Wersja obowiązująca od 2019-07-23 (Dz.U.2019.1366 tekst jednolity)
[Realizacja zadań instytucji zarządzającej przez samorząd województwa ] 1. Samorząd województwa realizuje powierzone mu zadania instytucji zarządzającej określone w art. 125:
1) ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, przez:
a) informowanie i rozpowszechnianie informacji o programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy w ramach priorytetu 4 zawartego w programie, w szczególności podawanie tych informacji do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, oraz informowanie beneficjentów o obowiązkach wynikających z przyznania tej pomocy,
b) przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej w sposób zapewniający prawidłową identyfikację tych wniosków,
c) zawieranie umów o dofinansowanie i rejestrowanie tych umów i ich zmian w postaci papierowej lub elektronicznej oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru,
d) przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji środków w ramach priorytetu 4 oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej,
e) gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji priorytetu 4;
2) ust. 3 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”,
b) weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
c) informowanie o odmowie przyznania pomocy,
d) rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i ponagleń w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej,
e) przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, w postaci papierowej lub elektronicznej:
– planu wydatków w ramach priorytetu 4 na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
– informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
– poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach priorytetu 4,
– zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
– informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, o której mowa w art. 32 ustawy, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
– informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy;
3) ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) prowadzenie oceny i rejestru postępowań o udzielenie zamówień publicznych określonych w art. 2 pkt 7a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53 i 730),
b) prowadzenie oceny zamówień w stosunku do beneficjentów niemających obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, pod kątem zachowania zasady konkurencyjności oraz racjonalności poniesionych wydatków,
c) przeprowadzanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy kontroli:
– o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy,
– operacji na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy,
d) wydawanie decyzji administracyjnych:
– określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
– o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej w odniesieniu do należności, o których mowa w art. 60 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotyczących należności z tytułu środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
e) zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej,
f) przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy,
g) przygotowywanie prognozy wydatków w ramach priorytetu 4 oraz aktualizację tej prognozy.
2. Samorząd województwa realizuje zadania instytucji zarządzającej, o których mowa w ust. 1, w sposób zapewniający:
1) prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie tych zadań;
2) wdrożenie zatwierdzonych przez instytucję zarządzającą programem warunków technicznych w zakresie trybu przygotowywania, obiegu i kontroli dokumentów, służących prawidłowemu wykonywaniu tych zadań;
3) bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
Wersja obowiązująca od 2019-07-23 (Dz.U.2019.1366 tekst jednolity)
[Realizacja zadań instytucji zarządzającej przez samorząd województwa ] 1. Samorząd województwa realizuje powierzone mu zadania instytucji zarządzającej określone w art. 125:
1) ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, przez:
a) informowanie i rozpowszechnianie informacji o programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy w ramach priorytetu 4 zawartego w programie, w szczególności podawanie tych informacji do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, oraz informowanie beneficjentów o obowiązkach wynikających z przyznania tej pomocy,
b) przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej w sposób zapewniający prawidłową identyfikację tych wniosków,
c) zawieranie umów o dofinansowanie i rejestrowanie tych umów i ich zmian w postaci papierowej lub elektronicznej oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru,
d) przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji środków w ramach priorytetu 4 oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej,
e) gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji priorytetu 4;
2) ust. 3 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”,
b) weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
c) informowanie o odmowie przyznania pomocy,
d) rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i ponagleń w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej,
e) przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, w postaci papierowej lub elektronicznej:
– planu wydatków w ramach priorytetu 4 na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
– informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
– poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach priorytetu 4,
– zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
– informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, o której mowa w art. 32 ustawy, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
– informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy;
3) ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) prowadzenie oceny i rejestru postępowań o udzielenie zamówień publicznych określonych w art. 2 pkt 7a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53 i 730),
b) prowadzenie oceny zamówień w stosunku do beneficjentów niemających obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, pod kątem zachowania zasady konkurencyjności oraz racjonalności poniesionych wydatków,
c) przeprowadzanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy kontroli:
– o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy,
– operacji na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy,
d) wydawanie decyzji administracyjnych:
– określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869), albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
– o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej w odniesieniu do należności, o których mowa w art. 60 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotyczących należności z tytułu środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
e) zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej,
f) przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy,
g) przygotowywanie prognozy wydatków w ramach priorytetu 4 oraz aktualizację tej prognozy.
2. Samorząd województwa realizuje zadania instytucji zarządzającej, o których mowa w ust. 1, w sposób zapewniający:
1) prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie tych zadań;
2) wdrożenie zatwierdzonych przez instytucję zarządzającą programem warunków technicznych w zakresie trybu przygotowywania, obiegu i kontroli dokumentów, służących prawidłowemu wykonywaniu tych zadań;
3) bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-12-21 do 2019-07-22
[Realizacja zadań instytucji zarządzającej przez samorząd województwa ] 1. Samorząd województwa realizuje powierzone mu zadania instytucji zarządzającej określone w art. 125:
1) ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, przez:
a) informowanie i rozpowszechnianie informacji o programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy w ramach priorytetu 4 zawartego w programie, w szczególności podawanie tych informacji do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, oraz informowanie beneficjentów o obowiązkach wynikających z przyznania tej pomocy,
b) przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej w sposób zapewniający prawidłową identyfikację tych wniosków,
c) zawieranie umów o dofinansowanie i rejestrowanie tych umów i ich zmian w postaci papierowej lub elektronicznej oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru,
d) przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji środków w ramach priorytetu 4 oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej,
e) gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji priorytetu 4;
2) ust. 3 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”,
b) weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
c) informowanie o odmowie przyznania pomocy,
d) [1] rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i ponagleń w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej,
e) przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, w postaci papierowej lub elektronicznej:
– planu wydatków w ramach priorytetu 4 na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
– informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
– poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach priorytetu 4,
– zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
– informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, o której mowa w art. 32 ustawy, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
– informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy;
3) ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) prowadzenie oceny i rejestru postępowań o udzielenie zamówień publicznych określonych w art. 2 pkt 7a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.3)),
b) prowadzenie oceny zamówień w stosunku do beneficjentów niemających obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, pod kątem zachowania zasady konkurencyjności oraz racjonalności poniesionych wydatków,
c) przeprowadzanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy kontroli:
– o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy,
– operacji na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy,
d) [2] wydawanie decyzji administracyjnych:
– określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077), albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
– o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej w odniesieniu do należności, o których mowa w art. 60 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotyczących należności z tytułu środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
e) zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej,
f) przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy,
g) przygotowywanie prognozy wydatków w ramach priorytetu 4 oraz aktualizację tej prognozy.
2. Samorząd województwa realizuje zadania instytucji zarządzającej, o których mowa w ust. 1, w sposób zapewniający:
1) prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie tych zadań;
2) wdrożenie zatwierdzonych przez instytucję zarządzającą programem warunków technicznych w zakresie trybu przygotowywania, obiegu i kontroli dokumentów, służących prawidłowemu wykonywaniu tych zadań;
3) bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
[1] § 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 29 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym „Rybactwo i Morze” oraz warunków finansowania samorządu województwa w związku z wykonywaniem tych zadań (Dz.U. poz. 2264). Zmiana weszła w życie 21 grudnia 2017 r.
[2] § 2 ust. 1 pkt 3 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 29 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym „Rybactwo i Morze” oraz warunków finansowania samorządu województwa w związku z wykonywaniem tych zadań (Dz.U. poz. 2264). Zmiana weszła w życie 21 grudnia 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-10-28 do 2017-12-20
[Realizacja zadań instytucji zarządzającej przez samorząd województwa ] 1. Samorząd województwa realizuje powierzone mu zadania instytucji zarządzającej określone w art. 125:
1) ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, przez:
a) informowanie i rozpowszechnianie informacji o programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy w ramach priorytetu 4 zawartego w programie, w szczególności podawanie tych informacji do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego, oraz informowanie beneficjentów o obowiązkach wynikających z przyznania tej pomocy,
b) przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej w sposób zapewniający prawidłową identyfikację tych wniosków,
c) zawieranie umów o dofinansowanie i rejestrowanie tych umów i ich zmian w postaci papierowej lub elektronicznej oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru,
d) przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji środków w ramach priorytetu 4 oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej,
e) gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji priorytetu 4;
2) ust. 3 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”,
b) weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
c) informowanie o odmowie przyznania pomocy,
d) rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa, wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz odwołań od decyzji administracyjnych w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie w postaci papierowej lub elektronicznej,
e) przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”, w postaci papierowej lub elektronicznej:
– planu wydatków w ramach priorytetu 4 na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
– informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
– poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków w ramach priorytetu 4,
– zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
– informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, o której mowa w art. 32 ustawy, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
– informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy;
3) ust. 4 rozporządzenia nr 1303/2013, przez:
a) prowadzenie oceny i rejestru postępowań o udzielenie zamówień publicznych określonych w art. 2 pkt 7a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.3)),
b) prowadzenie oceny zamówień w stosunku do beneficjentów niemających obowiązku stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, pod kątem zachowania zasady konkurencyjności oraz racjonalności poniesionych wydatków,
c) przeprowadzanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy kontroli:
– o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy,
– operacji na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy,
d) wydawanie decyzji administracyjnych określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.4)), albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
e) zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej,
f) przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy,
g) przygotowywanie prognozy wydatków w ramach priorytetu 4 oraz aktualizację tej prognozy.
2. Samorząd województwa realizuje zadania instytucji zarządzającej, o których mowa w ust. 1, w sposób zapewniający:
1) prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie tych zadań;
2) wdrożenie zatwierdzonych przez instytucję zarządzającą programem warunków technicznych w zakresie trybu przygotowywania, obiegu i kontroli dokumentów, służących prawidłowemu wykonywaniu tych zadań;
3) bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.