Wersja obowiązująca od 2021-09-08 (Dz.U.2021.1651 tekst jednolity)
[Badania techniczne tramwaju] 1. Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, i polega na sprawdzeniu:
1) zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami u jego właściciela dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3) stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5) stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz niezbędnego wyposażenia;
6) stanu technicznego obręczy i zestawów kołowych;
7) w uzasadnionych przypadkach – poziomu dźwięku na zewnętrz podczas postoju i podczas jazdy.
2. Dodatkowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami:
1) badania powypadkowego lub na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia układów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i układów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia;
2) montażu blokady alkoholowej w celu sprawdzenia:
a) sposobu jej podłączenia w pojeździe,
b) dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej.
3. Rozszerzone badanie techniczne tramwaju przeprowadza się przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonego z zagranicy, używanego tramwaju. Zakres badania rozszerzonego obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności hamulców tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Sposób i warunki przeprowadzenia pomiaru poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju na postoju i podczas jazdy, a także poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego tramwaju określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7. Badania techniczne tramwaju wykonuje jednostka badawcza przy użyciu przyrządów i narzędzi określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
Wersja obowiązująca od 2021-09-08 (Dz.U.2021.1651 tekst jednolity)
[Badania techniczne tramwaju] 1. Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, i polega na sprawdzeniu:
1) zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami u jego właściciela dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3) stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5) stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz niezbędnego wyposażenia;
6) stanu technicznego obręczy i zestawów kołowych;
7) w uzasadnionych przypadkach – poziomu dźwięku na zewnętrz podczas postoju i podczas jazdy.
2. Dodatkowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami:
1) badania powypadkowego lub na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia układów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i układów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia;
2) montażu blokady alkoholowej w celu sprawdzenia:
a) sposobu jej podłączenia w pojeździe,
b) dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej.
3. Rozszerzone badanie techniczne tramwaju przeprowadza się przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonego z zagranicy, używanego tramwaju. Zakres badania rozszerzonego obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności hamulców tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Sposób i warunki przeprowadzenia pomiaru poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju na postoju i podczas jazdy, a także poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego tramwaju określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7. Badania techniczne tramwaju wykonuje jednostka badawcza przy użyciu przyrządów i narzędzi określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-08-05 do 2021-09-07
[Badania techniczne tramwaju] 1. Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, i polega na sprawdzeniu:
1) zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami u jego właściciela dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3) stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5) stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz niezbędnego wyposażenia;
6) stanu technicznego obręczy i zestawów kołowych;
7) w uzasadnionych przypadkach – poziomu dźwięku na zewnętrz podczas postoju i podczas jazdy.
2. [1] Dodatkowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami:
1) badania powypadkowego lub na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia układów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i układów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia;
2) montażu blokady alkoholowej w celu sprawdzenia:
a) sposobu jej podłączenia w pojeździe,
b) dokumentu potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej.
3. Rozszerzone badanie techniczne tramwaju przeprowadza się przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonego z zagranicy, używanego tramwaju. Zakres badania rozszerzonego obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności hamulców tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Sposób i warunki przeprowadzenia pomiaru poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju na postoju i podczas jazdy, a także poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego tramwaju określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7. Badania techniczne tramwaju wykonuje jednostka badawcza przy użyciu przyrządów i narzędzi określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
[1] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania (Dz.U. poz. 1073). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-04-29 do 2016-08-04
[Badania techniczne tramwaju] 1. Okresowe badanie techniczne tramwaju obejmuje sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, i polega na sprawdzeniu:
1) zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami u jego właściciela dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3) stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5) stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz niezbędnego wyposażenia;
6) stanu technicznego obręczy i zestawów kołowych;
7) w uzasadnionych przypadkach – poziomu dźwięku na zewnętrz podczas postoju i podczas jazdy.
2. Dodatkowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami badania powypadkowego lub na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia układów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i układów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia.
3. Rozszerzone badanie techniczne tramwaju przeprowadza się przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonego z zagranicy, używanego tramwaju. Zakres badania rozszerzonego obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia.
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności hamulców tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Sposób i warunki przeprowadzenia pomiaru poziomu dźwięku emitowanego na zewnątrz tramwaju na postoju i podczas jazdy, a także poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego tramwaju określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7. Badania techniczne tramwaju wykonuje jednostka badawcza przy użyciu przyrządów i narzędzi określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.