history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

§ 14. [Kontrola roczna] 1. Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:

1) kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;

2) przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:

a) kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,

b) kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,

c) kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,

d) kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,

e) kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;

3) przegląd lin, w tym badania wizualne:

a) lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,

b) stanu zakończeń lin,

c) lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;

4) przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:

a) kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,

b) kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,

c) sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;

5) przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:

a) obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,

b) stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,

c) sprzętu do pomiaru siły wiatru;

6) przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:

a) sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,

b) demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20% wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,

c) sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,

d) sprawdzenie co najmniej 10% wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,

e) pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,

f) przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,

g) sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,

h) sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.

2. Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.

3. W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

§ 14. [Kontrola roczna] 1. Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:

1) kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;

2) przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:

a) kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,

b) kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,

c) kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,

d) kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,

e) kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;

3) przegląd lin, w tym badania wizualne:

a) lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,

b) stanu zakończeń lin,

c) lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;

4) przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:

a) kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,

b) kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,

c) sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;

5) przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:

a) obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,

b) stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,

c) sprzętu do pomiaru siły wiatru;

6) przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:

a) sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,

b) demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20% wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,

c) sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,

d) sprawdzenie co najmniej 10% wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,

e) pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,

f) przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,

g) sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,

h) sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.

2. Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.

3. W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10

§ 14. 1. Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:

1) kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;

2) przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:

a) kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,

b) kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,

c) kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,

d) kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,

e) kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;

3) [21] przegląd lin, w tym badania wizualne:

a) lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,

b) stanu zakończeń lin,

c) lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;

4) przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:

a) kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń.

b) kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,

c) sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;

5) przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:

a) obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,

b) stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,

c) sprzętu do pomiaru siły wiatru;

6) przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:

a) sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,

b) demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,

c) sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,

d) sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,

e) pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,

f) przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,

g) sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,

h) sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.

2. [22] Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.

3. W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.

[21] § 14 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.

[22] § 14 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02

§ 14. 1. Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:

1) kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;

2) przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:

a) kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,

b) kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,

c) kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,

d) kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,

e) kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;

3) przegląd lin, w tym:

a) kontrolę wizualną lub magnetyczną zgodnie z postanowieniami norm,

b) przegląd stanu zakończeń lin,

c) kontrolę wizualną lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;

4) przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:

a) kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń.

b) kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,

c) sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;

5) przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:

a) obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,

b) stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,

c) sprzętu do pomiaru siły wiatru;

6) przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:

a) sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,

b) demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,

c) sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,

d) sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,

e) pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,

f) przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,

g) sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,

h) sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.

2. Wyniki kontroli rocznej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.

3. W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.