Wersja obowiązująca od 2023-10-28
[Pasy przeciwpożarowe]
1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych – od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
1a. [1] W przypadku występowania w sąsiedztwie linii kolejowej, na której jest prowadzony ruch kolejowy, obiektów budowlanych lub urządzeń, uniemożliwiających urządzanie pasów przeciwpożarowych w odległości określonej w ust. 1, dopuszcza się urządzanie pasów przeciwpożarowych za zewnętrzną krawędzią tych obiektów budowlanych lub urządzeń w sposób zapewniający ograniczenie rozprzestrzeniania się pożaru.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych – posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
[1] § 9 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 2 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. poz. 2204). Zmiana weszła w życie 28 października 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-10-28
[Pasy przeciwpożarowe]
1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych – od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
1a. [1] W przypadku występowania w sąsiedztwie linii kolejowej, na której jest prowadzony ruch kolejowy, obiektów budowlanych lub urządzeń, uniemożliwiających urządzanie pasów przeciwpożarowych w odległości określonej w ust. 1, dopuszcza się urządzanie pasów przeciwpożarowych za zewnętrzną krawędzią tych obiektów budowlanych lub urządzeń w sposób zapewniający ograniczenie rozprzestrzeniania się pożaru.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych – posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
[1] § 9 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 2 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. poz. 2204). Zmiana weszła w życie 28 października 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-07-15 (Dz.U.2020.1247 tekst jednolity)
[Pasy przeciwpożarowe] 1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych – od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych – posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-09-17 do 2020-07-14 (Dz.U.2014.1227 tekst jednolity)
[Pasy przeciwpożarowe] 1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych – od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych – posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-04-24 do 2014-09-16
[1] 1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na której prowadzony jest ruch kolejowy, powinny być urządzane i utrzymywane jako jedna równoległa do linii kolejowej bruzda o szerokości co najmniej 4 m usytuowana w odległości od 2 m do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu linii kolejowej, a w razie występowania rowów bocznych – od zewnętrznej krawędzi tych rowów.
2. Bruzda, o której mowa w ust. 1, powinna być oczyszczona z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach torfiastych – posypana warstwą piasku o grubości od 0,01 m do 0,02 m. Bruzdę może stanowić inna powierzchnia pozbawiona materiałów palnych.
[1] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz.U. poz. 435). Zmiana weszła w życie 24 kwietnia 2013 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-08-30 do 2013-04-23
1. Pasy przeciwpożarowe w sąsiedztwie linii kolejowej, na
której prowadzony jest ruch, powinny być urządzane jako dwa równoległe do linii
kolejowej pasy terenu, o szerokości co najmniej
2. Pasy terenu, o których mowa w ust. 1, powinny być
całkowicie oczyszczone z wszelkiej roślinności do warstwy mineralnej, a na gruntach
torfiastych – posypane warstwą piasku o grubości od