Wersja obowiązująca od 2023-05-26 (Dz.U.2023.1014 tekst jednolity)
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7) dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8) środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1) usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2) sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3) sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5) rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.
Wersja obowiązująca od 2023-05-26 (Dz.U.2023.1014 tekst jednolity)
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7) dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8) środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1) usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2) sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3) sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5) rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-01-24 do 2023-05-25
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) [10] niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. [11] Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6) [12] sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7) [13] dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8) [14] środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. [15] Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. [16] Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1) usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2) sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3) sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5) rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.
[10] § 17 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[11] § 17 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[12] § 17 ust. 5 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 10 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[13] § 17 ust. 5 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 10 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[14] § 17 ust. 5 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 10 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[15] § 17 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 10 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
[16] § 17 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 10 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków eksploatacji lotnisk (Dz.U. z 2023 r. poz. 43). Zmiana weszła w życie 24 stycznia 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-05-27 do 2023-01-23 (Dz.U.2022.1126 tekst jednolity)
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych lub kabli zasilających;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotniskach kontrolowanych prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-20 do 2022-05-26 (Dz.U.2016.91 tekst jednolity)
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych lub kabli zasilających;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotniskach kontrolowanych prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-06-01 do 2016-01-19
[Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych lub kabli zasilających;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
– powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotniskach kontrolowanych prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń.