Wersja obowiązująca od 2024-08-29
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
22a) [1] proces uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym – proces uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym określony w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
[1] § 2 pkt 22a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz.U. poz. 1309). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-08-29
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
22a) [1] proces uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym – proces uznawania kwalifikacji i uprawnień nabytych w lotnictwie państwowym określony w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
[1] § 2 pkt 22a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz.U. poz. 1309). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2024 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-06-06 do 2024-08-28 (Dz.U.2023.1069 tekst jednolity)
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-07 do 2023-06-05 (Dz.U.2021.1640 tekst jednolity)
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-04-22 do 2021-09-06
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) [1] OJTI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia operacyjnego wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
[1] § 2 pkt 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencji i świadectw kwalifikacji personelu służb ruchu lotniczego (Dz.U. poz. 635). Zmiana weszła w życie 22 kwietnia 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-06-29 do 2021-04-21 (Dz.U.2020.1124 tekst jednolity)
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uzupełniające uprawnienie instruktorskie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-06-09 do 2020-06-28
[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) AFIS – lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2) ATC – służbę kontroli ruchu lotniczego (Air Traffic Control);
3) ATS – służby ruchu lotniczego (Air Traffic Services);
4) FIS – służbę informacji powietrznej (Flight Information Service);
5) ICAO – Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization);
6) informator AFIS – informatora lotniskowej służby informacji powietrznej (AFISO – Aerodrome Flight Information Service Officer);
7) informator FIS – informatora służby informacji powietrznej (FISO – Flight Information Service Officer);
8) instruktor OJT – instruktora szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training);
9) instruktor STD – instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device);
10) jednostka – organ, w którym jest zapewniana ATS;
11) Konwencja – Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.3));
12) licencja – licencję kontrolera ruchu lotniczego oraz licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego;
13) OJTI – uzupełniające uprawnienie instruktorskie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienie do prowadzenia szkolenia operacyjnego (On-the-Job Training Instructor Endorsement);
14) organizacja szkoleniowa – organizację będącą samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącą część składową innego podmiotu, która posiada certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organization) lub certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organization);
15) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
16) osoba oceniająca – kontrolera ruchu lotniczego posiadającego wpisane do licencji uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej;
17) personel ATC – członków personelu lotniczego posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego lub licencję kontrolera ruchu lotniczego;
18) personel ATS – członków personelu lotniczego posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji;
19) personel FIS – członków personelu lotniczego posiadających świadectwo kwalifikacji;
20) poziom 4 operacyjny – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 21) – dla informatora FIS i informatora AFIS;
21) poziom 6 biegły – poziom biegłości językowej według skali klasyfikacji biegłości w języku podanej w:
a) Dodatku 1 do załącznika I do rozporządzenia nr 2015/340 – dla kontrolera ruchu lotniczego i praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
b) Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji – dla informatora FIS i informatora AFIS;
22) Prezes Urzędu – Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
23) prowadzący szkolenie – organizację szkoleniową lub instruktora OJT nadzorującego praktykę na lotnisku niekontrolowanym, na którym jest zapewniana certyfikowana AFIS;
24) rozporządzenie nr 2015/340 – rozporządzenie Komisji (UE) nr 2015/340 z dnia 20 lutego 2015 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące licencji i certyfikatów kontrolerów ruchu lotniczego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 805/2011 (Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2015, str. 1);
25) STDI – uprawnienie uzupełniające instruktora szkolenia na szkoleniowych urządzeniach symulacji ruchu lotniczego wpisane do licencji lub świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające uprawnienia do prowadzenia szkolenia na szkoleniowym urządzeniu symulacji ruchu lotniczego (Synthetic Training Device Instructor);
26) świadectwo AFIS – świadectwo kwalifikacji informatora AFIS;
27) świadectwo FIS – świadectwo kwalifikacji informatora FIS;
28) świadectwo kwalifikacji – świadectwo FIS oraz świadectwo AFIS;
29) uprawnienie – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji lub związane z licencją albo świadectwem kwalifikacji i stanowiące ich część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji albo takiego świadectwa kwalifikacji;
30) uprawnienie FIS – uprawnienie obszarowej służby informacji powietrznej (Flight Information Service Rating);
31) uprawnienie RIS – uprawnienie radarowej obszarowej służby informacji powietrznej (Radar Information Service Rating);
32) uprawnienie uzupełniające – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do stosownego uprawnienia;
33) uprawnienie uzupełniające osoby oceniającej – upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, które określa uprawnienia posiadacza licencji do oceny praktycznych umiejętności personelu ATC;
34) uprawnienie uzupełniające w jednostce – upoważnienie wpisane do licencji kontrolera ruchu lotniczego albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające oznaczenie lokalizacji, o którym mowa w pkt 1.9 tomu II Załącznika 10 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2016 r. poz. 227), oraz sektory lub stanowiska pracy, na których posiadacz licencji albo świadectwa kwalifikacji jest uprawniony do pracy;
35) uprawnienie uzupełniające w zakresie języka – upoważnienie wpisane do licencji albo świadectwa kwalifikacji i stanowiące ich część, określające biegłość językową ich posiadacza;
36) ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.