history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2023-05-09    (Dz.U.2023.874 tekst jednolity)

§ 5. [Rodzaje certyfikatów] Dla działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą wymagań w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a) samolotów,

b) śmigłowców,

c) szybowców, w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwanej dalej „EASA”,

d) balonów wolnych, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA,

e) balonów gazowych na uwięzi;

2) certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO – Approved Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 4;

3) certyfikat zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 – Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do uzyskania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

4) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO – Certified Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy, a także personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

5) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO – Approved Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6) certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisa-tion) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów – kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

7) certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Person-nel Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

8) certyfikat lotniska (ADRC – Aerodrome Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań związanych z bezpieczną eksploatacją lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1 ustawy;

9) certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC – Airport Handling Agent Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) obsługi materiałów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (Dz. U. poz. 1715),

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

10) certyfikat organizacji obsługi technicznej (AMO – Approved Maintenance Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

11) certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO – Continuing Airworthiness Management Orga-nisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

12) certyfikat organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO – Combined Airworthiness Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów, a w przypadku statków powietrznych kategorii specjalnej potwierdzający również zdolność podmiotu do projektowania i produkcji;

13) certyfikat organizacji produkującej (POA – Production Organisation Approval) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykazania zgodności produkowanych wyrobów, części i wyposażenia nieinstalowanego z mającymi zastosowanie danymi projektowymi;

14) certyfikat instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider – Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a) służb ruchu lotniczego (ATS – Air Traffic Services) obejmujących:

– służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service),

– służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service),

– służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service),

– służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service),

– lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service),

– służbę alarmową (Alerting Service),

– Biuro Odpraw Załóg (ARO – Air Traffic Services Reporting Office),

b) służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:

– służby łączności (COM – Communication Service),

– służby nawigacji (NAV – Navigation Service),

– służby dozorowania (SUR – Surveillance Service),

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services),

d) służb informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service),

e) funkcji lokalnego zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM – Air Traffic Flow Management),

f) funkcji zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM – Airspace Management) na poziomie taktycznym;

15) certyfikat instytucji świadczącej usługi U-space – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług U-space w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 161), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2021/664”;

16) certyfikat wyłącznej instytucji świadczącej centralne usługi informacyjne – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia centralnych usług informacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/664.

Wersja obowiązująca od 2023-05-09    (Dz.U.2023.874 tekst jednolity)

§ 5. [Rodzaje certyfikatów] Dla działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą wymagań w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a) samolotów,

b) śmigłowców,

c) szybowców, w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwanej dalej „EASA”,

d) balonów wolnych, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA,

e) balonów gazowych na uwięzi;

2) certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO – Approved Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 4;

3) certyfikat zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 – Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do uzyskania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

4) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO – Certified Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy, a także personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

5) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO – Approved Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6) certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisa-tion) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów – kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

7) certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Person-nel Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

8) certyfikat lotniska (ADRC – Aerodrome Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań związanych z bezpieczną eksploatacją lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1 ustawy;

9) certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC – Airport Handling Agent Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) obsługi materiałów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (Dz. U. poz. 1715),

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

10) certyfikat organizacji obsługi technicznej (AMO – Approved Maintenance Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

11) certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO – Continuing Airworthiness Management Orga-nisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

12) certyfikat organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO – Combined Airworthiness Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów, a w przypadku statków powietrznych kategorii specjalnej potwierdzający również zdolność podmiotu do projektowania i produkcji;

13) certyfikat organizacji produkującej (POA – Production Organisation Approval) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykazania zgodności produkowanych wyrobów, części i wyposażenia nieinstalowanego z mającymi zastosowanie danymi projektowymi;

14) certyfikat instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider – Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a) służb ruchu lotniczego (ATS – Air Traffic Services) obejmujących:

– służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service),

– służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service),

– służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service),

– służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service),

– lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service),

– służbę alarmową (Alerting Service),

– Biuro Odpraw Załóg (ARO – Air Traffic Services Reporting Office),

b) służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:

– służby łączności (COM – Communication Service),

– służby nawigacji (NAV – Navigation Service),

– służby dozorowania (SUR – Surveillance Service),

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services),

d) służb informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service),

e) funkcji lokalnego zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM – Air Traffic Flow Management),

f) funkcji zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM – Airspace Management) na poziomie taktycznym;

15) certyfikat instytucji świadczącej usługi U-space – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług U-space w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 161), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2021/664”;

16) certyfikat wyłącznej instytucji świadczącej centralne usługi informacyjne – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia centralnych usług informacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/664.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-01-26 do 2023-05-08

§ 5. [Rodzaje certyfikatów] Dla działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą wymagań w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a) samolotów,

b) śmigłowców,

c) szybowców, w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwanej dalej „EASA”,

d) balonów wolnych, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA,

e) balonów gazowych na uwięzi;

2) certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO – Approved Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 4;

3) certyfikat zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 – Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do uzyskania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

4) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO – Certified Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy, a także personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

5) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO – Approved Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6) certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów – kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

7) certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

8) certyfikat lotniska (ADRC – Aerodrome Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań związanych z bezpieczną eksploatacją lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1 ustawy;

9) certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC – Airport Handling Agent Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) obsługi materiałów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (Dz. U. poz. 1715),

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

10) certyfikat organizacji obsługi technicznej (AMO – Approved Maintenance Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

11) certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO – Continuing Airworthiness Management Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

12) certyfikat organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO – Combined Airworthiness Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów, a w przypadku statków powietrznych kategorii specjalnej potwierdzający również zdolność podmiotu do projektowania i produkcji;

13) certyfikat organizacji produkującej (POA – Production Organisation Approval) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykazania zgodności produkowanych wyrobów, części i wyposażenia nieinstalowanego z mającymi zastosowanie danymi projektowymi;

14) certyfikat instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider – Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a) służb ruchu lotniczego (ATS – Air Traffic Services) obejmujących:

– służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service),

– służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service),

– służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service),

– służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service),

– lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service),

– służbę alarmową (Alerting Service),

– Biuro Odpraw Załóg (ARO – Air Traffic Services Reporting Office),

b) służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:

– służby łączności (COM – Communication Service),

– służby nawigacji (NAV – Navigation Service),

– służby dozorowania (SUR – Surveillance Service),

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services),

d) służb informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service),

e) funkcji lokalnego zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM – Air Traffic Flow Management),

f) funkcji zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM – Airspace Management) na poziomie taktycznym;

15) [1] certyfikat instytucji świadczącej usługi U-space – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług U-space w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/664 z dnia 22 kwietnia 2021 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących U-space (Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 161), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2021/664”;

16) [2] certyfikat wyłącznej instytucji świadczącej centralne usługi informacyjne – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia centralnych usług informacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/664.

[1] § 5 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 2768). Zmiana weszła w życie 26 stycznia 2023 r.

[2] § 5 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 2768). Zmiana weszła w życie 26 stycznia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-01-11 do 2023-01-25

§ 5. [Rodzaje certyfikatów] Dla działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą wymagań w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a) samolotów,

b) śmigłowców,

c) szybowców, w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwanej dalej „EASA”,

d) balonów wolnych, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA,

e) balonów gazowych na uwięzi;

2) certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO – Approved Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 4;

3) certyfikat zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 – Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do uzyskania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

4) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO – Certified Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy, a także personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

5) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO – Approved Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6) certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów – kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

7) certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

8) certyfikat lotniska (ADRC – Aerodrome Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań związanych z bezpieczną eksploatacją lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1 ustawy;

9) certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC – Airport Handling Agent Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) [1] obsługi materiałów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną (Dz. U. poz. 1715),

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

10) certyfikat organizacji obsługi technicznej (AMO – Approved Maintenance Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

11) certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO – Continuing Airworthiness Management Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

12) certyfikat organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO – Combined Airworthiness Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów, a w przypadku statków powietrznych kategorii specjalnej potwierdzający również zdolność podmiotu do projektowania i produkcji;

13) certyfikat organizacji produkującej (POA – Production Organisation Approval) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykazania zgodności produkowanych wyrobów, części i wyposażenia nieinstalowanego z mającymi zastosowanie danymi projektowymi;

14) certyfikat instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider – Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a) służb ruchu lotniczego (ATS – Air Traffic Services) obejmujących:

– służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service),

– służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service),

– służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service),

– służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service),

– lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service),

– służbę alarmową (Alerting Service),

– Biuro Odpraw Załóg (ARO – Air Traffic Services Reporting Office),

b) służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:

– służby łączności (COM – Communication Service),

– służby nawigacji (NAV – Navigation Service),

– służby dozorowania (SUR – Surveillance Service),

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services),

d) służb informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service),

e) funkcji lokalnego zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM – Air Traffic Flow Management),

f) funkcji zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM – Airspace Management) na poziomie taktycznym.

[1] § 5 pkt 9 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym (Dz.U. poz. 2768). Zmiana weszła w życie 11 stycznia 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-10-02 do 2023-01-10

§ 5. [Rodzaje certyfikatów] Dla działalności, o których mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, ustala się następujące rodzaje certyfikatów:

1) certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC – Air Operator Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą wymagań w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:

a) samolotów,

b) śmigłowców,

c) szybowców, w zakresie niezastrzeżonym dla Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwanej dalej „EASA”,

d) balonów wolnych, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA,

e) balonów gazowych na uwięzi;

2) certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO – Approved Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 4;

3) certyfikat zatwierdzenia organizacji szkoleniowej w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 – Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w zakresie wymaganym do uzyskania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;

4) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych (CTO – Certified Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. j, k, r oraz s ustawy, a także personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

5) certyfikat ośrodka szkolenia lotniczego mechaników lotniczych obsługi technicznej (AMTO – Approved Maintenance Training and Examination Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

6) certyfikat organizacji szkolącej kontrolerów ruchu lotniczego (ATCO TO – Air Traffic Controller Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego i praktykantów – kontrolerów ruchu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania licencji oraz wpisywanych do niej uprawnień;

7) certyfikat organizacji szkolącej personel służb informacji powietrznej (FISP TO – Flight Information Service Personnel Training Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu służb informacji powietrznej, o którym mowa w art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy, w zakresie wymaganym do uzyskania świadectwa kwalifikacji oraz wpisywanych do niego uprawnień;

8) certyfikat lotniska (ADRC – Aerodrome Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań związanych z bezpieczną eksploatacją lotniska użytku publicznego, o którym mowa w art. 59a ust. 1 ustawy;

9) certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC – Airport Handling Agent Certificate) – potwierdzający spełnienie przez podmiot wymagań w zakresie prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:

a) obsługi materiałów niebezpiecznych, w rozumieniu Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.8)), zwanej dalej „Konwencją”,

b) zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;

10) certyfikat organizacji obsługi technicznej (AMO – Approved Maintenance Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

11) certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO – Continuing Airworthiness Management Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów;

12) certyfikat organizacji kompleksowej zdatności do lotu (CAO – Combined Airworthiness Organisation) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania zadań ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym obsługi technicznej statków powietrznych i zainstalowanych w nich podzespołów, a w przypadku statków powietrznych kategorii specjalnej potwierdzający również zdolność podmiotu do projektowania i produkcji;

13) certyfikat organizacji produkującej (POA – Production Organisation Approval) – potwierdzający zdolność podmiotu do wykazania zgodności produkowanych wyrobów, części i wyposażenia nieinstalowanego z mającymi zastosowanie danymi projektowymi;

14) certyfikat instytucji zapewniającej zarządzanie ruchem lotniczym lub zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ATM / ANS Provider – Air Traffic Management / Air Navigation Services Provider) – potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:

a) służb ruchu lotniczego (ATS – Air Traffic Services) obejmujących:

– służby kontroli obszaru (ACC – Area Control Service),

– służby kontroli zbliżania (APP – Approach Control Service),

– służby kontroli lotniska (TWR – Aerodrome Control Service),

– służby informacji powietrznej (FIS – Flight Information Service),

– lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS – Aerodrome Flight Information Service),

– służbę alarmową (Alerting Service),

– Biuro Odpraw Załóg (ARO – Air Traffic Services Reporting Office),

b) służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS – Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:

– służby łączności (COM – Communication Service),

– służby nawigacji (NAV – Navigation Service),

– służby dozorowania (SUR – Surveillance Service),

c) służb meteorologicznych (MET – Meteorological Services),

d) służb informacji lotniczej (AIS – Aeronautical Information Service),

e) funkcji lokalnego zarządzania przepływem ruchu lotniczego (ATFM – Air Traffic Flow Management),

f) funkcji zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM – Airspace Management) na poziomie taktycznym.