Wersja obowiązująca od 2023-05-26 (Dz.U.2023.1014 tekst jednolity)
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] 1. System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej „SMS”, spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1) politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a) zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b) określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c) koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d) opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2) proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a) identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b) analizę ryzyka,
c) ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d) postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3) sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a) monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b) zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c) ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4) opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a) zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b) wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c) rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1) obejmuje:
a) identyfikację zakresu zmiany,
b) identyfikację zagrożeń,
c) określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d) analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e) ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f) sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g) określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2) uwzględnia:
a) specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d) pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.
Wersja obowiązująca od 2023-05-26 (Dz.U.2023.1014 tekst jednolity)
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] 1. System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej „SMS”, spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1) politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a) zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b) określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c) koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d) opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2) proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a) identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b) analizę ryzyka,
c) ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d) postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3) sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a) monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b) zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c) ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4) opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a) zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b) wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c) rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1) obejmuje:
a) identyfikację zakresu zmiany,
b) identyfikację zagrożeń,
c) określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d) analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e) ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f) sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g) określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2) uwzględnia:
a) specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d) pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-01-24 do 2023-05-25
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] [1] 1. System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej „SMS”, spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1) politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a) zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b) określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c) koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d) opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2) proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a) identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b) analizę ryzyka,
c) ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d) postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3) sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a) monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b) zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c) ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4) opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a) zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b) wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c) rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1) obejmuje:
a) identyfikację zakresu zmiany,
b) identyfikację zagrożeń,
c) określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d) analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e) ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f) sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g) określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2) uwzględnia:
a) specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d) pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.
[1] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-27 do 2023-01-23 (Dz.U.2022.1126 tekst jednolity)
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 i 4.1.8 w rozdziale 4 oraz w dodatku 2 do Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-03-11 do 2022-05-26
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] [5] System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 i 4.1.8 w rozdziale 4 oraz w dodatku 2 do Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
[5] Tytuł rozdziału 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2022 r. poz. 452). Zmiana weszła w życie 11 marca 2022 r.
§ 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2022 r. poz. 452). Zmiana weszła w życie 11 marca 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-20 do 2022-03-10 (Dz.U.2016.91 tekst jednolity)
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] System zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, stosowany na lotniskach powinien być zgodny z normami określonymi w pkt 4.1.1 i pkt 4.1.8 w rozdziale 4 oraz w dodatku 2 do Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia Nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie w sprostowania błędu i ogłoszenia sprostowanego tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 77).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-10-17 do 2016-01-19
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ] [1] System zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, stosowany na lotniskach powinien być zgodny z normami określonymi w pkt 4.1.1 i pkt 4.1.8 w rozdziale 4 oraz w dodatku 2 do Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia Nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie w sprostowania błędu i ogłoszenia sprostowanego tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 77).
[1] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. poz. 1571). Zmiana weszła w życie 17 października 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-06-01 do 2015-10-16
[Stosowanie wymagań ustanowionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ] System zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, stosowany na lotniskach powinien być zgodny z wymaganiami ustanowionymi przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Doc 9859 „Podręcznik zarządzania bezpieczeństwem”3).