Wersja obowiązująca od 2022-10-07 (Dz.U.2022.2059 tekst jednolity)
[Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis] 1. Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego wniosek o wpis może zostać złożony na podstawie kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zastępuje dokumentami określonymi w ust. 1, nie później niż w terminie 60 dni od dnia odwołania stanów, o których mowa w ust. 2.
Wersja obowiązująca od 2022-10-07 (Dz.U.2022.2059 tekst jednolity)
[Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis] 1. Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego wniosek o wpis może zostać złożony na podstawie kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zastępuje dokumentami określonymi w ust. 1, nie później niż w terminie 60 dni od dnia odwołania stanów, o których mowa w ust. 2.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-07-14 do 2022-10-06 (Dz.U.2021.1281 tekst jednolity)
[Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis] 1. Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego wniosek o wpis może zostać złożony na podstawie kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zastępuje dokumentami określonymi w ust. 1, nie później niż w terminie 60 dni od dnia odwołania stanów, o których mowa w ust. 2.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-05-27 do 2021-07-13
[Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis ] 1. Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. [1] W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu nadzwyczajnego wniosek o wpis może zostać złożony na podstawie kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. [2] Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zastępuje dokumentami określonymi w ust. 1, nie później niż w terminie 60 dni od dnia odwołania stanów, o których mowa w ust. 2.
[1] § 5 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 maja 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające (Dz.U. poz. 941). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.
[2] § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 maja 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające (Dz.U. poz. 941). Zmiana weszła w życie 27 maja 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-01-15 do 2020-05-26
[Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis ] Wniosek o wpis składa się na podstawie dokumentów będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.