history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2018-10-02    (Dz.U.2018.1875 tekst jednolity)

§ 4. [Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,

e) dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;

3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.

Wersja obowiązująca od 2018-10-02    (Dz.U.2018.1875 tekst jednolity)

§ 4. [Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,

e) dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;

3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-01-19 do 2018-10-01

§ 4. [Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych ] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,

e) dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;

3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) [1] potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.

[1] § 4 ust. 5 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 stycznia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 147). Zmiana weszła w życie 19 stycznia 2018 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-27 do 2018-01-18    (Dz.U.2016.912 tekst jednolity)

§ 4. [Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,

e) dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;

3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-04-15 do 2016-06-26

1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) [8] czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,

e) [9] dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;

3) [10] w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) [11] wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.

[8] § 4 ust. 3 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.

[9] § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.

[10] § 4 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.

[11] § 4 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-09-03 do 2016-04-14

 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) nazwę i adres instytucji;

2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;

3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;

4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;

5) datę sporządzenia wniosku;

6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;

7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;

2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:

a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,

b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,

c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),

d) czynnika wagi skalkulowanego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 1794/2006,

e) dodatkowo dla opłat trasowych:

– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,

– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 1794/2006;

3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów ustalonych dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.

4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.

5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:

1) wysokość kosztów ustalonych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;

3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;

5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;

6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;

7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.

6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.