history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-06-25    (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)

§ 17. (uchylony).

Wersja obowiązująca od 2019-06-25    (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)

§ 17. (uchylony).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-08 do 2019-06-24

[23] (uchylony)

[23] § 17 uchylony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-01-26 do 2019-02-07

Podczas sprawdzenia działania taksometru zgłoszonego do legalizacji pierwotnej należy sprawdzić, czy:

1) taksometr wyświetla lub drukuje informacje o układzie taryf tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY;

2) informacja o układzie taryf zawiera wartości:

a) opłaty początkowej,

b) opłaty za jeden kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

c) opłaty za jedną godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

d) jednostki taryfowej,

e) stałej taryf c,

f) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat;

3) po włączeniu taksometru zespół opłat wskazuje opłatę początkową;

4) licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych zwiększają swoje wskazania skokowo o jednostkę;

5) licznik kursów jest napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu przypada przyrost wskazania licznika o jednostkę;

6) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych są wyświetlane w zespole opłat lub w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY i czy jest jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość;

7) przy wyświetlaniu wskazań, o których mowa w pkt 6, określone są jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach;

8) taksometr jest uruchamiany przez zespół przełącznika po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających stanom pracy:

a) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta,

b) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta,

c) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem;

9) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY:

a) jest widoczny w okienku taryf napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia,

b) jest możliwość skasowania lub nastawienia na zero wskazania opłaty i dopłaty,

c) działa tylko licznik kilometrów ogólnych,

d) wyłączony jest zespół czasu i zespół drogi;

10) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY jest zapewnione:

a) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących,

b) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych,

c) wyświetlenie wartości stałej taksometru k,

d) wyświetlenie danych dotyczących taryf,

e) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego urządzenia zabezpieczającego;

11) położenia zespołu przełącznika TARYFA są oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości odpowiada taryfie wyższej;

12) przy wszystkich położeniach TARYFA działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem licznika kursów;

13) istnieje możliwość blokowania taryf zapasowych, jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf;

14) blokada, o której mowa w pkt 13, jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika;

15) w położeniu zespołu przełącznika KASA:

a) w okienku taryf wyświetla się napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której działa taksometr,

b) działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów;

16) jest możliwe przestawianie zespołu przełącznika:

a) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie,

b) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie,

c) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA,

d) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY,

e) z położenia WOLNY do położenia TARYFA oraz z położenia TARYFA do położenia KASA, przy prędkości taksówki nie większej niż 5 km/h;

17) taksometr jest wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;

18) konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat umożliwia jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki;

19) uruchomienie przycisku zespołu dopłat powoduje dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA, a każde następne uruchomienie przycisku zwiększa wskazanie licznika dopłat o jednostkę dopłaty;

20) w położeniu KASA wartość dopłaty jest dodawana do wartości opłaty za pomocą przycisku i czy wartość dopłaty jest ponownie oddzielana od wartości opłaty za kurs po upływie 5 s;

21) zewnętrznymi urządzeniami informacyjnymi taksometru są nieruchome tabliczki świetlne;

22) sterowanie urządzeniami informacyjnymi odbywa się za pomocą zespołu przełącznika;

23) przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej wyświetlany jest kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym przez taksometr taryfom;

24) jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf mogą być drukowane za pomocą zespołu drukującego i czy są one zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr;

25) wydruki są czytelne i jednoznaczne.