Wersja obowiązująca od 2023.08.08
§ 9. [Dokumenty załączane do wniosku przez małżonka ubiegającego się o rentę rodzinną] 1. Małżonek (wdowa lub wdowiec) ubiegający się o rentę rodzinną załącza do wniosku dokumenty stwierdzające:
1) informacje dotyczące osoby, po której ma być ustalone prawo do renty rodzinnej:
a) datę urodzenia,
b) datę i podstawę prawną zwolnienia ze służby lub przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego,
c) okresy służby,
d) okresy składkowe i nieskładkowe – w przypadku ubiegającego się o rentę rodzinną po funkcjonariuszu pozostającym w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.,
e) wysokość uposażenia,
ea) [3] wysokość świadczenia za długoletnią służbę, o którym mowa w art. 5 ust. 1c albo w art. 18f ust. 2e ustawy,
f) datę zgonu funkcjonariusza, emeryta lub rencisty albo datę zaginięcia funkcjonariusza,
g) związek śmierci funkcjonariusza ze służbą – w przypadku gdy śmierć była następstwem czynu karalnego,
h) numer świadczenia zmarłego, jeśli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście;
2) zawarcie związku małżeńskiego;
3) swoją datę urodzenia;
4) istnienie swojej niezdolności do pracy – jeżeli ustalenie prawa do renty rodzinnej jest uzależnione od tej niezdolności;
5) posiadanie prawa do świadczeń alimentacyjnych – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną:
a) przez małżonka rozwiedzionego,
b) po małżonku, jeżeli w chwili śmierci małżonka nie istniała pomiędzy małżonkami wspólność małżeńska;
6) fakt uczestniczenia w zorganizowanym szkoleniu mającym na celu uzyskanie kwalifikacji do wykonywania pracy zarobkowej – jeżeli prawo do renty rodzinnej po małżonku jest uzależnione od uczestniczenia w takim szkoleniu.
2. Zainteresowany, o którym mowa w ust. 1, składa ponadto pisemne oświadczenie, czy:
1) istniała wspólność małżeńska – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną po małżonku;
2) osiąga przychód z tytułu służby lub działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego;
3) ma ustalone prawo do świadczenia pieniężnego z ubezpieczenia emerytalnego lub rentowego lub innego zaopatrzenia emerytalnego albo do świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, przewidzianego w odrębnych przepisach;
4) nie posiada niezbędnych źródeł utrzymania – w przypadku ubiegania się o prawo do okresowej renty rodzinnej.
3. Jeżeli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście, okoliczności, na które dowody znajdują się w aktach emerytalno-rentowych zmarłego, organ emerytalny ustala na podstawie tych akt.
4. W przypadku posiadania ustalonego prawa do jednego ze świadczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 3, zainteresowany informuje w pisemnym oświadczeniu również o organie, który ustalił prawo do tego świadczenia.
[3] § 9 ust. 1 pkt 1 lit. ea) dodana przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin (Dz.U. poz. 1402). Zmiana weszła w życie 8 sierpnia 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023.08.08
§ 9. [Dokumenty załączane do wniosku przez małżonka ubiegającego się o rentę rodzinną] 1. Małżonek (wdowa lub wdowiec) ubiegający się o rentę rodzinną załącza do wniosku dokumenty stwierdzające:
1) informacje dotyczące osoby, po której ma być ustalone prawo do renty rodzinnej:
a) datę urodzenia,
b) datę i podstawę prawną zwolnienia ze służby lub przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego,
c) okresy służby,
d) okresy składkowe i nieskładkowe – w przypadku ubiegającego się o rentę rodzinną po funkcjonariuszu pozostającym w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.,
e) wysokość uposażenia,
ea) [3] wysokość świadczenia za długoletnią służbę, o którym mowa w art. 5 ust. 1c albo w art. 18f ust. 2e ustawy,
f) datę zgonu funkcjonariusza, emeryta lub rencisty albo datę zaginięcia funkcjonariusza,
g) związek śmierci funkcjonariusza ze służbą – w przypadku gdy śmierć była następstwem czynu karalnego,
h) numer świadczenia zmarłego, jeśli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście;
2) zawarcie związku małżeńskiego;
3) swoją datę urodzenia;
4) istnienie swojej niezdolności do pracy – jeżeli ustalenie prawa do renty rodzinnej jest uzależnione od tej niezdolności;
5) posiadanie prawa do świadczeń alimentacyjnych – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną:
a) przez małżonka rozwiedzionego,
b) po małżonku, jeżeli w chwili śmierci małżonka nie istniała pomiędzy małżonkami wspólność małżeńska;
6) fakt uczestniczenia w zorganizowanym szkoleniu mającym na celu uzyskanie kwalifikacji do wykonywania pracy zarobkowej – jeżeli prawo do renty rodzinnej po małżonku jest uzależnione od uczestniczenia w takim szkoleniu.
2. Zainteresowany, o którym mowa w ust. 1, składa ponadto pisemne oświadczenie, czy:
1) istniała wspólność małżeńska – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną po małżonku;
2) osiąga przychód z tytułu służby lub działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego;
3) ma ustalone prawo do świadczenia pieniężnego z ubezpieczenia emerytalnego lub rentowego lub innego zaopatrzenia emerytalnego albo do świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, przewidzianego w odrębnych przepisach;
4) nie posiada niezbędnych źródeł utrzymania – w przypadku ubiegania się o prawo do okresowej renty rodzinnej.
3. Jeżeli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście, okoliczności, na które dowody znajdują się w aktach emerytalno-rentowych zmarłego, organ emerytalny ustala na podstawie tych akt.
4. W przypadku posiadania ustalonego prawa do jednego ze świadczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 3, zainteresowany informuje w pisemnym oświadczeniu również o organie, który ustalił prawo do tego świadczenia.
[3] § 9 ust. 1 pkt 1 lit. ea) dodana przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lipca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin (Dz.U. poz. 1402). Zmiana weszła w życie 8 sierpnia 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.01.01 do 2023.08.07
§ 9. [Dokumenty załączane do wniosku przez małżonka ubiegającego się o rentę rodzinną ] 1. Małżonek (wdowa lub wdowiec) ubiegający się o rentę rodzinną załącza do wniosku dokumenty stwierdzające:
1) informacje dotyczące osoby, po której ma być ustalone prawo do renty rodzinnej:
a) datę urodzenia,
b) datę i podstawę prawną zwolnienia ze służby lub przekształcenia albo wygaśnięcia stosunku służbowego,
c) okresy służby,
d) okresy składkowe i nieskładkowe – w przypadku ubiegającego się o rentę rodzinną po funkcjonariuszu pozostającym w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.,
e) wysokość uposażenia,
f) datę zgonu funkcjonariusza, emeryta lub rencisty albo datę zaginięcia funkcjonariusza,
g) związek śmierci funkcjonariusza ze służbą – w przypadku gdy śmierć była następstwem czynu karalnego,
h) numer świadczenia zmarłego, jeśli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście;
2) zawarcie związku małżeńskiego;
3) swoją datę urodzenia;
4) istnienie swojej niezdolności do pracy – jeżeli ustalenie prawa do renty rodzinnej jest uzależnione od tej niezdolności;
5) posiadanie prawa do świadczeń alimentacyjnych – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną:
a) przez małżonka rozwiedzionego,
b) po małżonku, jeżeli w chwili śmierci małżonka nie istniała pomiędzy małżonkami wspólność małżeńska;
6) fakt uczestniczenia w zorganizowanym szkoleniu mającym na celu uzyskanie kwalifikacji do wykonywania pracy zarobkowej – jeżeli prawo do renty rodzinnej po małżonku jest uzależnione od uczestniczenia w takim szkoleniu.
2. Zainteresowany, o którym mowa w ust. 1, składa ponadto pisemne oświadczenie, czy:
1) istniała wspólność małżeńska – w przypadku ubiegania się o rentę rodzinną po małżonku;
2) osiąga przychód z tytułu służby lub działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego;
3) ma ustalone prawo do świadczenia pieniężnego z ubezpieczenia emerytalnego lub rentowego lub innego zaopatrzenia emerytalnego albo do świadczenia pieniężnego finansowanego z Funduszu Pracy albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, przewidzianego w odrębnych przepisach;
4) nie posiada niezbędnych źródeł utrzymania – w przypadku ubiegania się o prawo do okresowej renty rodzinnej.
3. Jeżeli wniosek dotyczy renty rodzinnej po emerycie lub renciście, okoliczności, na które dowody znajdują się w aktach emerytalno-rentowych zmarłego, organ emerytalny ustala na podstawie tych akt.
4. W przypadku posiadania ustalonego prawa do jednego ze świadczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 3, zainteresowany informuje w pisemnym oświadczeniu również o organie, który ustalił prawo do tego świadczenia.