Wersja obowiązująca od 2021-04-26 (Dz.U.2021.766 tekst jednolity)
[Weryfikacja dokonywana przez bank ] 1. Bank w okresie, o którym mowa w § 11, weryfikuje co dwa lata obrotowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w § 9.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca roku obrotowego następującego po roku podpisania umowy, o której mowa w § 8.
3. Weryfikacja obejmuje okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca ostatniego roku obrotowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Kredytobiorca przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, na formularzu udostępnianym przez Bank.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa poziom:
1) rekompensaty, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 1,
2) kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 3,
3) rozsądnego zysku, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 10
– przypadający na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
RZ – rozsądny zysk kredytobiorcy.
6a. W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 11, do rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, o której mowa w ust. 6, zalicza się również rekompensatę związaną z uzyskanym finansowym wsparciem.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, zostaje przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, kredytobiorca zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy kredytobiorca dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
Wersja obowiązująca od 2021-04-26 (Dz.U.2021.766 tekst jednolity)
[Weryfikacja dokonywana przez bank ] 1. Bank w okresie, o którym mowa w § 11, weryfikuje co dwa lata obrotowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w § 9.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca roku obrotowego następującego po roku podpisania umowy, o której mowa w § 8.
3. Weryfikacja obejmuje okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca ostatniego roku obrotowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Kredytobiorca przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, na formularzu udostępnianym przez Bank.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa poziom:
1) rekompensaty, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 1,
2) kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 3,
3) rozsądnego zysku, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 10
– przypadający na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
RZ – rozsądny zysk kredytobiorcy.
6a. W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 11, do rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, o której mowa w ust. 6, zalicza się również rekompensatę związaną z uzyskanym finansowym wsparciem.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, zostaje przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, kredytobiorca zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy kredytobiorca dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-20 do 2021-04-25
[Weryfikacja dokonywana przez bank] 1. Bank w okresie, o którym mowa w § 11, weryfikuje co dwa lata obrotowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w § 9.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca roku obrotowego następującego po roku podpisania umowy, o której mowa w § 8.
3. Weryfikacja obejmuje okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca ostatniego roku obrotowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Kredytobiorca przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, na formularzu udostępnianym przez Bank.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa poziom:
1) rekompensaty, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 1,
2) kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 3,
3) rozsądnego zysku, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 10
– przypadający na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, RZ – rozsądny zysk kredytobiorcy.
6a. [13] W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 11, do rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, o której mowa w ust. 6, zalicza się również rekompensatę związaną z uzyskanym finansowym wsparciem.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, zostaje przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, kredytobiorca zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy kredytobiorca dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
[13] § 13 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. z 2019 r. poz. 221). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-12-29 do 2019-02-19
[Weryfikacja dokonywana przez bank] 1. [31] Bank w okresie, o którym mowa w § 11, weryfikuje co dwa lata obrotowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w § 9.
2. [32] Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca roku obrotowego następującego po roku podpisania umowy, o której mowa w § 8.
3. [33] Weryfikacja obejmuje okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca ostatniego roku obrotowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Kredytobiorca przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, na formularzu udostępnianym przez Bank.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa poziom:
1) rekompensaty, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 1,
2) kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 3,
3) rozsądnego zysku, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 10
– przypadający na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, RZ – rozsądny zysk kredytobiorcy.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) [34] nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, zostaje przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) [35] przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty, kredytobiorca zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy kredytobiorca dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
[31] § 13 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2017 r.
[32] § 13 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2017 r.
[33] § 13 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2017 r.
[34] § 13 ust. 8 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2017 r.
Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339), § 13 ust. 8 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie do umów kredytu albo umów emisji obligacji, które będą zawarte po 29 grudnia 2017 r. w wyniku rozpatrzenia wniosków złożonych przed 29 grudnia 2017 r.
[35] § 13 ust. 8 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339). Zmiana weszła w życie 29 grudnia 2017 r.
Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania (Dz.U. poz. 2339), § 13 ust. 8 w brzmieniu nadanym ww. rozporządzeniem ma zastosowanie do umów kredytu albo umów emisji obligacji, które będą zawarte po 29 grudnia 2017 r. w wyniku rozpatrzenia wniosków złożonych przed 29 grudnia 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-10-31 do 2017-12-28
[Weryfikacja dokonywana przez bank ] 1. Bank w okresie, o którym mowa w § 11, weryfikuje co dwa lata obrachunkowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w § 9.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca roku obrachunkowego następującego po roku podpisania umowy, o której mowa w § 8.
3. Weryfikacja obejmuje okres od udzielenia finansowania zwrotnego do końca ostatniego roku obrachunkowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Kredytobiorca przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, na formularzu udostępnianym przez Bank.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa poziom:
1) rekompensaty, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 1,
2) kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 3,
3) rozsądnego zysku, obliczony w sposób określony w § 12 ust. 10
– przypadający na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym, RZ – rozsądny zysk kredytobiorcy.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 20% kwoty średniej rocznej rekompensaty, zostaje przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 20% kwoty średniej rocznej rekompensaty, kredytobiorca zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy kredytobiorca dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.