Wersja obowiązująca od 2022-07-22 (Dz.U.2022.1538 tekst jednolity)
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, a w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, także w zakresie zakupu wyposażenia:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z 2007 r. poz. 330, z 2008 r. poz. 690, z 2011 r. poz. 1034 oraz z 2021 r. poz. 2088),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
f) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania,
d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2a) zakupu środków transportu:
a) niezbędnych dla sprawnego przebiegu procesu technologicznego lub magazynowania,
b) służących do przewozu zwierząt przeznaczonych do uboju,
c) wykorzystywanych do sprzedaży produktów rolnych,
d) w postaci cystern, silosów, chłodni i izoterm, przeznaczonych do przewozu produktów rolnych, których transport powinien odbywać się w szczególnych warunkach
– w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
Wersja obowiązująca od 2022-07-22 (Dz.U.2022.1538 tekst jednolity)
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, a w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, także w zakresie zakupu wyposażenia:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z 2007 r. poz. 330, z 2008 r. poz. 690, z 2011 r. poz. 1034 oraz z 2021 r. poz. 2088),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
f) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania,
d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2a) zakupu środków transportu:
a) niezbędnych dla sprawnego przebiegu procesu technologicznego lub magazynowania,
b) służących do przewozu zwierząt przeznaczonych do uboju,
c) wykorzystywanych do sprzedaży produktów rolnych,
d) w postaci cystern, silosów, chłodni i izoterm, przeznaczonych do przewozu produktów rolnych, których transport powinien odbywać się w szczególnych warunkach
– w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-09-30 do 2022-07-21
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, a w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, także w zakresie zakupu wyposażenia:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z 2007 r. poz. 330, z 2008 r. poz. 690 oraz z 2011 r. poz. 1034),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
f) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania,
d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2a) [8] zakupu środków transportu:
a) niezbędnych dla sprawnego przebiegu procesu technologicznego lub magazynowania,
b) służących do przewozu zwierząt przeznaczonych do uboju,
c) wykorzystywanych do sprzedaży produktów rolnych,
d) w postaci cystern, silosów, chłodni i izoterm, przeznaczonych do przewozu produktów rolnych, których transport powinien odbywać się w szczególnych warunkach
– w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
[8] § 6 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1770). Zmiana weszła w życie 30 września 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-04-10 do 2021-09-29 (Dz.U.2020.651 tekst jednolity)
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych ] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, a w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, także w zakresie zakupu wyposażenia:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. poz. 1650, z 2007 r. poz. 330, z 2008 r. poz. 690 oraz z 2011 r. poz. 1034),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
f) pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania,
d) wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-12-28 do 2020-04-09
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń, a w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3, także w zakresie zakupu wyposażenia: [6]
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.2)),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
f) [7] pomieszczeń pomocniczych służących przygotowaniu posiłków i pomieszczeń gospodarczych służących do przechowywania produktów żywnościowych, w przypadku inwestycji realizowanej przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania,
d) [8] wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności w zakresie przetwarzania i zbywania przetworzonych produktów rolnych przez podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
[6] § 6 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 2409). Zmiana weszła w życie 28 grudnia 2018 r.
[7] § 6 ust. 1 pkt 1 lit. f) dodana przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 2409). Zmiana weszła w życie 28 grudnia 2018 r.
[8] § 6 ust. 1 pkt 2 lit. d) dodana przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 2409). Zmiana weszła w życie 28 grudnia 2018 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-06-09 do 2018-12-27
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.2)),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 [12] ;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c,
c) [13] w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania lub wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
[12] § 6 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1107). Zmiana weszła w życie 9 czerwca 2018 r.
[13] § 6 ust. 2 pkt 4 lit. c) dodana przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1107). Zmiana weszła w życie 9 czerwca 2018 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-06-27 do 2018-06-08
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych ] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.2)),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów,
e) [2] dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
3) wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
[2] § 6 ust. 1 pkt 1 lit. e) dodana przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 czerwca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1245). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-08-09 do 2017-06-26
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) [10] budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.2)),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) [11] maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
– przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionym w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
3) [12] wdrożenia systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.
[10] § 6 ust. 1 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1191). Zmiana weszła w życie 9 sierpnia 2016 r.
[11] § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1191). Zmiana weszła w życie 9 sierpnia 2016 r.
[12] § 6 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. poz. 1191). Zmiana weszła w życie 9 sierpnia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-10-11 do 2016-08-08
[Koszty zaliczane do kosztów kwalifikowalnych ] 1. Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:
1) budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń:
a) budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych),
b) budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych:
– innych niż związanych z ochroną środowiska,
– związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
c) pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.2)),
d) pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10% całkowitej powierzchni tych obiektów;
2) zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności:
a) maszyn lub urządzeń do:
– magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania,
– przetwarzania produktów rolnych,
– magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży,
b) aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania,
c) oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
3) wdrażania systemów zarządzania jakością;
4) rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nieprzekraczających ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w pkt 2 lit. a i b, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
5) wymienione w pkt 1–4 związane ze sprzedażą detaliczną – w przypadku podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2;
6) opłat za patenty i licencje.
2. Do kosztów ogólnych zalicza się koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
a) kosztorysów,
b) projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych,
c) operatów wodnoprawnych,
d) ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
e) dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
f) wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
2) sprawowania nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego;
3) związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
4) przygotowania biznesplanu:
a) w wysokości do 50 tys. zł – w przypadku wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b,
b) w wysokości do 5 tys. zł – w przypadku podejmowania wykonywania działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. c.
3. Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji:
1) materiałów służących realizacji operacji;
2) maszyn i urządzeń objętych operacją.