Wersja obowiązująca od 2023-07-07 (Dz.U.2023.1290 tekst jednolity)
[Światła] 1. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędzi drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej, światła wskaźnika kierunku lądowania oraz podświetlenie wskaźnika kierunku wiatru. Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. Światła krawędzi drogi startowej:
1) są światłami stałymi, koloru białego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. Światła początku drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. Światła końca drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. Światła krawędzi drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych między rzędami świateł krawędzi drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości między światłami krawędzi drogi startowej.
8. Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej strony oznaczników krawędzi drogi startowej.
10. W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1) przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2) zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1) wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej – w przypadku startu;
2) wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej – w przypadku lądowania;
3) ma światła barwy określonej w ust. 2–4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4) umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5) posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Wersja obowiązująca od 2023-07-07 (Dz.U.2023.1290 tekst jednolity)
[Światła] 1. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędzi drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej, światła wskaźnika kierunku lądowania oraz podświetlenie wskaźnika kierunku wiatru. Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. Światła krawędzi drogi startowej:
1) są światłami stałymi, koloru białego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. Światła początku drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. Światła końca drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. Światła krawędzi drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych między rzędami świateł krawędzi drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości między światłami krawędzi drogi startowej.
8. Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej strony oznaczników krawędzi drogi startowej.
10. W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1) przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2) zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1) wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej – w przypadku startu;
2) wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej – w przypadku lądowania;
3) ma światła barwy określonej w ust. 2–4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4) umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5) posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-03-17 do 2023-07-06
[Światła] 1. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędzi drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej, światła wskaźnika kierunku lądowania oraz podświetlenie wskaźnika kierunku wiatru. [14] Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. Światła krawędzi drogi startowej: [15]
1) są światłami stałymi, koloru białego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. Światła początku drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. Światła końca drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. [16] Światła krawędzi drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. [17] Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych między rzędami świateł krawędzi drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości między światłami krawędzi drogi startowej.
8. Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. [18] Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej strony oznaczników krawędzi drogi startowej.
10. W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1) przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2) zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1) wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej – w przypadku startu;
2) wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej – w przypadku lądowania;
3) ma światła barwy określonej w ust. 2–4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4) umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5) posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
[14] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[15] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[16] § 6 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[17] § 6 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[18] § 6 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-02-18 do 2023-03-16 (Dz.U.2020.260 tekst jednolity)
[Światła] 1. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędziowe drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej oraz światła wskaźnika kierunku lądowania. Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. Światła krawędziowe drogi startowej:
1) są światłami stałymi, koloru białego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. Światła początku drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. Światła końca drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. Światła krawędziowe drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych pomiędzy rzędami świateł krawędziowych drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości pomiędzy światłami krawędziowymi drogi startowej.
8. Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od wewnętrznej strony oznaczników granicy pola wzlotów.
10. W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1) przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2) zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1) wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej – w przypadku startu;
2) wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej – w przypadku lądowania;
3) ma światła barwy określonej w ust. 2–4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4) umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5) posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-06-27 do 2020-02-17
[Światła] 1. W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędziowe drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej oraz światła wskaźnika kierunku lądowania. Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. Światła krawędziowe drogi startowej:
1) są światłami stałymi, koloru białego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. Światła początku drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. Światła końca drogi startowej:
1) są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2) mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3) wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4) są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. Światła krawędziowe drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych pomiędzy rzędami świateł krawędziowych drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości pomiędzy światłami krawędziowymi drogi startowej.
8. Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od wewnętrznej strony oznaczników granicy pola wzlotów.
10. W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1) przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2) zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1) wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej – w przypadku startu;
2) wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej – w przypadku lądowania;
3) ma światła barwy określonej w ust. 2–4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4) umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5) posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.