Wersja obowiązująca od 2022-11-15 (Dz.U.2022.2316 tekst jednolity)
[Podmiot składający wniosek o nadanie odznaki] 1. Odznakę nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Wniosek o nadanie odznaki osobie wykonującej zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę, zatrudnionych lub działających społecznie na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych szkołach;
3) dyrektorów instytutów badawczych Państwowej Straży Pożarnej i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Wersja obowiązująca od 2022-11-15 (Dz.U.2022.2316 tekst jednolity)
[Podmiot składający wniosek o nadanie odznaki] 1. Odznakę nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Wniosek o nadanie odznaki osobie wykonującej zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę, zatrudnionych lub działających społecznie na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych szkołach;
3) dyrektorów instytutów badawczych Państwowej Straży Pożarnej i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-07-17 do 2022-11-14
[Podmiot składający wniosek o nadanie odznaki ] 1. Odznakę nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. [5] Wniosek o nadanie odznaki osobie wykonującej zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę, zatrudnionych lub działających społecznie na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych szkołach;
3) dyrektorów instytutów badawczych Państwowej Straży Pożarnej i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do osób pełniących służbę lub zatrudnionych w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
[5] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadawania odznaki „Zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej” (Dz.U. poz. 887). Zmiana weszła w życie 17 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-06-16 do 2014-07-16 (Dz.U.2014.787 tekst jednolity)
[Podmiot składający wniosek o nadanie odznaki] 1. Odznakę nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Wniosek o nadanie odznaki Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych szkołach;
3) dyrektorów jednostek badawczo-rozwojowych i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-04-27 do 2014-06-15
1. [1] Odznakę nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Wniosek o nadanie odznaki Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych szkołach;
3) dyrektorów jednostek badawczo rozwojowych i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
[1] § 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 kwietnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadawania odznaki „Zasłużony dla ochrony przeciwpożarowej” (Dz.U. poz. 455). Zmiana weszła w życie 27 kwietnia 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-12-11 do 2012-04-26
1. Odznakę nadaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „Ministrem”, na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
2. Wniosek o nadanie odznaki Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej składa z własnej inicjatywy lub z inicjatywy:
1) komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę na terenie województwa;
2) komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych szkołach;
3) dyrektorów jednostek badawczo rozwojowych i Centralnego Muzeum Pożarnictwa – w stosunku do strażaków pełniących służbę w tych jednostkach;
4) ministrów i kierowników urzędów centralnych – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach ich obsługujących oraz jednostkach podległych lub przez nich nadzorowanych, a także w urzędach obsługujących organy rządowej administracji niezespolonej w województwie;
5) wojewodów – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach wojewódzkich oraz urzędach obsługujących organy zespolonej administracji rządowej;
6) organów jednostek samorządu terytorialnego – w stosunku do strażaków wyznaczonych do wykonywania zadań w urzędach gminnych, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich, a także w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego;
7) Szefa Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Obrony Narodowej – w stosunku do strażaków pełniących służbę w Wojskowej Ochronie Przeciwpożarowej.
3. Wniosek o nadanie odznaki powinien zawierać opis zasług, za które kandydat zostaje przedstawiony do wyróżnienia odznaką.
4. W przypadku wniosku o nadanie odznaki wyższego stopnia należy we wniosku podać przede wszystkim zasługi kandydata po otrzymaniu odznaki niższego stopnia.
5. Wzór wniosku o nadanie odznaki określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wniosek o nadanie odznaki powinien być przedstawiony Ministrowi najpóźniej na 30 dni przed przewidywanym terminem jej wręczenia, o którym mowa w § 8 ust. 2, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3.
7. Dokumentem potwierdzającym nadanie odznaki jest legitymacja, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.