Wersja obowiązująca od 2024-02-01
[Skutki finansowe ustawy]
1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1 315,384 mln zł [1] , przy czym w:
1) 2019 r. – 0 mln zł;
2) 2020 r. – 120,562 mln zł;
3) 2021 r. – 123,576 mln zł;
4) 2022 r. – 126,666 mln zł;
5) 2023 r. – 179,040 mln zł;
6) [2] 2024 r. – 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:
a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących – 172,430 mln zł,
b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 26,687 mln zł;
7) 2025 r. – 136,405 mln zł;
8) 2026 r. – 139,815 mln zł;
9) 2027 r. – 143,310 mln zł;
10) 2028 r. – 146,893 mln zł.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [3] , oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.
2a. [4] W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.
2b. [5] W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [6] , przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.
4. [7] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.
5. [8] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.
[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[2] Art. 17 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[3] Art. 17 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 2 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[4] Art. 17 ust. 2a dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[5] Art. 17 ust. 2b dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[6] Art. 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 4 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[7] Art. 17 ust. 4 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[8] Art. 17 ust. 5 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-02-01
[Skutki finansowe ustawy]
1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1 315,384 mln zł [1] , przy czym w:
1) 2019 r. – 0 mln zł;
2) 2020 r. – 120,562 mln zł;
3) 2021 r. – 123,576 mln zł;
4) 2022 r. – 126,666 mln zł;
5) 2023 r. – 179,040 mln zł;
6) [2] 2024 r. – 199,117 mln zł, w tym na realizację zadań:
a) państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących – 172,430 mln zł,
b) państwowej służby geologicznej, o których mowa w przepisach ustawy zmienianej w art. 1 – 26,687 mln zł;
7) 2025 r. – 136,405 mln zł;
8) 2026 r. – 139,815 mln zł;
9) 2027 r. – 143,310 mln zł;
10) 2028 r. – 146,893 mln zł.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [3] , oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.
2a. [4] W roku 2024 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację zadań służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 4.
2b. [5] W roku 2024 minister właściwy do spraw środowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację zadań państwowej służby geologicznej, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 5.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5 i 7–10 [6] , przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.
4. [7] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. a na realizację zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. a, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.
5. [8] W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na rok budżetowy 2024 maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 pkt 6 lit. b na realizację zadań państwowej służby geologicznej oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 6 lit. b, na realizację tych zadań, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw środowiska stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji tych zadań.
[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[2] Art. 17 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[3] Art. 17 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 2 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[4] Art. 17 ust. 2a dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[5] Art. 17 ust. 2b dodany przez art. 39 pkt 3 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[6] Art. 17 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 39 pkt 4 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[7] Art. 17 ust. 4 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
[8] Art. 17 ust. 5 dodany przez art. 39 pkt 5 ustawy z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz.U. poz. 123). Zmiana weszła w życie 1 lutego 2024 r., z mocą od 1 stycznia 2024 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-01-01 do 2024-01-31
[Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1 249,345 mln zł, przy czym w: [1]
1) 2019 r. – 0 mln zł;
2) 2020 r. – 120,562 mln zł;
3) 2021 r. – 123,576 mln zł;
4) 2022 r. – 126,666 mln zł;
5) [2] 2023 r. – 179,040 mln zł;
6) 2024 r. – 133,078 mln zł;
7) 2025 r. – 136,405 mln zł;
8) 2026 r. – 139,815 mln zł;
9) 2027 r. – 143,310 mln zł;
10) 2028 r. – 146,893 mln zł.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.
[1] Art. 17 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 52 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz.U. poz. 2666). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
[2] Art. 17 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez art. 52 pkt 2 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz.U. poz. 2666). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-11-23 do 2022-12-31
[Skutki finansowe ustawy] 1. W latach 2019–2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 1200,137 mln zł, przy czym w:
1) 2019 r. – 0 mln zł;
2) 2020 r. – 120,562 mln zł;
3) 2021 r. – 123,576 mln zł;
4) 2022 r. – 126,666 mln zł;
5) 2023 r. – 129,832 mln zł;
6) 2024 r. – 133,078 mln zł;
7) 2025 r. – 136,405 mln zł;
8) 2026 r. – 139,815 mln zł;
9) 2027 r. – 143,310 mln zł;
10) 2028 r. – 146,893 mln zł.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3.
3. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz w przypadku gdy część planowanych wydatków, o których mowa w ust. 1, przypadająca proporcjonalnie na okres od początku roku kalendarzowego do końca danego kwartału została przekroczona:
1) po pierwszym kwartale – co najmniej o 20%,
2) po dwóch kwartałach – co najmniej o 15%,
3) po trzech kwartałach – co najmniej o 10%
– minister właściwy do spraw gospodarki wodnej stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań.