Wersja obowiązująca od 2021.09.17     (Dz.U.2021.1713 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej lub praktycznej, składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

8) licencjach – rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) (uchylony);

26) MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288 oraz z 2021 r. poz. 939);

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) (uchylony);

37) rozporządzeniu nr 1321/2014 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

38a) rozporządzeniu nr 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.);

38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

40a) TPR – rozumie się przez to uprawnienie pilota doświadczalnego odpowiedniej kategorii prób w locie;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. poz. 6).

Wersja obowiązująca od 2021.09.17     (Dz.U.2021.1713 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej lub praktycznej, składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

8) licencjach – rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) (uchylony);

26) MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288 oraz z 2021 r. poz. 939);

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) (uchylony);

37) rozporządzeniu nr 1321/2014 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

38a) rozporządzeniu nr 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.);

38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

40a) TPR – rozumie się przez to uprawnienie pilota doświadczalnego odpowiedniej kategorii prób w locie;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. poz. 6).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2021.01.28 do 2021.09.16

§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej lub praktycznej [1], składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

8) [2] licencjach – rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) (uchylony);

26) [3] MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288);

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) [4] (uchylony)

37) rozporządzeniu nr 1321/2014 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

38a) rozporządzeniu nr 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.);

38b) [5] rozporządzeniu nr 2018/1139 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

40a) TPR – rozumie się przez to uprawnienie pilota doświadczalnego odpowiedniej kategorii prób w locie;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. poz. 6).

[1] § 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. poz. 2356). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2021 r.

[2] § 2 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. poz. 2356). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2021 r.

[3] § 2 pkt 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. poz. 2356). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2021 r.

[4] § 2 pkt 36 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. poz. 2356). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2021 r.

[5] § 2 pkt 38b dodany przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. poz. 2356). Zmiana weszła w życie 28 stycznia 2021 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.05.07 do 2021.01.27     (Dz.U.2018.839 tekst jednolity)

§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej i praktycznej, składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);

8) licencjach – rozumie się przez to licencje:

a) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przy czym, jeżeli jest mowa o licencji:

– pilota samolotowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego,

– pilota śmigłowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego,

– pilota sterowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego,

– pilota balonowego – rozumie się przez to licencję pilota balonu wolnego,

b) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w § 3 ust. 2;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) (uchylony);

26) MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz obsługi statków powietrznych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008;

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) rozporządzeniu nr 216/2008 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.);

37) rozporządzeniu nr 1321/2014 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

38a) rozporządzeniu nr 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

40a) TPR – rozumie się przez to uprawnienie pilota doświadczalnego odpowiedniej kategorii prób w locie;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. poz. 6).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018.02.19 do 2018.05.06

[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej i praktycznej, składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3));

8) licencjach – rozumie się przez to licencje:

a) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przy czym, jeżeli jest mowa o licencji:

– pilota samolotowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego,

– pilota śmigłowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego,

– pilota sterowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego,

– pilota balonowego – rozumie się przez to licencję pilota balonu wolnego,

b) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w § 3 ust. 2;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) [1] (uchylony);

26) MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz obsługi statków powietrznych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008;

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) rozporządzeniu nr 216/2008 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.);

37) [2] rozporządzeniu nr 1321/2014 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

38a) [3] rozporządzeniu nr 748/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz. Urz. UE L 224 z 21.08.2012, str. 1, z późn. zm.);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

40a) [4] TPR – rozumie się przez to uprawnienie pilota doświadczalnego odpowiedniej kategorii prób w locie;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. Nr 1, poz. 6).

[1] § 2 pkt 25 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 158). Zmiana weszła w życie 19 lutego 2018 r.

[2] § 2 pkt 37 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 158). Zmiana weszła w życie 19 lutego 2018 r.

[3] § 2 pkt 38a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 158). Zmiana weszła w życie 19 lutego 2018 r.

[4] § 2 pkt 40a dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 158). Zmiana weszła w życie 19 lutego 2018 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2013.09.24 do 2018.02.18

[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) Dzienniku Urzędowym – rozumie się przez to Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) egzaminatorze praktycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego;

3) egzaminatorze teoretycznym – rozumie się przez to członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, upoważnionego do przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego;

4) egzaminie państwowym – rozumie się przez to egzamin składający się z części teoretycznej i praktycznej, składany przed komisją egzaminacyjną albo organizacją szkoleniową zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 99 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

5) egzaminie praktycznym – rozumie się przez to część praktyczną egzaminu państwowego;

6) egzaminie teoretycznym – rozumie się przez to część teoretyczną egzaminu państwowego;

7) Konwencji – rozumie się przez to Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3));

8) licencjach – rozumie się przez to licencje:

a) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przy czym, jeżeli jest mowa o licencji:

– pilota samolotowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego,

– pilota śmigłowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego,

– pilota sterowcowego turystycznego – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego,

– pilota balonowego – rozumie się przez to licencję pilota balonu wolnego,

b) dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w § 3 ust. 2;

9) PPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego turystycznego;

10) CPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego zawodowego;

11) ATPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego liniowego;

12) MPL – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego w załodze wieloosobowej;

13) PPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego turystycznego;

14) CPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego zawodowego;

15) ATPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego liniowego;

16) SPL – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego;

17) PPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego turystycznego;

18) CPL(AS) – rozumie się przez to licencję pilota sterowcowego zawodowego;

19) BPL – rozumie się przez to licencję pilota balonowego;

20) PPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego;

21) CPL(AG) – rozumie się przez to licencję pilota wiatrakowcowego zawodowego;

22) FNL – rozumie się przez to licencję nawigatora lotniczego;

23) FEL – rozumie się przez to licencję mechanika pokładowego;

24) FDL – rozumie się przez to licencję dyspozytora lotniczego;

25) FRL – rozumie się przez to licencję radiooperatora pokładowego;

26) MML – rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce oraz obsługi statków powietrznych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008;

27) LAPL(A) – rozumie się przez to licencję pilota samolotowego rekreacyjnego;

28) LAPL(H) – rozumie się przez to licencję pilota śmigłowcowego rekreacyjnego;

29) LAPL(S) – rozumie się przez to licencję pilota szybowcowego rekreacyjnego;

30) LAPL(B) – rozumie się przez to licencję pilota balonowego rekreacyjnego;

31) IFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów według wskazań przyrządów;

32) VFR – rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością;

33) obcej licencji – rozumie się przez to licencję wydaną lub potwierdzoną przez właściwy organ państwa obcego;

34) orzeczeniu lotniczo-lekarskim – rozumie się przez to orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, o którym mowa w art. 110 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

35) Prezesie Urzędu – należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

36) rozporządzeniu nr 216/2008 – rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z 19.03.2008, str. 1, z późn. zm.);

37) rozporządzeniu nr 2042/2003 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 315 z 28.11.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 541, z późn. zm.);

38) rozporządzeniu nr 1178/2011 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.);

39) rozporządzeniu w sprawie certyfikacji – rozumie się przez to rozporządzenie wydane na podstawie art. 163 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

40) uprawnieniu – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji lub związane z licencją i stanowiące jej część określające szczególne warunki, możliwości lub ograniczenia odnoszące się do takiej licencji w odniesieniu w szczególności do klasy lub typu statku powietrznego lub warunków lotu;

41) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Lotnictwa Cywilnego;

42) uprawnieniu uzupełniającym w zakresie języka – rozumie się przez to upoważnienie wpisane do licencji i stanowiące jej część, określające biegłość językową posiadacza na poziomie minimum 4 operacyjnym według skali klasyfikacji podanej w Dodatku A do Załącznika 1 do Konwencji;

43) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

44) Załączniku 1 – rozumie się przez to Załącznik 1 do Konwencji (Dz. Urz. ULC z 2008 r. Nr 1, poz. 6).