history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

Rozdział 3

Warunki dopuszczenia UTL do eksploatacji

§ 7. [Badanie] 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.

2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:

1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;

2) zmiany lokalizacji UTL.

3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:

1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;

2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;

3) badanie ruchowe.

4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:

1) stanu lin i ich zakończeń;

2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;

3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;

4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;

5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;

6) działania urządzeń elektrycznych;

7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;

8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;

9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

11) działania urządzeń do ewakuacji;

12) stanu szyn i ich infrastruktury.

5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:

1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;

2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;

3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;

4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.

6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.

7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.

8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.

9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:

1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;

2) pracy hamulców;

3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;

4) pracy urządzeń elektrycznych;

5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;

6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;

7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;

8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.

10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.

11. Osoba:

1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,

2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń

– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

Rozdział 3

Warunki dopuszczenia UTL do eksploatacji

§ 7. [Badanie] 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.

2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:

1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;

2) zmiany lokalizacji UTL.

3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:

1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;

2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;

3) badanie ruchowe.

4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:

1) stanu lin i ich zakończeń;

2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;

3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;

4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;

5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;

6) działania urządzeń elektrycznych;

7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;

8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;

9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

11) działania urządzeń do ewakuacji;

12) stanu szyn i ich infrastruktury.

5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:

1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;

2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;

3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;

4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.

6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.

7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.

8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.

9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:

1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;

2) pracy hamulców;

3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;

4) pracy urządzeń elektrycznych;

5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;

6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;

7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;

8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.

10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.

11. Osoba:

1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,

2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń

– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10

Rozdział 3

Warunki dopuszczenia UTL do eksploatacji

§ 7. 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.

2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:

1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;

2) zmiany lokalizacji UTL.

3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:

1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;

2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;

3) badanie ruchowe.

4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:

1) stanu lin i ich zakończeń;

2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;

3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;

4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;

5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;

6) działania urządzeń elektrycznych;

7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;

8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;

9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

11) działania urządzeń do ewakuacji;

12) stanu szyn i ich infrastruktury.

5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:

1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;

2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;

3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;

4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.

6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.

7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.

8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.

9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:

1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;

2) pracy hamulców;

3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;

4) pracy urządzeń elektrycznych;

5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;

6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;

7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;

8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.

10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.

11. [18] Osoba:

1) wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,

2) przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń

– powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.

[18] § 7 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02

Rozdział 3

Warunki dopuszczenia UTL do eksploatacji

§ 7. 1. Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.

2. Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:

1) UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;

2) zmiany lokalizacji UTL.

3. Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:

1) sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;

2) badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;

3) badanie ruchowe.

4. Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:

1) stanu lin i ich zakończeń;

2) prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;

3) odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;

4) połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;

5) ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;

6) działania urządzeń elektrycznych;

7) działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;

8) działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;

9) sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

10) działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;

11) działania urządzeń do ewakuacji;

12) stanu szyn i ich infrastruktury.

5. Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:

1) 5 godzin – dla wyciągów narciarskich;

2) 25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;

3) 50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu – dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;

4) dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.

6. W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.

7. W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.

8. W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.

9. Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:

1) zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;

2) pracy hamulców;

3) pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;

4) pracy urządzeń elektrycznych;

5) parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;

6) stanie lin, połączeń i zakończeń lin;

7) wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;

8) zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.

10. W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.