Wersja obowiązująca od 2023.12.29 do Wdrożenia rozwiązań umożliwiających świadczenie usług

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2a. [1] Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w:

1) systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, albo

3. [2] W przypadku, o którym mowa w ust. 2 oraz art. 26 ust. 1, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

3a. [3] Złożenie podpisu pod wnioskiem o wydanie dowodu osobistego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego jest równoznaczne ze złożeniem podpisu własnoręcznego.

3b. [4] Odwzorowanie własnoręcznego podpisu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. j, złożonego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego, zamieszcza się w dowodzie osobistym.

3c. [5] Urządzenie, o którym mowa w ust. 3, zapewnia integralność danych stanowiących odwzorowanie podpisu własnoręcznego wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego utrwalonym w postaci elektronicznej.

3d. [6] W przypadku braku możliwości złożenia podpisu w sposób, o którym mowa w ust. 3, podpis własnoręczny składa się na wydruku wniosku o wydanie dowodu osobistego.

3e. [7] W przypadku braku możliwości złożenia podpisu przez wnioskodawcę wniosek o wydanie dowodu osobistego opatruje się adnotacją o przyczynie braku tego podpisu.

3f. [8] W przypadku, o którym mowa w ust. 2a, z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia, osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego w sposób, o którym mowa w ust. 3. W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis w sposób, o którym mowa w ust. 3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

[1] Art. 24 ust. 2a dodany przez art. 37 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[2] Art. 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 37 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[3] Art. 24 ust. 3a dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[4] Art. 24 ust. 3b dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[5] Art. 24 ust. 3c dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[6] Art. 24 ust. 3d dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[7] Art. 24 ust. 3e dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[8] Art. 24 ust. 3f dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

Wersja obowiązująca od Wdrożenia rozwiązań umożliwiających świadczenie usług

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. [2] Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2a. Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w:

1) systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, albo

2) [3] aplikacji mObywatel, w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. poz. 1234), po uwierzytelnieniu z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 oraz art. 26 ust. 1, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

3a. Złożenie podpisu pod wnioskiem o wydanie dowodu osobistego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego jest równoznaczne ze złożeniem podpisu własnoręcznego.

3b. Odwzorowanie własnoręcznego podpisu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. j, złożonego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego, zamieszcza się w dowodzie osobistym.

3c. Urządzenie, o którym mowa w ust. 3, zapewnia integralność danych stanowiących odwzorowanie podpisu własnoręcznego wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego utrwalonym w postaci elektronicznej.

3d. W przypadku braku możliwości złożenia podpisu w sposób, o którym mowa w ust. 3, podpis własnoręczny składa się na wydruku wniosku o wydanie dowodu osobistego.

3e. W przypadku braku możliwości złożenia podpisu przez wnioskodawcę wniosek o wydanie dowodu osobistego opatruje się adnotacją o przyczynie braku tego podpisu.

3f. W przypadku, o którym mowa w ust. 2a, z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia, osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego w sposób, o którym mowa w ust. 3. W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis w sposób, o którym mowa w ust. 3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

5. [4] W przypadku złożenia wniosku w sposób, o którym mowa w ust. 2a, termin, o którym mowa w ust. 4, jest liczony od dnia zgłoszenia się wnioskodawcy do organu gminy, o którym mowa w ust. 3f, z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia, dla którego termin jest liczony od dnia złożenia wniosku.

[2] Art. 24 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 37 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 ww. ustawy.

[3] Art. 24 ust. 2a pkt 2 dodany przez art. 37 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 ww. ustawy.

[4] Art. 24 ust. 5 dodany przez art. 37 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 ww. ustawy.

Wersja obowiązująca od 2023.12.29 do Wdrożenia rozwiązań umożliwiających świadczenie usług

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2a. [1] Wnioskodawca może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w:

1) systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, albo

3. [2] W przypadku, o którym mowa w ust. 2 oraz art. 26 ust. 1, wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.

3a. [3] Złożenie podpisu pod wnioskiem o wydanie dowodu osobistego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego jest równoznaczne ze złożeniem podpisu własnoręcznego.

3b. [4] Odwzorowanie własnoręcznego podpisu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. j, złożonego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego, zamieszcza się w dowodzie osobistym.

3c. [5] Urządzenie, o którym mowa w ust. 3, zapewnia integralność danych stanowiących odwzorowanie podpisu własnoręcznego wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego utrwalonym w postaci elektronicznej.

3d. [6] W przypadku braku możliwości złożenia podpisu w sposób, o którym mowa w ust. 3, podpis własnoręczny składa się na wydruku wniosku o wydanie dowodu osobistego.

3e. [7] W przypadku braku możliwości złożenia podpisu przez wnioskodawcę wniosek o wydanie dowodu osobistego opatruje się adnotacją o przyczynie braku tego podpisu.

3f. [8] W przypadku, o którym mowa w ust. 2a, z wyłączeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby do 12. roku życia, osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego w sposób, o którym mowa w ust. 3. W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis w sposób, o którym mowa w ust. 3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

[1] Art. 24 ust. 2a dodany przez art. 37 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[2] Art. 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 37 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[3] Art. 24 ust. 3a dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[4] Art. 24 ust. 3b dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[5] Art. 24 ust. 3c dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[6] Art. 24 ust. 3d dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[7] Art. 24 ust. 3e dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

[8] Art. 24 ust. 3f dodany przez art. 37 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz.U. poz. 1234). Zmiana weszła w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. 29 grudnia 2023 r.; na podstawie komunikatu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 grudnia 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty (M.P. poz. 1385).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.03.25 do 2023.12.28     (Dz.U.2022.671 tekst jednolity)

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego ] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i zawartych w rejestrze PESEL. Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.11.07 do 2022.03.24

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. [11] Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i zawartych w rejestrze PESEL. Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

[11] Art. 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1000; ost. zm.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1393). Zmiana weszła w życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodu osobistego zawierającego odciski palców, tj. 7 listopada 2021 r. na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji z dnia 30 września 2021 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodu osobistego zawierającego odciski palców (Dz.U. poz. 1817).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.10.05 do 2021.11.06

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. [2] Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

1) osobiście na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem;

2) na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

[2] Art. 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 118 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. poz. 2320; ost. zm.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1163). Zmiana weszła w życie 5 października 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.04.30 do 2021.10.04     (Dz.U.2021.816 tekst jednolity)

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego ] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

1) osobiście w formie pisemnej lub

2) w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020.02.28 do 2021.04.29     (Dz.U.2020.332 tekst jednolity)

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego ] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

1) osobiście w formie pisemnej lub

2) w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.04.08 do 2020.02.27     (Dz.U.2019.653 tekst jednolity)

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego ] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

1) osobiście w formie pisemnej lub

2) w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.03.04 do 2019.04.07

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. [18] Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:

1) osobiście w formie pisemnej lub

2) w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić osobę ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego lub osobę składającą wniosek na jej rzecz, zwaną dalej „wnioskodawcą”. [19]

[18] Art. 24 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 60). Zmiana weszła w życie 4 marca 2019 r.

[19] Art. 24 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 lit. b) ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 60). Zmiana weszła w życie 4 marca 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2017.07.31 do 2019.03.03     (Dz.U.2017.1464 tekst jednolity)

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570).

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.03.24 do 2017.07.30     (Dz.U.2016.391 tekst jednolity)

Art. 24. [Wniosek o wydanie dowodu osobistego] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114).

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2015.03.01 do 2016.03.23

[Wniosek o wydanie dowodu osobistego ] 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

4. Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę.