Wersja obowiązująca od 2023.07.01 do 2024.11.30

Rozdział 4

Wyrejestrowanie pojazdów

§ 19. [Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu] 1. W celu wyrejestrowania pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu wniosek o wyrejestrowanie pojazdu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a w przypadku pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, do którego dołącza:

1) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 1 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

2) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 2 ustawy – dowód rejestracyjny i oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;

3) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy – dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;

4) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 4 ustawy – dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

5) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy – dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice (tablicę) rejestracyjne oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, o której mowa w art. 79 ust. 5 ustawy;

6) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 6 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

7) [3] w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 7 ustawy – dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu.

2. W celu wyrejestrowania pojazdu czasowo wycofanego z ruchu właściciel pojazdu do wniosku o jego wyrejestrowanie dołącza decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, o której mowa w art. 78a ust. 1 ustawy, zamiast dowodu rejestracyjnego.

3. W przypadku określonym w art. 79 ust. 3a ustawy organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu, jeżeli pojazd nie został wcześniej wyrejestrowany.

4. W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.

5. W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 albo 6, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.

6. W przypadku złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu dokonuje także zwrotu dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej, o której mowa w § 8, albo jej wtórnika, chyba że dokonał wcześniej ich zwrotu, albo składa oświadczenie o ich utracie.

7. Organ rejestrujący wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu:

1) na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

2) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

3) z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

4) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.

[3] § 19 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz.U. poz. 1255). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2023 r.

Wersja obowiązująca od 2023.07.01 do 2024.11.30

Rozdział 4

Wyrejestrowanie pojazdów

§ 19. [Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu] 1. W celu wyrejestrowania pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu wniosek o wyrejestrowanie pojazdu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a w przypadku pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, do którego dołącza:

1) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 1 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

2) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 2 ustawy – dowód rejestracyjny i oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;

3) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy – dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;

4) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 4 ustawy – dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

5) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy – dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice (tablicę) rejestracyjne oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, o której mowa w art. 79 ust. 5 ustawy;

6) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 6 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

7) [3] w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 7 ustawy – dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu.

2. W celu wyrejestrowania pojazdu czasowo wycofanego z ruchu właściciel pojazdu do wniosku o jego wyrejestrowanie dołącza decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, o której mowa w art. 78a ust. 1 ustawy, zamiast dowodu rejestracyjnego.

3. W przypadku określonym w art. 79 ust. 3a ustawy organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu, jeżeli pojazd nie został wcześniej wyrejestrowany.

4. W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.

5. W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 albo 6, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.

6. W przypadku złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu dokonuje także zwrotu dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej, o której mowa w § 8, albo jej wtórnika, chyba że dokonał wcześniej ich zwrotu, albo składa oświadczenie o ich utracie.

7. Organ rejestrujący wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu:

1) na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

2) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

3) z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

4) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.

[3] § 19 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz.U. poz. 1255). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.09.04 do 2023.06.30

Rozdział 4

Wyrejestrowanie pojazdów

§ 19. [Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu] 1. W celu wyrejestrowania pojazdu właściciel pojazdu składa do organu rejestrującego właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu wniosek o wyrejestrowanie pojazdu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, a w przypadku pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, do którego dołącza:

1) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 1 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

2) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 2 ustawy – dowód rejestracyjny i oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;

3) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy – dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą;

4) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 4 ustawy – dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

5) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy – dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice (tablicę) rejestracyjne oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, o której mowa w art. 79 ust. 5 ustawy;

6) w przypadku określonym w art. 79 ust. 1 pkt 6 ustawy – dokument, o którym mowa w tym przepisie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne;

7) dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu w przypadku, o którym mowa w art. 70g ust. 2 ustawy, albo dokument potwierdzający odkupienie pojazdu wycofanego z obrotu w przypadku, o którym mowa w art. 70g ust. 3 ustawy, albo kopię decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 70g ust. 4 ustawy, poświadczoną przez organ, który wydał tę decyzję.

2. W celu wyrejestrowania pojazdu czasowo wycofanego z ruchu właściciel pojazdu do wniosku o jego wyrejestrowanie dołącza decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, o której mowa w art. 78a ust. 1 ustawy, zamiast dowodu rejestracyjnego.

3. W przypadku określonym w art. 79 ust. 3a ustawy organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu, jeżeli pojazd nie został wcześniej wyrejestrowany.

4. W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.

5. W przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 albo 6, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.

6. W przypadku złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel pojazdu dokonuje także zwrotu dodatkowej zalegalizowanej tablicy rejestracyjnej, o której mowa w § 8, albo jej wtórnika, chyba że dokonał wcześniej ich zwrotu, albo składa oświadczenie o ich utracie.

7. Organ rejestrujący wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu:

1) na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

2) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

3) z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

4) o którym mowa w art. 73 ust. 2a ustawy, z urzędu na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.