Wersja obowiązująca od 2023-10-10
[Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka,
d) [7] środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) [8] opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h) [9] umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
– pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
– zagrożonych wykluczeniem społecznym,
– niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa) [10] ochrona praw dziecka,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) [11] umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).
[7] § 4 pkt 1 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[8] § 4 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[9] § 4 pkt 2 lit. h) dodana przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[10] § 4 pkt 3 lit. aa) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[11] § 4 pkt 3 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-10-10
[Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka,
d) [7] środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) [8] opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
h) [9] umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci:
– pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów,
– zagrożonych wykluczeniem społecznym,
– niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
aa) [10] ochrona praw dziecka,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) [11] umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).
[7] § 4 pkt 1 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[8] § 4 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[9] § 4 pkt 2 lit. h) dodana przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[10] § 4 pkt 3 lit. aa) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
[11] § 4 pkt 3 lit. d) dodana przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz.U. poz. 1998). Zmiana weszła w życie 10 października 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-07-07 do 2023-10-09 (Dz.U.2020.1205 tekst jednolity)
[Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna ] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-04-04 do 2020-07-06
[Bloki tematyczne wchodzące w zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna] Zakres programowy 160-godzinnego szkolenia dla dziennego opiekuna, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy, prowadzonego w formie warsztatów lub ćwiczeń, obejmuje następujące bloki tematyczne:
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).