Wersja obowiązująca od 2020-01-31 (Dz.U.2020.159 tekst jednolity)
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
Wersja obowiązująca od 2020-01-31 (Dz.U.2020.159 tekst jednolity)
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-08-10 do 2020-01-30 (Dz.U.2016.1207 tekst jednolity)
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-04-04 do 2016-08-09
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. [1] Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
[1] Na podstawie art. 75 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (Dz.U. poz. 178), art. 21 ust. 4 w zakresie prokuratora do spraw wojskowych wszedł w życie 4 kwietnia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-03-04 do 2016-04-03
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. [1] Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
[1] Art. 21 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (Dz.U. poz. 178). Zmiana weszła w życie 4 marca 2016 r.
Na podstawie art. 75 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (Dz.U. poz. 178), art. 21 ust. 4 w zakresie prokuratora do spraw wojskowych wejdzie w życie 4 kwietnia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-12-08 do 2016-03-03
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) [1] przekazać izbie morskiej, na jej żądanie, materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
[1] Art. 21 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1320). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-05-28 do 2015-12-07 (Dz.U.2015.735 tekst jednolity)
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej ] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) (uchylony)
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz
5) wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-10-27 do 2015-05-27
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) [5] (uchylony);
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz
5) [6] wykonywać czynności w drodze pomocy prawnej.
2. [7] Konsul Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim, przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. [8] (uchylony).
3a. [9] (uchylony).
3b. [10] (uchylony).
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
[5] Art. 21 ust. 1 pkt 1 uchylony przez art. 54 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
[6] Art. 21 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 54 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
[7] Art. 21 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 54 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
[8] Art. 21 ust. 3 uchylony przez art. 54 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
[9] Art. 21 ust. 3a uchylony przez art. 54 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
[10] Art. 21 ust. 3b uchylony przez art. 54 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 27 października 2012 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-01-02 do 2012-10-26
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) o wypadku morskim niezwłocznie zawiadomić izbę morską;
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz
5) w zakresie pomocy prawnej załatwiać wezwania izb morskich.
2. Jeżeli organem określonym w ust. 1 jest polski urząd konsularny, jest on obowiązany po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Armator i kapitan statku, którego dotyczy wypadek morski, obowiązani są niezwłocznie zawiadamiać o każdym wypadku morskim kapitanat (bosmanat) pierwszego polskiego portu, do którego statek ma wejść po wypadku, oraz izbę morską, zabezpieczyć ślady i dowody dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego oraz na żądanie kapitanatu (bosmanatu) portu i izby morskiej udzielać wszelkich wyjaśnień.
3a. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w sprawach wypadków morskich, którym ulegli ich pracownicy lub w których obiekty portowe zostały uszkodzone albo spowodowały szkody.
3b. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób wykonania obowiązków armatorów i kapitanów statków oraz podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich, uwzględniając rodzaj wypadków podlegających zgłoszeniu, w odniesieniu do których ślady i dowody powinny być zabezpieczone oraz dokumenty sporządzone i przekazane organom uprawnionym do prowadzenia dochodzeń, a także rodzaj pomocy i informacji, których należy udzielać tym organom.
4. [1] Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia informacji niejawnych.
[1] Art. 21 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 76 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 182, poz. 1228). Zmiana weszła w życie 2 stycznia 2011 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-05-07 do 2011-01-01 (Dz.U.2009.69.599 tekst jednolity)
[Obowiązki organów administracji morskiej oraz władzy publicznej] 1. Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) o wypadku morskim niezwłocznie zawiadomić izbę morską;
2) zabezpieczyć ślady i dowody;
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego;
4) przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz
5) w zakresie pomocy prawnej załatwiać wezwania izb morskich.
2. Jeżeli organem określonym w ust. 1 jest polski urząd konsularny, jest on obowiązany po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Armator i kapitan statku, którego dotyczy wypadek morski, obowiązani są niezwłocznie zawiadamiać o każdym wypadku morskim kapitanat (bosmanat) pierwszego polskiego portu, do którego statek ma wejść po wypadku, oraz izbę morską, zabezpieczyć ślady i dowody dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego oraz na żądanie kapitanatu (bosmanatu) portu i izby morskiej udzielać wszelkich wyjaśnień.
3a. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w sprawach wypadków morskich, którym ulegli ich pracownicy lub w których obiekty portowe zostały uszkodzone albo spowodowały szkody.
3b. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób wykonania obowiązków armatorów i kapitanów statków oraz podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich, uwzględniając rodzaj wypadków podlegających zgłoszeniu, w odniesieniu do których ślady i dowody powinny być zabezpieczone oraz dokumenty sporządzone i przekazane organom uprawnionym do prowadzenia dochodzeń, a także rodzaj pomocy i informacji, których należy udzielać tym organom.
4. Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia tajemnicy państwowej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-05-15 do 2009-05-06
[Dochodzenie] 1. [24] Organy administracji morskiej oraz inne organy władzy publicznej są obowiązane:
1) o wypadku morskim niezwłocznie zawiadomić izbę morską,
2) zabezpieczyć ślady i dowody,
3) w przypadkach niecierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych do wstępnego ustalenia stanu faktycznego,
4) przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz
5) w zakresie pomocy prawnej załatwiać wezwania izb morskich.
2. Jeżeli organem określonym w ust. 1 jest polski urząd konsularny, jest on obowiązany po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Armator i kapitan statku, którego dotyczy wypadek morski, obowiązani są niezwłocznie zawiadamiać o każdym wypadku morskim kapitanat (bosmanat) pierwszego polskiego portu, do którego statek ma wejść po wypadku, oraz izbę morską, zabezpieczyć ślady i dowody dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego oraz na żądanie kapitanatu (bosmanatu) portu i izby morskiej udzielać wszelkich wyjaśnień.
3a. [25] Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w sprawach wypadków morskich, którym ulegli ich pracownicy lub w których obiekty portowe zostały uszkodzone albo spowodowały szkody.
3b. [26] Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób wykonania obowiązków armatorów i kapitanów statków oraz podmiotów zarządzających portami i użytkowników infrastruktury portowej w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich, uwzględniając rodzaj wypadków podlegających zgłoszeniu, w odniesieniu do których ślady i dowody powinny być zabezpieczone oraz dokumenty sporządzone i przekazane organom uprawnionym do prowadzenia dochodzeń, a także rodzaj pomocy i informacji, których należy udzielać tym organom.
4. [27] Organy Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania informacji, udostępniania dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia tajemnicy państwowej.
[24] Art. 21 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 16 lit. a) ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o izbach morskich (Dz.U. Nr 62, poz. 575). Zmiana weszła w życie 15 maja 2004 r.
[25] Art. 21 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b) ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o izbach morskich (Dz.U. Nr 62, poz. 575). Zmiana weszła w życie 15 maja 2004 r.
[26] Art. 21 ust. 3b dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b) ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o izbach morskich (Dz.U. Nr 62, poz. 575). Zmiana weszła w życie 15 maja 2004 r.
[27] Art. 21 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 16 lit. c) ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o izbach morskich (Dz.U. Nr 62, poz. 575). Zmiana weszła w życie 15 maja 2004 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1962-01-01 do 2004-05-14
[Dochodzenie] 1. Urzędy morskie oraz inne organy państwowe obowiązane są o wypadku morskim niezwłocznie zawiadomić izbę morską, zabezpieczyć ślady i dowody, a w przypadkach nie cierpiących zwłoki dokonać czynności koniecznych dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego, przekazać izbie morskiej materiał dotyczący wypadku oraz w zakresie pomocy prawnej załatwiać wezwania izb morskich.
2. Jeżeli organem określonym w ust. 1 jest polski urząd konsularny, jest on obowiązany po otrzymaniu wiadomości o wypadku morskim przedsięwziąć niezwłocznie w ramach swoich uprawnień czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Armator i kapitan statku, którego dotyczy wypadek morski, obowiązani są niezwłocznie zawiadamiać o każdym wypadku morskim kapitanat (bosmanat) pierwszego polskiego portu, do którego statek ma wejść po wypadku, oraz izbę morską, zabezpieczyć ślady i dowody dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego oraz na żądanie kapitanatu (bosmanatu) portu i izby morskiej udzielać wszelkich wyjaśnień.
4. Organy Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i prokuratury wojskowej w sprawie toczącej się przed izbą morską nie są obowiązane do udzielania wiadomości, dokumentów i innych danych, jeżeli może to doprowadzić do ujawnienia tajemnicy państwowej w zakresie obronności kraju.