Wersja obowiązująca od 2019-06-25 (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)
[Oględziny zewnętrzne taksometru] Podczas oględzin zewnętrznych i sprawdzenia działania taksometru należy sprawdzić, czy:
1) na taksometrze znajdują się wymagane oznaczenia;
2) wszelkie oznakowania i napisy są wyraźnie widoczne lub łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne i niemożliwe do przeniesienia na inny obiekt;
3) wszystkie wyświetlane dla pasażera wartości są możliwe do właściwego zidentyfikowania, a ich odczyt, jak również ich identyfikacja są łatwe zarówno w dzień, jak i w nocy;
4) wskazania taksometru są wyrażone w legalnych jednostkach miary, a jednostki te lub ich symbole są umieszczone obok odpowiednich wartości liczbowych;
5) położenia pracy są rozróżnialne za pomocą następujących wskazań:
a) WOLNY – położenie pracy, w którym wyłączone jest obliczanie opłaty,
b) TARYFA – położenie pracy, w którym ma miejsce obliczanie opłaty na podstawie ewentualnej opłaty początkowej oraz taryfy za przebytą długość drogi lub czas trwania kursu,
c) KASA – położenie pracy, w którym jest wskazywana opłata i jest wyłączone co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu;
6) taksometr w położeniu pracy:
a) TARYFA oblicza i wyświetla opłatę wzrastającą skokowo o określoną wartość,
b) KASA wyświetla wartość opłaty;
7) w przypadku stosowania dopłaty, wprowadzonej ręcznie przez kierowcę, jest ona wyłączona z wyświetlanej opłaty oraz czy w tym przypadku taksometr może chwilowo wyświetlać opłatę łącznie z tą wartością dopłaty;
8) taksometr ma ustawiony jeden zwykły tryb obliczania;
9) taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE;
10) istotne dla charakterystyk metrologicznych oprogramowanie jest identyfikowane przez taksometr;
11) taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych;
12) w przypadku podłączenia do interfejsu lub interfejsów taksometru innych urządzeń:
a) nie zakłócają one jego działania,
b) istnieje możliwość, aby praca taksometru była automatycznie blokowana w przypadku, gdy nie ma tego urządzenia lub gdy działa ono nieprawidłowo;
13) wskazanie zegara czasu rzeczywistego taksometru nie różni się od czasu urzędowego więcej niż o 2 minuty i data wskazana na taksometrze nie różni się od daty rzeczywistej.
Wersja obowiązująca od 2019-06-25 (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)
[Oględziny zewnętrzne taksometru] Podczas oględzin zewnętrznych i sprawdzenia działania taksometru należy sprawdzić, czy:
1) na taksometrze znajdują się wymagane oznaczenia;
2) wszelkie oznakowania i napisy są wyraźnie widoczne lub łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne i niemożliwe do przeniesienia na inny obiekt;
3) wszystkie wyświetlane dla pasażera wartości są możliwe do właściwego zidentyfikowania, a ich odczyt, jak również ich identyfikacja są łatwe zarówno w dzień, jak i w nocy;
4) wskazania taksometru są wyrażone w legalnych jednostkach miary, a jednostki te lub ich symbole są umieszczone obok odpowiednich wartości liczbowych;
5) położenia pracy są rozróżnialne za pomocą następujących wskazań:
a) WOLNY – położenie pracy, w którym wyłączone jest obliczanie opłaty,
b) TARYFA – położenie pracy, w którym ma miejsce obliczanie opłaty na podstawie ewentualnej opłaty początkowej oraz taryfy za przebytą długość drogi lub czas trwania kursu,
c) KASA – położenie pracy, w którym jest wskazywana opłata i jest wyłączone co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu;
6) taksometr w położeniu pracy:
a) TARYFA oblicza i wyświetla opłatę wzrastającą skokowo o określoną wartość,
b) KASA wyświetla wartość opłaty;
7) w przypadku stosowania dopłaty, wprowadzonej ręcznie przez kierowcę, jest ona wyłączona z wyświetlanej opłaty oraz czy w tym przypadku taksometr może chwilowo wyświetlać opłatę łącznie z tą wartością dopłaty;
8) taksometr ma ustawiony jeden zwykły tryb obliczania;
9) taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE;
10) istotne dla charakterystyk metrologicznych oprogramowanie jest identyfikowane przez taksometr;
11) taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych;
12) w przypadku podłączenia do interfejsu lub interfejsów taksometru innych urządzeń:
a) nie zakłócają one jego działania,
b) istnieje możliwość, aby praca taksometru była automatycznie blokowana w przypadku, gdy nie ma tego urządzenia lub gdy działa ono nieprawidłowo;
13) wskazanie zegara czasu rzeczywistego taksometru nie różni się od czasu urzędowego więcej niż o 2 minuty i data wskazana na taksometrze nie różni się od daty rzeczywistej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-08 do 2019-06-24
Podczas oględzin zewnętrznych i sprawdzenia działania taksometru należy sprawdzić, czy: [30]
1) na taksometrze znajdują się wymagane oznaczenia;
2) wszelkie oznakowania i napisy są wyraźnie widoczne lub łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne i niemożliwe do przeniesienia na inny obiekt;
3) wszystkie wyświetlane dla pasażera wartości są możliwe do właściwego zidentyfikowania, a ich odczyt, jak również ich identyfikacja są łatwe zarówno w dzień, jak i w nocy;
4) wskazania taksometru są wyrażone w legalnych jednostkach miary, a jednostki te lub ich symbole są umieszczone obok odpowiednich wartości liczbowych;
5) położenia pracy są rozróżnialne za pomocą następujących wskazań:
a) WOLNY – położenie pracy, w którym wyłączone jest obliczanie opłaty,
b) TARYFA – położenie pracy, w którym ma miejsce obliczanie opłaty na podstawie ewentualnej opłaty początkowej oraz taryfy za przebytą długość drogi lub czas trwania kursu,
c) [31] KASA – położenie pracy, w którym jest wskazywana opłata i jest wyłączone co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu;
6) taksometr w położeniu pracy:
a) TARYFA oblicza i wyświetla opłatę wzrastającą skokowo o określoną wartość,
b) [32] KASA wyświetla wartość opłaty;
7) w przypadku stosowania dopłaty, wprowadzonej ręcznie przez kierowcę, jest ona wyłączona z wyświetlanej opłaty oraz czy w tym przypadku taksometr może chwilowo wyświetlać opłatę łącznie z tą wartością dopłaty;
8) taksometr ma ustawiony jeden zwykły tryb obliczania;
9) [33] taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE;
10) istotne dla charakterystyk metrologicznych oprogramowanie jest identyfikowane przez taksometr;
11) [34] taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych;
12) w przypadku podłączenia do interfejsu lub interfejsów taksometru innych urządzeń:
a) nie zakłócają one jego działania,
b) istnieje możliwość, aby praca taksometru była automatycznie blokowana w przypadku, gdy nie ma tego urządzenia lub gdy działa ono nieprawidłowo;
13) [35] wskazanie zegara czasu rzeczywistego taksometru nie różni się od czasu urzędowego więcej niż o 2 minuty i data wskazana na taksometrze nie różni się od daty rzeczywistej.
[30] § 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
[31] § 26 pkt 5 lit. c) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
[32] § 26 pkt 6 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. c) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
[33] § 26 pkt 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. d) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
[34] § 26 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 18 lit. e) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
[35] § 26 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 18 lit. f) rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-01-26 do 2019-02-07
Podczas oględzin zewnętrznych taksometru należy sprawdzić, czy:
1) na taksometrze znajdują się wymagane oznaczenia;
2) wszelkie oznakowania i napisy są wyraźnie widoczne lub łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne i niemożliwe do przeniesienia na inny obiekt;
3) wszystkie wyświetlane dla pasażera wartości są możliwe do właściwego zidentyfikowania, a ich odczyt, jak również ich identyfikacja są łatwe zarówno w dzień, jak i w nocy;
4) wskazania taksometru są wyrażone w legalnych jednostkach miary, a jednostki te lub ich symbole są umieszczone obok odpowiednich wartości liczbowych;
5) położenia pracy są rozróżnialne za pomocą następujących wskazań:
a) WOLNY – położenie pracy, w którym wyłączone jest obliczanie opłaty,
b) TARYFA – położenie pracy, w którym ma miejsce obliczanie opłaty na podstawie ewentualnej opłaty początkowej oraz taryfy za przebytą długość drogi lub czas trwania kursu,
c) KASA – położenie pracy, w którym należna za kurs opłata jest wskazywana i co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu jest wyłączone;
6) taksometr w położeniu pracy:
a) TARYFA oblicza i wyświetla opłatę wzrastającą skokowo o określoną wartość,
b) KASA wyświetla ostateczną wartość opłaty;
7) w przypadku stosowania dopłaty, wprowadzonej ręcznie przez kierowcę, jest ona wyłączona z wyświetlanej opłaty oraz czy w tym przypadku taksometr może chwilowo wyświetlać opłatę łącznie z tą wartością dopłaty;
8) taksometr ma ustawiony jeden zwykły tryb obliczania;
9) taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE albo certyfikacie badania projektu WE;
10) istotne dla charakterystyk metrologicznych oprogramowanie jest identyfikowane przez taksometr;
11) taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych, o których mowa w § 10 ust. 1;
12) w przypadku podłączenia do interfejsu lub interfejsów taksometru innych urządzeń:
a) nie zakłócają one jego działania,
b) istnieje możliwość, aby praca taksometru była automatycznie blokowana w przypadku, gdy nie ma tego urządzenia lub gdy działa ono nieprawidłowo.