Wersja obowiązująca od 2020-05-14 do 2021-03-31
[Weryfikacja poziomu przyznanej rekompensaty] 1. Bank w okresie, o którym mowa w art. 5 ust. 8 ustawy, weryfikuje co dwa lata obrachunkowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 6 ustawy.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od przekazania środków publicznych inwestorowi do końca roku obrachunkowego następującego po roku przekazania tych środków.
3. Weryfikacja obejmuje okres od przekazania przez beneficjenta wsparcia środków publicznych inwestorowi do końca ostatniego roku obrachunkowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Beneficjent wsparcia [6] przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych inwestora, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa:
1) wartość rekompensaty, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 1,
2) poziom kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 7 ust. 3,
3) wartość rozsądnego zysku, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 8
– przypadające na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2, obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
RZ – rozsądny zysk inwestora.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – zostaje ona przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – beneficjent wsparcia zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy beneficjent wsparcia dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
[6] § 8 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz.U. poz. 777). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.
Wersja obowiązująca od 2020-05-14 do 2021-03-31
[Weryfikacja poziomu przyznanej rekompensaty] 1. Bank w okresie, o którym mowa w art. 5 ust. 8 ustawy, weryfikuje co dwa lata obrachunkowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 6 ustawy.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od przekazania środków publicznych inwestorowi do końca roku obrachunkowego następującego po roku przekazania tych środków.
3. Weryfikacja obejmuje okres od przekazania przez beneficjenta wsparcia środków publicznych inwestorowi do końca ostatniego roku obrachunkowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Beneficjent wsparcia [6] przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych inwestora, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa:
1) wartość rekompensaty, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 1,
2) poziom kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 7 ust. 3,
3) wartość rozsądnego zysku, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 8
– przypadające na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2, obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
RZ – rozsądny zysk inwestora.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – zostaje ona przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – beneficjent wsparcia zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy beneficjent wsparcia dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.
[6] § 8 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz.U. poz. 777). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-05-01 do 2020-05-13
[Weryfikacja poziomu przyznanej rekompensaty] 1. Bank w okresie, o którym mowa w art. 5 ust. 8 ustawy, weryfikuje co dwa lata obrachunkowe oraz na koniec tego okresu zgodność przyznanej rekompensaty z warunkami określonymi w decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 6 ustawy.
2. Pierwszą weryfikację poziomu przyznanej rekompensaty za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym Bank przeprowadza za okres od przekazania środków publicznych inwestorowi do końca roku obrachunkowego następującego po roku przekazania tych środków.
3. Weryfikacja obejmuje okres od przekazania przez beneficjenta wsparcia środków publicznych inwestorowi do końca ostatniego roku obrachunkowego, za który przedstawiono dane, o których mowa w ust. 4.
4. Beneficjent przedkłada w Banku, na podstawie zatwierdzonych sprawozdań finansowych inwestora, dane dotyczące kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym.
5. Bank przy wykorzystaniu danych, o których mowa w ust. 4, określa:
1) wartość rekompensaty, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 1,
2) poziom kosztów netto, obliczony w sposób określony w § 7 ust. 3,
3) wartość rozsądnego zysku, obliczoną w sposób określony w § 7 ust. 8
– przypadające na okres, o którym mowa w ust. 3.
6. Bank weryfikuje, czy dla okresu, o którym mowa w ust. 3, jest spełniony warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2, obliczany według wzoru:
RUOIG ≤ KN + RZ
w którym poszczególne symbole oznaczają:
RUOIG – rekompensata za świadczenie usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
KN – koszty netto wynikające ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym,
RZ – rozsądny zysk inwestora.
7. W przypadku stwierdzenia, że warunek określony w ust. 6 nie został spełniony, Bank weryfikuje, jaki odsetek kwoty średniej rocznej rekompensaty stanowi nadwyżka.
8. Jeżeli nadwyżka rekompensaty:
1) nie przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – zostaje ona przeniesiona na kolejny okres i jest odliczana od kwoty rekompensaty należnej w tym okresie;
2) przekracza 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty – beneficjent wsparcia zwraca nadwyżkę do Funduszu Dopłat.
9. W przypadku gdy beneficjent wsparcia dokona zwrotu, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, kwota przyznanej rekompensaty jest pomniejszana o kwotę zwrotu.