Wersja obowiązująca od 2023-06-27 (Dz.U.2023.1204 tekst jednolity)
[Częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości] 1. Ustala się następującą częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1–3:
1) dla audytu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 2 lata,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego od 5 mln do 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata,
c) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 5 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 4 lata,
d) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
2) dla inspekcji:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 2 mln pasażerów – zgodnie z pkt 7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008, chyba że w okresie ostatnich 12 miesięcy przeprowadzono w porcie lotniczym audyt,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 2 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata, chyba że w okresie ostatnich 3 lat przeprowadzono audyt w tym porcie lotniczym,
c) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
3) dla testu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi – w zakresie testów na kontrolę dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, testów na kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego oraz testów na kontrolę bezpieczeństwa personelu i przenoszonych przedmiotów – przynajmniej równolegle do prowadzonych czynności, o których mowa w pkt 1 i 2,
b) w stosunku do przewoźnika lotniczego – w zakresie testów na zabezpieczenie statków powietrznych – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
c) w stosunku do zarejestrowanego agenta – w zakresie testów na kontrolę bezpieczeństwa ładunków i poczty oraz testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
d) w stosunku do znanego nadawcy – w zakresie testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka.
2. W przypadku gdy port lotniczy nie przekroczy rocznego natężenia ruchu 2 mln pasażerów stosuje się pkt 7.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
3. Ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. b–d, jest wykonywana przy uwzględnieniu:
1) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
2) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego,
3) zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu kontrolowanego,
4) liczby obsłużonych pasażerów,
5) liczby wykonanych operacji lotniczych,
6) liczby odprawionych ładunków,
7) wielkości portu lotniczego,
8) (uchylony),
9) liczby wykonywanych rejsów o statusie lotów wysokiego ryzyka,
10) liczby incydentów lotniczych mających wpływ na poziom ochrony lotnictwa cywilnego
– odpowiednio dla danego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą.
4. Prezes Urzędu, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przekazuje do uzgodnienia z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ramowy roczny harmonogram kontroli jakości określający nazwę kontrolowanego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą oraz rodzaj planowanej kontroli jakości, mając na względzie kryteria, o których mowa w ust. 3.
5. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Główny Policji oraz Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uzgadniają z Prezesem Urzędu ramowy roczny harmonogram kontroli jakości w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.
Wersja obowiązująca od 2023-06-27 (Dz.U.2023.1204 tekst jednolity)
[Częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości] 1. Ustala się następującą częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1–3:
1) dla audytu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 2 lata,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego od 5 mln do 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata,
c) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 5 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 4 lata,
d) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
2) dla inspekcji:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 2 mln pasażerów – zgodnie z pkt 7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008, chyba że w okresie ostatnich 12 miesięcy przeprowadzono w porcie lotniczym audyt,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 2 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata, chyba że w okresie ostatnich 3 lat przeprowadzono audyt w tym porcie lotniczym,
c) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
3) dla testu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi – w zakresie testów na kontrolę dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, testów na kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego oraz testów na kontrolę bezpieczeństwa personelu i przenoszonych przedmiotów – przynajmniej równolegle do prowadzonych czynności, o których mowa w pkt 1 i 2,
b) w stosunku do przewoźnika lotniczego – w zakresie testów na zabezpieczenie statków powietrznych – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
c) w stosunku do zarejestrowanego agenta – w zakresie testów na kontrolę bezpieczeństwa ładunków i poczty oraz testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
d) w stosunku do znanego nadawcy – w zakresie testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka.
2. W przypadku gdy port lotniczy nie przekroczy rocznego natężenia ruchu 2 mln pasażerów stosuje się pkt 7.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
3. Ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. b–d, jest wykonywana przy uwzględnieniu:
1) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
2) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego,
3) zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu kontrolowanego,
4) liczby obsłużonych pasażerów,
5) liczby wykonanych operacji lotniczych,
6) liczby odprawionych ładunków,
7) wielkości portu lotniczego,
8) (uchylony),
9) liczby wykonywanych rejsów o statusie lotów wysokiego ryzyka,
10) liczby incydentów lotniczych mających wpływ na poziom ochrony lotnictwa cywilnego
– odpowiednio dla danego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą.
4. Prezes Urzędu, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przekazuje do uzgodnienia z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ramowy roczny harmonogram kontroli jakości określający nazwę kontrolowanego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą oraz rodzaj planowanej kontroli jakości, mając na względzie kryteria, o których mowa w ust. 3.
5. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Główny Policji oraz Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uzgadniają z Prezesem Urzędu ramowy roczny harmonogram kontroli jakości w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-04-28 do 2023-06-26
[Częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości] 1. Ustala się następującą częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1–3:
1) dla audytu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 2 lata,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego od 5 mln do 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata,
c) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 5 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 4 lata,
d) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
2) dla inspekcji:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 2 mln pasażerów – zgodnie z pkt 7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008, chyba że w okresie ostatnich 12 miesięcy przeprowadzono w porcie lotniczym audyt,
b) [4] w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 2 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata, chyba że w okresie ostatnich 3 lat przeprowadzono audyt w tym porcie lotniczym,
c) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
3) dla testu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi – w zakresie testów na kontrolę dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, testów na kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego oraz testów na kontrolę bezpieczeństwa personelu i przenoszonych przedmiotów – przynajmniej równolegle do prowadzonych czynności, o których mowa w pkt 1 i 2,
b) w stosunku do przewoźnika lotniczego – w zakresie testów na zabezpieczenie statków powietrznych – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
c) w stosunku do zarejestrowanego agenta – w zakresie testów na kontrolę bezpieczeństwa ładunków i poczty oraz testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
d) w stosunku do znanego nadawcy – w zakresie testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka.
2. W przypadku gdy port lotniczy nie przekroczy rocznego natężenia ruchu 2 mln pasażerów stosuje się pkt 7.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
3. Ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. b–d, jest wykonywana przy uwzględnieniu:
1) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
2) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego,
3) [5] zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu kontrolowanego,
4) liczby obsłużonych pasażerów,
5) liczby wykonanych operacji lotniczych,
6) liczby odprawionych ładunków,
7) wielkości portu lotniczego,
8) [6] (uchylony)
9) liczby wykonywanych rejsów o statusie lotów wysokiego ryzyka,
10) liczby incydentów lotniczych mających wpływ na poziom ochrony lotnictwa cywilnego
– odpowiednio dla danego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą.
4. Prezes Urzędu, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przekazuje do uzgodnienia z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ramowy roczny harmonogram kontroli jakości określający nazwę kontrolowanego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą oraz rodzaj planowanej kontroli jakości, mając na względzie kryteria, o których mowa w ust. 3.
5. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Główny Policji oraz Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uzgadniają z Prezesem Urzędu ramowy roczny harmonogram kontroli jakości w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.
[4] § 22 ust. 1 pkt 2 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 marca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. poz. 691). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2023 r.
[5] § 22 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 marca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. poz. 691). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2023 r.
[6] § 22 ust. 3 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 marca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. poz. 691). Zmiana weszła w życie 28 kwietnia 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-11-19 do 2023-04-27
[Częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości] 1. Ustala się następującą częstotliwość przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli jakości, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1–3:
1) dla audytu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 2 lata,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego od 5 mln do 10 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata,
c) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 5 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 4 lata,
d) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
2) dla inspekcji:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego powyżej 2 mln pasażerów – zgodnie z pkt 7.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008, chyba że w okresie ostatnich 12 miesięcy przeprowadzono w porcie lotniczym audyt,
b) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi o rocznym natężeniu ruchu lotniczego poniżej 2 mln pasażerów – nie rzadziej niż raz na 3 lata,
c) w stosunku do pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka;
3) dla testu:
a) w stosunku do zarządzających lotniskami będącymi portami lotniczymi – w zakresie testów na kontrolę dostępu do stref zastrzeżonych lotniska, testów na kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i bagażu kabinowego oraz testów na kontrolę bezpieczeństwa personelu i przenoszonych przedmiotów – przynajmniej równolegle do prowadzonych czynności, o których mowa w pkt 1 i 2,
b) w stosunku do przewoźnika lotniczego – w zakresie testów na zabezpieczenie statków powietrznych – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
c) w stosunku do zarejestrowanego agenta – w zakresie testów na kontrolę bezpieczeństwa ładunków i poczty oraz testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka,
d) w stosunku do znanego nadawcy – w zakresie testów na zabezpieczenie ładunków i poczty – w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka.
2. W przypadku gdy port lotniczy nie przekroczy rocznego natężenia ruchu 2 mln pasażerów stosuje się pkt 7.6 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 300/2008.
3. Ocena ryzyka, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, pkt 2 lit. c oraz pkt 3 lit. b–d, jest wykonywana przy uwzględnieniu:
1) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
2) wyników kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego oraz Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego,
3) konsekwencji zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu kontrolowanego,
4) liczby obsłużonych pasażerów,
5) liczby wykonanych operacji lotniczych,
6) liczby odprawionych ładunków,
7) wielkości portu lotniczego,
8) rodzaju wykonywanych operacji lotniczych,
9) liczby wykonywanych rejsów o statusie lotów wysokiego ryzyka,
10) liczby incydentów lotniczych mających wpływ na poziom ochrony lotnictwa cywilnego
– odpowiednio dla danego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą.
4. Prezes Urzędu, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przekazuje do uzgodnienia z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ramowy roczny harmonogram kontroli jakości określający nazwę kontrolowanego podmiotu prowadzącego działalność lotniczą oraz rodzaj planowanej kontroli jakości, mając na względzie kryteria, o których mowa w ust. 3.
5. Komendant Główny Straży Granicznej, Komendant Główny Policji oraz Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego uzgadniają z Prezesem Urzędu ramowy roczny harmonogram kontroli jakości w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.