Wersja obowiązująca od 2018-10-02 (Dz.U.2018.1875 tekst jednolity)
[Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e) dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.
Wersja obowiązująca od 2018-10-02 (Dz.U.2018.1875 tekst jednolity)
[Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e) dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-01-19 do 2018-10-01
[Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych ] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e) dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) [1] potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.
[1] § 4 ust. 5 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 stycznia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 147). Zmiana weszła w życie 19 stycznia 2018 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-06-27 do 2018-01-18 (Dz.U.2016.912 tekst jednolity)
[Wniosek o wypłatę kosztów refundowanych] 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e) dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-04-15 do 2016-06-26
1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) [8] czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e) [9] dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3) [10] w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) [11] wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.
[8] § 4 ust. 3 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.
[9] § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.
[10] § 4 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.
[11] § 4 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 marca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U. poz. 434). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-09-03 do 2016-04-14
1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3) informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4) obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5) datę sporządzenia wniosku;
6) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7) numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru – w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy – zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a) wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–7 ustawy,
c) maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d) czynnika wagi skalkulowanego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 1794/2006,
e) dodatkowo dla opłat trasowych:
– liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne – liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
– czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 1794/2006;
3) w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy – informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów ustalonych dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) wysokość kosztów ustalonych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2) wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3) kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4) kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5) różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię opinii biegłego rewidenta sporządzonej do sprawozdania finansowego dla roku obrotowego, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7) opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3–5 ustawy.