Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Kontrola specjalna] 1. Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
1a. Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.
2. Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1) pierwszy przegląd specjalny – nie później niż po 15 latach lub po 22 500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2) drugi przegląd specjalny – nie później niż po 10 latach lub po 15 000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3) trzeci przegląd specjalny i następne – nie później niż po 5 latach lub po 7500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
Wersja obowiązująca od 2023-09-11 (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)
[Kontrola specjalna] 1. Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
1a. Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.
2. Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1) pierwszy przegląd specjalny – nie później niż po 15 latach lub po 22 500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2) drugi przegląd specjalny – nie później niż po 10 latach lub po 15 000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3) trzeci przegląd specjalny i następne – nie później niż po 5 latach lub po 7500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10
1. Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
1a. [23] Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.
2. Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1) pierwszy przegląd specjalny – nie później niż po 15 latach lub po 22 500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2) drugi przegląd specjalny – nie później niż po 10 latach lub po 15 000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3) trzeci przegląd specjalny i następne – nie później niż po 5 latach lub po 7 500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
[23] § 15 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02
1. Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
2. Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1) pierwszy przegląd specjalny – nie później niż po 15 latach lub po 22 500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2) drugi przegląd specjalny – nie później niż po 10 latach lub po 15 000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3) trzeci przegląd specjalny i następne – nie później niż po 5 latach lub po 7 500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.