Wersja obowiązująca od 2021-06-25 (Dz.U.2021.1143 tekst jednolity)
[Zadania gmin w ramach prac spisowych] 1. Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1) weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2) zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3) zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
4) wsparcie rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5) wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6) organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
7) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
8) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
9) monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1) zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2) zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3) przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.
Wersja obowiązująca od 2021-06-25 (Dz.U.2021.1143 tekst jednolity)
[Zadania gmin w ramach prac spisowych] 1. Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1) weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2) zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3) zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
4) wsparcie rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5) wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6) organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
7) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
8) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
9) monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1) zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2) zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3) przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-08-29 do 2021-06-24
[Zadania gmin w ramach prac spisowych] 1. Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1) weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2) zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3) [14] zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
4) wsparcie rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 [15] przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5) wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6) organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 [16];
7) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 [17];
8) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 [18];
9) monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1) zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2 [19] i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2) zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3) przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.
[14] Art. 24 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
[15] Art. 24 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
[16] Art. 24 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
[17] Art. 24 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
[18] Art. 24 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
[19] Art. 24 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o statystyce publicznej, ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. oraz ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1486). Zmiana weszła w życie 29 sierpnia 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-09-26 do 2020-08-28
[Zadania gmin w ramach prac spisowych] 1. Zadania gmin w ramach prac spisowych obejmują następujące zadania z zakresu administracji rządowej:
1) weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
2) zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
3) zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 15 ust. 4;
4) wsparcie rachmistrzów terenowych przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
5) wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
6) organizację naboru kandydatów na rachmistrzów terenowych;
7) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów terenowych;
8) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów terenowych;
9) monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
10) współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 7, 8 i 10, polega w szczególności na:
1) zapewnieniu odpowiednich pomieszczeń wraz z wyposażeniem do przeprowadzenia szkoleń kandydatów na rachmistrzów terenowych i egzaminów testowych dla tych kandydatów;
2) zorganizowaniu i pomocy w przeprowadzeniu szkoleń i egzaminów, o których mowa w pkt 1;
3) przeprowadzeniu na terenie gminy działań popularyzujących spis powszechny oraz monitorowaniu tych działań.
3. Środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w ust. 1, zapewnia budżet państwa.
4. Monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy jest prowadzone z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 13.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych na potrzeby wykazu adresowo-mieszkaniowego, przewidzianych do weryfikacji, aktualizacji i uzupełnienia przez gminy, mając na względzie konieczność zapewnienia jego kompletności i aktualności niezbędnej do prawidłowego przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego z osobą fizyczną objętą spisem powszechnym.