Wersja obowiązująca od 2023.07.26     (Dz.U.2023.1431 tekst jednolity)

§ 24. [Oznaczenie granicy drogi startowej] 1. [7] Granicę drogi startowej oznacza się za pomocą oznaczników krawędzi drogi startowej, które zapewnią jej identyfikację z kabiny statku powietrznego znajdującego się w powietrzu od momentu rozpoczęcia podejścia do lądowania lub na ziemi oraz wykonywanie operacji lotniczych bez możliwości niezamierzonego wykołowania poza granicę drogi startowej.

2. [8] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się na granicy drogi startowej lub na zewnątrz drogi startowej w odległości do 3 m od jej granicy.

3. [9] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się w miarę możliwości w jednakowej odległości, nie większej niż 100 m od siebie.

4. [10] W przypadku krzyżujących się dróg startowych oznaczniki krawędzi dróg startowych rozmieszcza się również we wszystkich miejscach załamań granicy dróg startowych.

5. [11] Oznacznik krawędzi drogi startowej jest:

1) przenośny;

2) obiektem o konstrukcji łamliwej;

3) koloru białego, pomarańczowego albo czerwonego, albo jest kombinacją kolorów białego i pomarańczowego albo białego i czerwonego, w celu zapewnienia jak największego kontrastu z tłem.

6. [12] Wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 2 oznaczniki krawędzi drogi startowej.

7. W przypadku utrzymywania trawy o wysokości do 5 cm dopuszcza się rozmieszczenie na poziomie terenu oznaczników płaskich w kolorze białym lub innym zapewniającym jak największy kontrast z tłem, z tym że wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 3 oznaczniki płaskie, w tym jeden w osi drogi startowej.

8. [13] Kształt i wymiary oznaczników krawędzi drogi startowej i oznaczników płaskich określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

[7] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[8] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[9] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 3, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[10] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[11] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[12] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 6, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[13] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 8, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023.07.26     (Dz.U.2023.1431 tekst jednolity)

§ 24. [Oznaczenie granicy drogi startowej] 1. [7] Granicę drogi startowej oznacza się za pomocą oznaczników krawędzi drogi startowej, które zapewnią jej identyfikację z kabiny statku powietrznego znajdującego się w powietrzu od momentu rozpoczęcia podejścia do lądowania lub na ziemi oraz wykonywanie operacji lotniczych bez możliwości niezamierzonego wykołowania poza granicę drogi startowej.

2. [8] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się na granicy drogi startowej lub na zewnątrz drogi startowej w odległości do 3 m od jej granicy.

3. [9] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się w miarę możliwości w jednakowej odległości, nie większej niż 100 m od siebie.

4. [10] W przypadku krzyżujących się dróg startowych oznaczniki krawędzi dróg startowych rozmieszcza się również we wszystkich miejscach załamań granicy dróg startowych.

5. [11] Oznacznik krawędzi drogi startowej jest:

1) przenośny;

2) obiektem o konstrukcji łamliwej;

3) koloru białego, pomarańczowego albo czerwonego, albo jest kombinacją kolorów białego i pomarańczowego albo białego i czerwonego, w celu zapewnienia jak największego kontrastu z tłem.

6. [12] Wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 2 oznaczniki krawędzi drogi startowej.

7. W przypadku utrzymywania trawy o wysokości do 5 cm dopuszcza się rozmieszczenie na poziomie terenu oznaczników płaskich w kolorze białym lub innym zapewniającym jak największy kontrast z tłem, z tym że wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 3 oznaczniki płaskie, w tym jeden w osi drogi startowej.

8. [13] Kształt i wymiary oznaczników krawędzi drogi startowej i oznaczników płaskich określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

[7] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[8] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[9] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 3, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[10] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[11] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[12] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 6, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[13] Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 8, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.03.17 do 2023.07.25

§ 24. [Oznaczenie granicy drogi startowej] 1. [52] Granicę drogi startowej oznacza się za pomocą oznaczników krawędzi drogi startowej, które zapewnią jej identyfikację z kabiny statku powietrznego znajdującego się w powietrzu od momentu rozpoczęcia podejścia do lądowania lub na ziemi oraz wykonywanie operacji lotniczych bez możliwości niezamierzonego wykołowania poza granicę drogi startowej.

2. [53] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się na granicy drogi startowej lub na zewnątrz drogi startowej w odległości do 3 m od jej granicy.

3. [54] Oznaczniki krawędzi drogi startowej rozmieszcza się w miarę możliwości w jednakowej odległości, nie większej niż 100 m od siebie.

4. [55] W przypadku krzyżujących się dróg startowych oznaczniki krawędzi dróg startowych rozmieszcza się również we wszystkich miejscach załamań granicy dróg startowych.

5. [56] Oznacznik krawędzi drogi startowej jest:

1) przenośny;

2) obiektem o konstrukcji łamliwej;

3) koloru białego, pomarańczowego albo czerwonego, albo jest kombinacją kolorów białego i pomarańczowego albo białego i czerwonego, w celu zapewnienia jak największego kontrastu z tłem.

6. [57] Wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 2 oznaczniki krawędzi drogi startowej.

7. W przypadku utrzymywania trawy o wysokości do 5 cm dopuszcza się rozmieszczenie na poziomie terenu oznaczników płaskich w kolorze białym lub innym zapewniającym jak największy kontrast z tłem, z tym że wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 3 oznaczniki płaskie, w tym jeden w osi drogi startowej.

8. [58] Kształt i wymiary oznaczników krawędzi drogi startowej i oznaczników płaskich określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

[52] § 24 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[53] § 24 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[54] § 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 3, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[55] § 24 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[56] § 24 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[57] § 24 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 6, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

[58] § 24 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402) zarządzający lotniskiem wdroży wymagania, o których mowa w § 24 ust. 8, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ww. rozporządzenia, tj. do 3 września 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.11.22 do 2023.03.16

§ 24. [Oznaczenie granicy pola wzlotów ] 1. Granicę pola wzlotów oznacza się za pomocą oznaczników granicy pola wzlotów, które zapewnią jego identyfikację z kabiny statku powietrznego znajdującego się w powietrzu od momentu rozpoczęcia podejścia do lądowania lub na ziemi oraz wykonywanie operacji lotniczych bez możliwości niezamierzonego wykołowania poza granicę pola wzlotów.

2. Oznaczniki granicy pola wzlotów rozmieszcza się na granicy pola wzlotów lub na zewnątrz pola wzlotów w odległości do 3 m od jego granicy.

3. Oznaczniki granicy pola wzlotów rozmieszcza się w miarę możliwości w jednakowej odległości, nie większej niż 100 m od siebie.

4. W przypadku krzyżujących się dróg startowych na polu wzlotów oznaczniki granicy pola wzlotów rozmieszcza się również we wszystkich miejscach załamań granicy pola wzlotów.

5. Oznacznik granicy pola wzlotów jest:

1) przenośny;

2) obiektem o konstrukcji łamliwej;

3) koloru białego albo pomarańczowego, albo jest kombinacją tych kolorów w celu zapewnienia jak największego kontrastu z tłem;

4) odblaskowy – w przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej obsługującego loty w porze nocnej.

6. Wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 2 oznaczniki granicy pola wzlotów.

7. W przypadku utrzymywania trawy o wysokości do 5 cm dopuszcza się rozmieszczenie na poziomie terenu oznaczników płaskich w kolorze białym lub innym zapewniającym jak największy kontrast z tłem, z tym że wzdłuż poprzecznej granicy drogi startowej lub przesuniętego progu rozmieszcza się co najmniej 3 oznaczniki płaskie, w tym jeden w osi drogi startowej.

8. Kształt i wymiary oznaczników granicy pola wzlotów i oznaczników płaskich określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.