Wersja obowiązująca od 2025.04.11
Rozdział 3
Szczególne wymagania dotyczące statków pasażerskich w żegludze krajowej
§ 23. [Zakres stosowania przepisów rozdziału] 1. Przepisy rozdziału stosuje się do:
1) nowych i istniejących statków pasażerskich o długości 24 m i powyżej,
2) szybkich statków pasażerskich
– uprawiających żeglugę krajową.
2. Przepisów rozdziału nie stosuje się do:
1) statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami o napędzie żaglowym, w tym wyposażonymi w napęd mechaniczny do celów pomocniczych i do stosowania w sytuacjach awaryjnych,
c) statkami bez napędu mechanicznego,
d) statkami zbudowanymi z materiałów innych niż stal lub materiały równoważne i w stosunku do których nie stosuje się wymagań dotyczących szybkich statków pasażerskich, określonych w Kodeksie HSC, lub dotyczących jednostek dynamicznie unoszonych, określonych przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej10),
e) statkami drewnianymi o prostej konstrukcji,
f) oryginalnymi historycznymi statkami pasażerskimi zaprojektowanymi przed 1965 r. lub replikami tych statków, w przeważającej części zbudowanymi z materiałów oryginalnych, w tym również statkami przeznaczonymi do wspierania i propagowania tradycyjnych umiejętności i sztuki żeglarskiej, które służą też jako żywe pomniki użytkowane zgodnie z tradycyjnymi zasadami sztuki żeglarskiej i techniki,
g) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową,
h) [9] statkami przewożącymi personel przemysłowy, lub
i) łodziami typu tender, przewożonymi na statku i używanymi do przewozu więcej niż 12 pasażerów z zakotwiczonego statku pasażerskiego na ląd i z powrotem;
2) szybkich statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową, lub
c) [10] statkami przewożącymi personel przemysłowy.
[9] § 23 ust. 2 pkt 1 lit. h) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz.U. poz. 391). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2025 r.
[10] § 23 ust. 2 pkt 2 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz.U. poz. 391). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2025 r.
Wersja obowiązująca od 2025.04.11
Rozdział 3
Szczególne wymagania dotyczące statków pasażerskich w żegludze krajowej
§ 23. [Zakres stosowania przepisów rozdziału] 1. Przepisy rozdziału stosuje się do:
1) nowych i istniejących statków pasażerskich o długości 24 m i powyżej,
2) szybkich statków pasażerskich
– uprawiających żeglugę krajową.
2. Przepisów rozdziału nie stosuje się do:
1) statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami o napędzie żaglowym, w tym wyposażonymi w napęd mechaniczny do celów pomocniczych i do stosowania w sytuacjach awaryjnych,
c) statkami bez napędu mechanicznego,
d) statkami zbudowanymi z materiałów innych niż stal lub materiały równoważne i w stosunku do których nie stosuje się wymagań dotyczących szybkich statków pasażerskich, określonych w Kodeksie HSC, lub dotyczących jednostek dynamicznie unoszonych, określonych przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej10),
e) statkami drewnianymi o prostej konstrukcji,
f) oryginalnymi historycznymi statkami pasażerskimi zaprojektowanymi przed 1965 r. lub replikami tych statków, w przeważającej części zbudowanymi z materiałów oryginalnych, w tym również statkami przeznaczonymi do wspierania i propagowania tradycyjnych umiejętności i sztuki żeglarskiej, które służą też jako żywe pomniki użytkowane zgodnie z tradycyjnymi zasadami sztuki żeglarskiej i techniki,
g) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową,
h) [9] statkami przewożącymi personel przemysłowy, lub
i) łodziami typu tender, przewożonymi na statku i używanymi do przewozu więcej niż 12 pasażerów z zakotwiczonego statku pasażerskiego na ląd i z powrotem;
2) szybkich statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową, lub
c) [10] statkami przewożącymi personel przemysłowy.
[9] § 23 ust. 2 pkt 1 lit. h) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz.U. poz. 391). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2025 r.
[10] § 23 ust. 2 pkt 2 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (Dz.U. poz. 391). Zmiana weszła w życie 11 kwietnia 2025 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.10.11 do 2025.04.10 (Dz.U.2021.1840 tekst jednolity)
Rozdział 3
Szczególne wymagania dotyczące statków pasażerskich w żegludze krajowej
§ 23. [Zakres stosowania przepisów rozdziału] 1. Przepisy rozdziału stosuje się do:
1) nowych i istniejących statków pasażerskich o długości 24 m i powyżej,
2) szybkich statków pasażerskich
– uprawiających żeglugę krajową.
2. Przepisów rozdziału nie stosuje się do:
1) statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami o napędzie żaglowym, w tym wyposażonymi w napęd mechaniczny do celów pomocniczych i do stosowania w sytuacjach awaryjnych,
c) statkami bez napędu mechanicznego,
d) statkami zbudowanymi z materiałów innych niż stal lub materiały równoważne i w stosunku do których nie stosuje się wymagań dotyczących szybkich statków pasażerskich, określonych w Kodeksie HSC, lub dotyczących jednostek dynamicznie unoszonych, określonych przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej10),
e) statkami drewnianymi o prostej konstrukcji,
f) oryginalnymi historycznymi statkami pasażerskimi zaprojektowanymi przed 1965 r. lub replikami tych statków, w przeważającej części zbudowanymi z materiałów oryginalnych, w tym również statkami przeznaczonymi do wspierania i propagowania tradycyjnych umiejętności i sztuki żeglarskiej, które służą też jako żywe pomniki użytkowane zgodnie z tradycyjnymi zasadami sztuki żeglarskiej i techniki,
g) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową,
h) statkami obsługującymi instalacje morskie, lub
i) łodziami typu tender, przewożonymi na statku i używanymi do przewozu więcej niż 12 pasażerów z zakotwiczonego statku pasażerskiego na ląd i z powrotem;
2) szybkich statków pasażerskich, które są:
a) okrętami wojennymi lub przeznaczonymi do transportu oddziałów wojska,
b) statkami uprawiającymi wyłącznie żeglugę portową, lub
c) statkami obsługującymi instalacje morskie.