history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

§ 23. [Badanie doraźne] 1. Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.

2. Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:

1) po wymianie lub naprawie:

a) lin,

b) pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,

c) zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,

d) układu hamulcowego lub jego elementu,

e) układu napinania liny,

f) urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,

g) konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;

2) po modernizacji uzgodnionej z TDT;

3) po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.

3. Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:

1) regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;

2) protokoły pomiarów elektrycznych;

3) zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;

4) niezbędne rysunki i obliczenia;

5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.

4. Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.

5. Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.

6. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.

7. Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:

1) UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.

Wersja obowiązująca od 2023-09-11    (Dz.U.2023.1850 tekst jednolity)

§ 23. [Badanie doraźne] 1. Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.

2. Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:

1) po wymianie lub naprawie:

a) lin,

b) pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,

c) zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,

d) układu hamulcowego lub jego elementu,

e) układu napinania liny,

f) urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,

g) konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;

2) po modernizacji uzgodnionej z TDT;

3) po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.

3. Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:

1) regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;

2) protokoły pomiarów elektrycznych;

3) zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;

4) niezbędne rysunki i obliczenia;

5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.

4. Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.

5. Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.

6. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.

7. Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:

1) UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-09-03 do 2023-09-10

§ 23. 1. Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.

2. Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:

1) po wymianie lub naprawie:

a) lin,

b) pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,

c) zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,

d) układu hamulcowego lub jego elementu,

e) układu napinania liny,

f) urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,

g) konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;

2) po modernizacji uzgodnionej z TDT;

3) po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.

3. Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:

1) regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;

2) protokoły pomiarów elektrycznych;

3) [30] zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;

4) niezbędne rysunki i obliczenia;

5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.

4. Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.

5. Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.

6. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.

7. Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:

1) UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.

[30] § 23 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu linowego (Dz.U. poz. 1414). Zmiana weszła w życie 3 września 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-07-11 do 2020-09-02

§ 23. 1. Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.

2. Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:

1) po wymianie lub naprawie:

a) lin,

b) pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,

c) zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,

d) układu hamulcowego lub jego elementu,

e) układu napinania liny,

f) urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,

g) konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;

2) po modernizacji uzgodnionej z TDT;

3) po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.

3. Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:

1) regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;

2) protokoły pomiarów elektrycznych;

3) zaświadczenia kwalifikacyjne konserwujących i obsługujących UTL;

4) niezbędne rysunki i obliczenia;

5) niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.

4. Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:

1) sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

2) przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.

5. Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.

6. Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.

7. Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:

1) UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;

2) instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;

3) napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.