history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2019-06-25    (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)

§ 18. [Sprawdzanie działania taksometru] Podczas sprawdzenia działania taksometru zgłoszonego do legalizacji ponownej, naprawionego lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą, sprawdza się, czy:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora;

2) wałek giętki ma średnicę co najmniej 3,3 mm i jest osłonięty pancerzem;

3) przewód elektryczny jest ekranowany i osłonięty na zewnątrz powłoką izolującą;

4) taksometr wyświetla lub drukuje informacje o układzie taryf tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY;

5) informacja o układzie taryf zawiera wartości:

a) opłaty początkowej,

b) opłaty za jeden kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

c) opłaty za jedną godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

d) jednostki taryfowej,

e) stałej taryf c,

f) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat;

6) po włączeniu taksometru zespół opłat wskazuje opłatę początkową;

7) licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych zwiększają swoje wskazania skokowo o jednostkę;

8) licznik kursów jest napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu przypada przyrost wskazania licznika o jednostkę;

9) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych są wyświetlane w zespole opłat lub w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY i czy jest jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość;

10) przy wyświetlaniu wskazań, o których mowa w pkt 9, określone są jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach;

11) taksometr jest uruchamiany przez zespół przełącznika po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających stanom pracy:

a) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta,

b) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta,

c) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem;

12) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY:

a) w okienku taryf jest widoczny napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia,

b) istnieje możliwość skasowania lub nastawienia na zero wskazania opłaty i dopłaty,

c) działa tylko licznik kilometrów ogólnych,

d) wyłączony jest zespół czasu i zespół drogi;

13) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY jest zapewnione:

a) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących,

b) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczniki kursów i jednostek taryfowych,

c) wyświetlenie wartości stałej taksometru k,

d) wyświetlenie danych dotyczących taryf,

e) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego urządzenia zabezpieczającego;

14) w taksometrze są co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom;

15) położenia zespołu przełącznika TARYFA są oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości odpowiada taryfie wyższej;

16) przy wszystkich położeniach TARYFA działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem licznika kursów;

17) istnieje możliwość blokowania taryf zapasowych, jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf;

18) blokada, o której mowa w pkt 17, jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika;

19) w położeniu zespołu przełącznika KASA:

a) wyświetla się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa,

b) działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów;

20) jest możliwe przestawianie zespołu przełącznika:

a) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie,

b) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie,

c) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA,

d) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY;

21) taksometr jest wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;

22) konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat umożliwia jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki;

23) uruchomienie przycisku zespołu dopłat powoduje dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA, a każde następne uruchomienie przycisku zwiększa wskazanie licznika dopłat o jednostkę dopłaty;

24) sterowanie urządzeniami informacyjnymi odbywa się za pomocą zespołu przełącznika;

25) przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej wyświetlany jest kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym przez taksometr taryfom;

26) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf są zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr i mogą być drukowane;

27) wydruki są czytelne i jednoznaczne.

Wersja obowiązująca od 2019-06-25    (Dz.U.2019.1173 tekst jednolity)

§ 18. [Sprawdzanie działania taksometru] Podczas sprawdzenia działania taksometru zgłoszonego do legalizacji ponownej, naprawionego lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą, sprawdza się, czy:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora;

2) wałek giętki ma średnicę co najmniej 3,3 mm i jest osłonięty pancerzem;

3) przewód elektryczny jest ekranowany i osłonięty na zewnątrz powłoką izolującą;

4) taksometr wyświetla lub drukuje informacje o układzie taryf tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY;

5) informacja o układzie taryf zawiera wartości:

a) opłaty początkowej,

b) opłaty za jeden kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

c) opłaty za jedną godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

d) jednostki taryfowej,

e) stałej taryf c,

f) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat;

6) po włączeniu taksometru zespół opłat wskazuje opłatę początkową;

7) licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych zwiększają swoje wskazania skokowo o jednostkę;

8) licznik kursów jest napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu przypada przyrost wskazania licznika o jednostkę;

9) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych są wyświetlane w zespole opłat lub w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY i czy jest jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość;

10) przy wyświetlaniu wskazań, o których mowa w pkt 9, określone są jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach;

11) taksometr jest uruchamiany przez zespół przełącznika po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających stanom pracy:

a) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta,

b) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta,

c) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem;

12) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY:

a) w okienku taryf jest widoczny napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia,

b) istnieje możliwość skasowania lub nastawienia na zero wskazania opłaty i dopłaty,

c) działa tylko licznik kilometrów ogólnych,

d) wyłączony jest zespół czasu i zespół drogi;

13) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY jest zapewnione:

a) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących,

b) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczniki kursów i jednostek taryfowych,

c) wyświetlenie wartości stałej taksometru k,

d) wyświetlenie danych dotyczących taryf,

e) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego urządzenia zabezpieczającego;

14) w taksometrze są co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom;

15) położenia zespołu przełącznika TARYFA są oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości odpowiada taryfie wyższej;

16) przy wszystkich położeniach TARYFA działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem licznika kursów;

17) istnieje możliwość blokowania taryf zapasowych, jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf;

18) blokada, o której mowa w pkt 17, jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika;

19) w położeniu zespołu przełącznika KASA:

a) wyświetla się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa,

b) działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów;

20) jest możliwe przestawianie zespołu przełącznika:

a) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie,

b) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie,

c) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA,

d) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY;

21) taksometr jest wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;

22) konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat umożliwia jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki;

23) uruchomienie przycisku zespołu dopłat powoduje dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA, a każde następne uruchomienie przycisku zwiększa wskazanie licznika dopłat o jednostkę dopłaty;

24) sterowanie urządzeniami informacyjnymi odbywa się za pomocą zespołu przełącznika;

25) przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej wyświetlany jest kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym przez taksometr taryfom;

26) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf są zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr i mogą być drukowane;

27) wydruki są czytelne i jednoznaczne.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-08 do 2019-06-24

Podczas sprawdzenia działania taksometru zgłoszonego do legalizacji ponownej, naprawionego lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą, sprawdza się, czy:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora;

2) wałek giętki ma średnicę co najmniej 3,3 mm i jest osłonięty pancerzem;

3) przewód elektryczny jest ekranowany i osłonięty na zewnątrz powłoką izolującą;

4) taksometr wyświetla lub drukuje informacje o układzie taryf tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY;

5) informacja o układzie taryf zawiera wartości:

a) opłaty początkowej,

b) opłaty za jeden kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

c) opłaty za jedną godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

d) jednostki taryfowej,

e) stałej taryf c,

f) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat;

6) po włączeniu taksometru zespół opłat wskazuje opłatę początkową;

7) licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych zwiększają swoje wskazania skokowo o jednostkę;

8) licznik kursów jest napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu przypada przyrost wskazania licznika o jednostkę;

9) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych są wyświetlane w zespole opłat lub w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY i czy jest jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość;

10) przy wyświetlaniu wskazań, o których mowa w pkt 9, określone są jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach;

11) taksometr jest uruchamiany przez zespół przełącznika po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających stanom pracy:

a) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta,

b) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta,

c) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem;

12) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY:

a) w okienku taryf jest widoczny napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia,

b) istnieje możliwość skasowania lub nastawienia na zero wskazania opłaty i dopłaty,

c) działa tylko licznik kilometrów ogólnych,

d) wyłączony jest zespół czasu i zespół drogi;

13) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY jest zapewnione:

a) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących,

b) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczniki kursów i jednostek taryfowych,

c) wyświetlenie wartości stałej taksometru k,

d) wyświetlenie danych dotyczących taryf,

e) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego urządzenia zabezpieczającego;

14) w taksometrze są co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom;

15) położenia zespołu przełącznika TARYFA są oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości odpowiada taryfie wyższej;

16) przy wszystkich położeniach TARYFA działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem licznika kursów;

17) istnieje możliwość blokowania taryf zapasowych, jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf;

18) blokada, o której mowa w pkt 17, jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika;

19) w położeniu zespołu przełącznika KASA:

a) wyświetla się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa,

b) działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów;

20) jest możliwe przestawianie zespołu przełącznika:

a) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie,

b) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie,

c) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA,

d) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY;

21) taksometr jest wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;

22) konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat umożliwia jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki;

23) uruchomienie przycisku zespołu dopłat powoduje dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA, a każde następne uruchomienie przycisku zwiększa wskazanie licznika dopłat o jednostkę dopłaty;

24) sterowanie urządzeniami informacyjnymi odbywa się za pomocą zespołu przełącznika;

25) przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej wyświetlany jest kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym przez taksometr taryfom;

26) [24] wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf są zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr i mogą być drukowane;

27) wydruki są czytelne i jednoznaczne.

[24] § 18 pkt 26 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10 stycznia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 146). Zmiana weszła w życie 8 lutego 2019 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-01-26 do 2019-02-07

Podczas sprawdzenia działania taksometru zgłoszonego do legalizacji ponownej, naprawionego lub z uszkodzoną cechą zabezpieczającą, sprawdza się, czy:

1) taksometr jest napędzany wałkiem giętkim lub impulsami przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym bezpośrednio od kół napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora;

2) wałek giętki ma średnicę co najmniej 3,3 mm i jest osłonięty pancerzem;

3) przewód elektryczny jest ekranowany i osłonięty na zewnątrz powłoką izolującą;

4) taksometr wyświetla lub drukuje informacje o układzie taryf tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY;

5) informacja o układzie taryf zawiera wartości:

a) opłaty początkowej,

b) opłaty za jeden kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

c) opłaty za jedną godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika,

d) jednostki taryfowej,

e) stałej taryf c,

f) jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat;

6) po włączeniu taksometru zespół opłat wskazuje opłatę początkową;

7) licznik kursów oraz licznik jednostek taryfowych zwiększają swoje wskazania skokowo o jednostkę;

8) licznik kursów jest napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu przypada przyrost wskazania licznika o jednostkę;

9) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów i jednostek taryfowych są wyświetlane w zespole opłat lub w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY i czy jest jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość;

10) przy wyświetlaniu wskazań, o których mowa w pkt 9, określone są jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnione symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach;

11) taksometr jest uruchamiany przez zespół przełącznika po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających stanom pracy:

a) WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta,

b) TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta,

c) KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem;

12) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY:

a) w okienku taryf jest widoczny napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia,

b) istnieje możliwość skasowania lub nastawienia na zero wskazania opłaty i dopłaty,

c) działa tylko licznik kilometrów ogólnych,

d) wyłączony jest zespół czasu i zespół drogi;

13) w położeniu zespołu przełącznika WOLNY jest zapewnione:

a) sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących,

b) wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczniki kursów i jednostek taryfowych,

c) wyświetlenie wartości stałej taksometru k,

d) wyświetlenie danych dotyczących taryf,

e) wyświetlenie wartości wielkości mierzonych za pomocą elektronicznego urządzenia zabezpieczającego;

14) w taksometrze są co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom;

15) położenia zespołu przełącznika TARYFA są oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości odpowiada taryfie wyższej;

16) przy wszystkich położeniach TARYFA działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem licznika kursów;

17) istnieje możliwość blokowania taryf zapasowych, jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf;

18) blokada, o której mowa w pkt 17, jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający jej odblokowanie przez użytkownika;

19) w położeniu zespołu przełącznika KASA:

a) wyświetla się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa,

b) działają zespoły i urządzenia taksometru, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów;

20) jest możliwe przestawianie zespołu przełącznika:

a) z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie,

b) z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie,

c) z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA,

d) z położenia KASA tylko do położenia WOLNY;

21) taksometr jest wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;

22) konstrukcja zespołu dopłat wraz z licznikiem dopłat umożliwia jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki;

23) uruchomienie przycisku zespołu dopłat powoduje dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA, a każde następne uruchomienie przycisku zwiększa wskazanie licznika dopłat o jednostkę dopłaty;

24) sterowanie urządzeniami informacyjnymi odbywa się za pomocą zespołu przełącznika;

25) przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej wyświetlany jest kod sygnalizacji działania taksometru odpowiadający wyświetlanym przez taksometr taryfom;

26) wskazania liczników kilometrów ogólnych i płatnych oraz liczników kursów jednostek taryfowych oraz dane o układzie taryf są zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr i mogą być drukowane za pomocą zespołu drukującego;

27) wydruki są czytelne i jednoznaczne.