history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-07-26    (Dz.U.2023.1431 tekst jednolity)

§ 20. [Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów] 1. Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów obliczone przez podzielenie różnicy między maksymalną i minimalną wysokością drogi startowej wzdłuż jej linii środkowej przez długość tej drogi startowej nie może przekraczać:

1) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 1,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 18% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

2. Miejscowe nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów nie może przekraczać:

1) 3% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 20% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

3. (uchylony).

4. (uchylony).

5. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej położonego w obszarach górskich, niewykorzystywanego do lotów handlowych odległość między załamaniami sąsiednich prostych nachylenia podłużnego drogi startowej wynosi nie mniej niż 20 m.

Wersja obowiązująca od 2023-07-26    (Dz.U.2023.1431 tekst jednolity)

§ 20. [Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów] 1. Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów obliczone przez podzielenie różnicy między maksymalną i minimalną wysokością drogi startowej wzdłuż jej linii środkowej przez długość tej drogi startowej nie może przekraczać:

1) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 1,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 18% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

2. Miejscowe nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów nie może przekraczać:

1) 3% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 20% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

3. (uchylony).

4. (uchylony).

5. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej położonego w obszarach górskich, niewykorzystywanego do lotów handlowych odległość między załamaniami sąsiednich prostych nachylenia podłużnego drogi startowej wynosi nie mniej niż 20 m.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-03-17 do 2023-07-25

§ 20. [Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów] 1. Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów obliczone przez podzielenie różnicy między maksymalną i minimalną wysokością drogi startowej wzdłuż jej linii środkowej przez długość tej drogi startowej nie może przekraczać:

1) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 1,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 18% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

2. Miejscowe nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów nie może przekraczać:

1) 3% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 20% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

3. [49] (uchylony)

4. [50] (uchylony)

5. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej położonego w obszarach górskich, niewykorzystywanego do lotów handlowych odległość między załamaniami sąsiednich prostych nachylenia podłużnego drogi startowej wynosi nie mniej niż 20 m.

[49] § 20 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

[50] § 20 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji (Dz.U. poz. 402). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-11-22 do 2023-03-16

§ 20. [Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów ] 1. Nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów obliczone przez podzielenie różnicy między maksymalną i minimalną wysokością drogi startowej wzdłuż jej linii środkowej przez długość tej drogi startowej nie może przekraczać:

1) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 1,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 18% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

2. Miejscowe nachylenie podłużne drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów nie może przekraczać:

1) 3% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 2,5% – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4;

3) 20% – w przypadku lotniska położonego w obszarach górskich, pod warunkiem że nie jest ono wykorzystywane do lotów handlowych.

3. Zmiany nachylenia podłużnego drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów są łagodne, o minimalnym promieniu krzywizny:

1) 5000 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2;

2) 10 000 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.

4. Odległość między załamaniami sąsiednich prostych nachylenia podłużnego drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów wynosi nie mniej niż 40 m.

5. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej położonego w obszarach górskich, niewykorzystywanego do lotów handlowych odległość między załamaniami sąsiednich prostych nachylenia podłużnego drogi startowej wynosi nie mniej niż 20 m.