Wersja obowiązująca od 2023-07-07 (Dz.U.2023.1290 tekst jednolity)
[Zabezpieczenie pola wzlotów] 1. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej poza granicą drogi startowej, w celu zabezpieczenia statku powietrznego przed uszkodzeniem, zapewnia się obszar o szerokości drogi startowej i długości określonej w ust. 2, zwany dalej „zabezpieczeniem drogi startowej”.
2. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej odległości między drogą startową a granicą zabezpieczenia drogi startowej wynoszą:
1) na kierunkach startu i nieprzyrządowego podejścia do lądowania co najmniej:
a) 30 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1,
b) 60 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 2–4;
2) na kierunkach startu i przyrządowego podejścia do lądowania co najmniej 60 m;
3) na innych kierunkach co najmniej:
a) 10 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2,
b) 15 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.
3. Zabezpieczenie drogi startowej ma powierzchnię wyrównaną o nachyleniu nieprzekraczającym 5%, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego wykołowania poza granicę drogi startowej.
Wersja obowiązująca od 2023-07-07 (Dz.U.2023.1290 tekst jednolity)
[Zabezpieczenie pola wzlotów] 1. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej poza granicą drogi startowej, w celu zabezpieczenia statku powietrznego przed uszkodzeniem, zapewnia się obszar o szerokości drogi startowej i długości określonej w ust. 2, zwany dalej „zabezpieczeniem drogi startowej”.
2. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej odległości między drogą startową a granicą zabezpieczenia drogi startowej wynoszą:
1) na kierunkach startu i nieprzyrządowego podejścia do lądowania co najmniej:
a) 30 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1,
b) 60 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 2–4;
2) na kierunkach startu i przyrządowego podejścia do lądowania co najmniej 60 m;
3) na innych kierunkach co najmniej:
a) 10 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2,
b) 15 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.
3. Zabezpieczenie drogi startowej ma powierzchnię wyrównaną o nachyleniu nieprzekraczającym 5%, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego wykołowania poza granicę drogi startowej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-03-17 do 2023-07-06
[Zabezpieczenie pola wzlotów] 1. [34] Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej poza granicą drogi startowej, w celu zabezpieczenia statku powietrznego przed uszkodzeniem, zapewnia się obszar o szerokości drogi startowej i długości określonej w ust. 2, zwany dalej „zabezpieczeniem drogi startowej”.
2. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej odległości między drogą startową a granicą zabezpieczenia drogi startowej wynoszą: [35]
1) na kierunkach startu i nieprzyrządowego podejścia do lądowania co najmniej:
a) 30 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1,
b) 60 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 2–4;
2) na kierunkach startu i przyrządowego podejścia do lądowania co najmniej 60 m;
3) na innych kierunkach co najmniej:
a) 10 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2,
b) 15 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.
3. [36] Zabezpieczenie drogi startowej ma powierzchnię wyrównaną o nachyleniu nieprzekraczającym 5%, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego wykołowania poza granicę drogi startowej.
[34] § 27 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[35] § 27 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
[36] § 27 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 14 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposobu i trybu przeprowadzania kontroli sprawdzającej (Dz.U. poz. 401). Zmiana weszła w życie 17 marca 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-02-18 do 2023-03-16 (Dz.U.2020.260 tekst jednolity)
[Zabezpieczenie pola wzlotów] 1. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej poza granicą pola wzlotów, w celu zabezpieczenia statku powietrznego przed uszkodzeniem, zapewnia się obszar o szerokości pola wzlotów i długości określonej w ust. 2, zwany dalej „zabezpieczeniem pola wzlotów”.
2. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej odległości między granicą pola wzlotów a granicą zabezpieczenia pola wzlotów wynoszą:
1) na kierunkach startu i nieprzyrządowego podejścia do lądowania co najmniej:
a) 30 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1,
b) 60 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 2–4;
2) na kierunkach startu i przyrządowego podejścia do lądowania co najmniej 60 m;
3) na innych kierunkach co najmniej:
a) 10 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2,
b) 15 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.
3. Zabezpieczenie pola wzlotów ma powierzchnię wyrównaną o nachyleniu nieprzekraczającym 5%, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego wykołowania poza granicę pola wzlotów.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-06-27 do 2020-02-17
[Zabezpieczenie pola wzlotów] 1. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej poza granicą pola wzlotów, w celu zabezpieczenia statku powietrznego przed uszkodzeniem, zapewnia się obszar o szerokości pola wzlotów i długości określonej w ust. 2, zwany dalej „zabezpieczeniem pola wzlotów”.
2. Na lotnisku dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej odległości między granicą pola wzlotów a granicą zabezpieczenia pola wzlotów wynoszą:
1) na kierunkach startu i nieprzyrządowego podejścia do lądowania co najmniej:
a) 30 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1,
b) 60 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 2–4;
2) na kierunkach startu i przyrządowego podejścia do lądowania co najmniej 60 m;
3) na innych kierunkach co najmniej:
a) 10 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 1 i 2,
b) 15 m – w przypadku lotniska o kodzie referencyjnym 3 i 4.
3. Zabezpieczenie pola wzlotów ma powierzchnię wyrównaną o nachyleniu nieprzekraczającym 5%, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego wykołowania poza granicę pola wzlotów.