Wersja obowiązująca od 2022-10-10 (Dz.U.2022.2068 tekst jednolity)
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
Wersja obowiązująca od 2022-10-10 (Dz.U.2022.2068 tekst jednolity)
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-29 do 2022-10-09
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) [12] współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
[12] Art. 20 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. z 2022 r. poz. 88). Zmiana weszła w życie 29 stycznia 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-04-12 do 2022-01-28 (Dz.U.2018.719 tekst jednolity)
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4,
2) (uchylony)
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-09-01 do 2018-04-11
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w pkt 1–4 [13],
2) [14] (uchylony),
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w pkt 1–4 [15],
2) [16] (uchylony),
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w pkt 1–4 [17],
2) [18] (uchylony),
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w pkt 1–4 [19],
2) [20] (uchylony),
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w pkt 1–4 [21],
2) [22] (uchylony),
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
[13] Art. 20 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[14] Art. 20 ust. 3 pkt 2 uchylony przez art. 41 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[15] Art. 20 ust. 4a pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[16] Art. 20 ust. 4a pkt 2 uchylony przez art. 41 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[17] Art. 20 ust. 4b pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[18] Art. 20 ust. 4b pkt 2 uchylony przez art. 41 pkt 6 lit. d) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[19] Art. 20 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[20] Art. 20 ust. 5 pkt 2 uchylony przez art. 41 pkt 6 lit. e) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[21] Art. 20 ust. 7 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 41 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
[22] Art. 20 ust. 7 pkt 2 uchylony przez art. 41 pkt 6 lit. f) ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz.U. poz. 624; ost. zm.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1503). Zmiana weszła w życie 1 września 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-06-21 do 2017-08-31 (Dz.U.2017.1181 tekst jednolity)
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencji Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-30 do 2017-06-20
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy [9] albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy [10] .
3. [11] Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:
1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencji Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy [12] ;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
4a. [13] Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4b. [14] W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
4c. [15] Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.
5. [16] Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. [17] W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:
1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 4,
2) Agencja Rynku Rolnego – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 3,
3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
– informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
[9] Art. 20 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[10] Art. 20 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[11] Art. 20 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[12] Art. 20 ust. 4 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[13] Art. 20 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[14] Art. 20 ust. 4b dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[15] Art. 20 ust. 4c dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[16] Art. 20 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
[17] Art. 20 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. d) ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. poz. 848). Zmiana weszła w życie 30 czerwca 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-08-25 do 2016-06-29
[Zaliczka] 1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznanie pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznanie pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW w miejscu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020, w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznanie pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznanie pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.