schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
c) schemat główny,
d) schematy zasadnicze sterowania i blokad,
e) schematy obwodów międzystacyjnych,
f) schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
g) zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
6) dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
a) rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
b) rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
c) schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
d) schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
7) dane dotyczące pojazdów, w tym:
a) rysunek zestawieniowy,
b) masę własną, nośność (w kg i osobach),
c) rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
d) rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
e) opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
8) dokumenty uzupełniające, w tym:
a) regulamin techniczny dla osobowych i towarowych kolei linowych, zwany dalej „regulaminem technicznym kolei”, lub instrukcję eksploatacji dla wyciągu narciarskiego, wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej lub przenośnika, zwaną dalej „instrukcją eksploatacji”,
b) program prób i badań UTL,
c) analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
d) instrukcję ewakuacji,
e) deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.
4. Dla towarowych kolei linowych, wyciągów narciarskich wodnych, wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego oraz przenośników dokumentacja, o której mowa w ust. 3, powinna uwzględniać specyfikę eksploatacji tych urządzeń.
5. (uchylony).
Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Zgłoszenie pisemnie urządzenia] 1. Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie urządzenie do TDT, w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1) informacje ogólne, w tym:
a) nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
b) położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c) różnicę wysokości (m),
d) długość trasy,
e) liczbę podpór trasowych,
f) średnie pochylenie trasy (%),
g) przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h) maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i) plan sytuacyjny (1:5000),
j) urządzenia zabezpieczające,
k) rodzaj wprzęgieł,
l) pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
2) opis trasy UTL, w tym:
a) profil trasy wraz z tabelą profilu,
b) rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c) maksymalne przęsło (m),
d) maksymalną wysokość nad terenem (m),
e) dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f) dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g) maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h) budowle na trasie;
3) charakterystykę liny:
a) rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b) wytrzymałość materiału drutów,
c) obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d) maksymalną siłę rozciągającą linę,
e) wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f) obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g) inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4) dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a) schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b) wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na wałach,
c) schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
d) uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
e) dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
5) dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
a) opis techniczny,
b) schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
c) schemat główny,
d) schematy zasadnicze sterowania i blokad,
e) schematy obwodów międzystacyjnych,
f) schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
g) zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
6) dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
a) rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
b) rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
c) schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
d) schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
7) dane dotyczące pojazdów, w tym:
a) rysunek zestawieniowy,
b) masę własną, nośność (w kg i osobach),
c) rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
d) rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
e) opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
8) dokumenty uzupełniające, w tym:
a) regulamin techniczny dla osobowych i towarowych kolei linowych, zwany dalej „regulaminem technicznym kolei”, lub instrukcję eksploatacji dla wyciągu narciarskiego, wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej lub przenośnika, zwaną dalej „instrukcją eksploatacji”,
b) program prób i badań UTL,
c) analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
d) instrukcję ewakuacji,
e) deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.
4. Dla towarowych kolei linowych, wyciągów narciarskich wodnych, wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego oraz przenośników dokumentacja, o której mowa w ust. 3, powinna uwzględniać specyfikę eksploatacji tych urządzeń.
5. (uchylony).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10
1. Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie urządzenie do TDT [4] , w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1) informacje ogólne, w tym:
a) nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
b) położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c) różnicę wysokości (m),
d) długość trasy,
e) liczbę podpór trasowych,
f) średnie pochylenie trasy (%),
g) przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h) maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i) plan sytuacyjny (1:5000),
j) urządzenia zabezpieczające,
k) rodzaj wprzęgieł,
I) pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
2) opis trasy UTL, w tym:
a) profil trasy wraz z tabelą profilu,
b) rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c) maksymalne przęsło (m),
d) maksymalną wysokość nad terenem (m),
e) dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f) dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g) maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h) budowle na trasie;
3) charakterystykę liny:
a) rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b) wytrzymałość materiału drutów,
c) obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d) maksymalną siłę rozciągającą linę,
e) wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f) obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g) inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4) dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a) schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b) wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na watach,
c) schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
d) uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
e) dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
5) dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
a) opis techniczny,
b) schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
c) schemat główny,
d) schematy zasadnicze sterowania i blokad,
e) schematy obwodów międzystacyjnych,
f) schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
g) zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
6) dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
a) rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
b) rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
c) schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
d) schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
7) dane dotyczące pojazdów, w tym:
a) rysunek zestawieniowy,
b) masę własną, nośność (w kg i osobach),
c) rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
d) rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
e) opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
8) dokumenty uzupełniające, w tym:
a) regulamin techniczny dla osobowych i towarowych kolei linowych, zwany dalej „regulaminem technicznym kolei”, lub instrukcję eksploatacji dla wyciągu narciarskiego, wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej lub przenośnika, zwaną dalej „instrukcją eksploatacji”,
b) program prób i badań UTL,
c) analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
d) instrukcję ewakuacji,
e) deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.
4. Dla towarowych kolei linowych, wyciągów narciarskich wodnych, wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego oraz przenośników dokumentacja, o której mowa w ust. 3, powinna uwzględniać specyfikę eksploatacji tych urządzeń.
5. [5] (uchylony)
[4] § 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.
[5] § 3 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02
1. Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie urządzenie do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej „TDT”, w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1) informacje ogólne, w tym:
a) nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
b) położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c) różnicę wysokości (m),
d) długość trasy,
e) liczbę podpór trasowych,
f) średnie pochylenie trasy (%),
g) przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h) maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i) plan sytuacyjny (1:5000),
j) urządzenia zabezpieczające,
k) rodzaj wprzęgieł,
I) pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
2) opis trasy UTL, w tym:
a) profil trasy wraz z tabelą profilu,
b) rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c) maksymalne przęsło (m),
d) maksymalną wysokość nad terenem (m),
e) dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f) dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g) maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h) budowle na trasie;
3) charakterystykę liny:
a) rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b) wytrzymałość materiału drutów,
c) obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d) maksymalną siłę rozciągającą linę,
e) wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f) obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g) inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4) dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a) schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b) wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na watach,
c) schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
d) uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
e) dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
5) dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
a) opis techniczny,
b) schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
c) schemat główny,
d) schematy zasadnicze sterowania i blokad,
e) schematy obwodów międzystacyjnych,
f) schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
g) zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
6) dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
a) rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
b) rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
c) schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
d) schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
7) dane dotyczące pojazdów, w tym:
a) rysunek zestawieniowy,
b) masę własną, nośność (w kg i osobach),
c) rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
d) rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
e) opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
8) dokumenty uzupełniające, w tym:
a) regulamin techniczny dla osobowych i towarowych kolei linowych, zwany dalej „regulaminem technicznym kolei”, lub instrukcję eksploatacji dla wyciągu narciarskiego, wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej lub przenośnika, zwaną dalej „instrukcją eksploatacji”,
b) program prób i badań UTL,
c) analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
d) instrukcję ewakuacji,
e) deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.
4. Dla towarowych kolei linowych, wyciągów narciarskich wodnych, wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego oraz przenośników dokumentacja, o której mowa w ust. 3, powinna uwzględniać specyfikę eksploatacji tych urządzeń.
5. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w zakresie, w jakim dane, o których mowa w tym przepisie, zawarte są w dokumentacji określonej w rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258).