Wersja obowiązująca od 2017-08-11 do 2018-03-01 (Dz.U.2017.1528 tekst jednolity)
[Przesłanki nałożenia zamknięcia urzędowego ] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) wobec towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego, które są przewożone z urzędu celno-skarbowego do wolnego obszaru celnego;
3) wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego;
4) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;
5) wobec towarów składowanych czasowo, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu, wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 379 i 1086);
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.
Wersja obowiązująca od 2017-08-11 do 2018-03-01 (Dz.U.2017.1528 tekst jednolity)
[Przesłanki nałożenia zamknięcia urzędowego ] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) wobec towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego, które są przewożone z urzędu celno-skarbowego do wolnego obszaru celnego;
3) wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego;
4) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;
5) wobec towarów składowanych czasowo, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu, wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 379 i 1086);
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-05-17 do 2017-08-10
[Przesłanki nałożenia zamknięcia urzędowego] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) [2] wobec towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego, które są przewożone z urzędu celno-skarbowego do wolnego obszaru celnego;
3) wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego;
4) wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;
5) wobec towarów składowanych czasowo, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) [3] wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które przemieszczają się trasą przewozu, wyznaczoną na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1880 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 379);
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) [4] w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, lub pracownika urzędu celno-skarbowego;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.
[2] § 2 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 maja 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 950). Zmiana weszła w życie 17 maja 2017 r.
[3] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 maja 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 950). Zmiana weszła w życie 17 maja 2017 r.
[4] § 2 ust. 1 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 maja 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 950). Zmiana weszła w życie 17 maja 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-05-20 do 2017-05-16
[Przesłanki nałożenia zamknięcia urzędowego] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) [1] wobec towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego, które są przewożone z urzędu celnego do wolnego obszaru celnego;
3) [2] wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego;
4) [3] wobec towarów objętych procedurą składowania celnego, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 219 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „unijnym kodeksem celnym”;
5) [4] wobec towarów składowanych czasowo, które są przemieszczane w przypadkach określonych w art. 148 ust. 5 unijnego kodeksu celnego;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) [5] wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Unii Europejskiej, które są przewożone drogą celną;
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza celnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) [6] w przypadku przywozu na obszar celny Unii Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) [7] wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Unii Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.
[1] § 2 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[2] § 2 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[3] § 2 ust. 1 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[4] § 2 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[5] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[6] § 2 ust. 1 pkt 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
[7] § 2 ust. 1 pkt 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zamknięć urzędowych (Dz.U. poz. 683). Zmiana weszła w życie 20 maja 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-11-24 do 2016-05-19 (Dz.U.2015.1940 tekst jednolity)
[Przesłanki nałożenia zamknięcia urzędowego ] 1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) wobec towarów, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenia do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, które są przewożone z urzędu celnego do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
3) wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym lub w składzie wolnocłowym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
4) wobec towarów objętych procedurą składu celnego, które są przemieszczane do innego składu celnego;
5) wobec towarów składowanych czasowo, które są przewożone do innego miejsca znajdującego się pod dozorem celnym;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Wspólnoty Europejskiej, które są przewożone drogą celną;
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza celnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) w przypadku przywozu na obszar celny Wspólnoty Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Wspólnoty Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2009-12-01 do 2015-11-23
1. Zamknięcia urzędowe są nakładane, gdy jest to niezbędne:
1) ze względu na warunki procedury celnej, dla zapewnienia tożsamości towarów lub ich identyfikacji;
2) wobec towarów, którym nadano przeznaczenie celne wprowadzenia do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, które są przewożone z urzędu celnego do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
3) wobec towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym lub w składzie wolnocłowym, które są przewożone do innego wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;
4) wobec towarów objętych procedurą składu celnego, które są przemieszczane do innego składu celnego;
5) wobec towarów składowanych czasowo, które są przewożone do innego miejsca znajdującego się pod dozorem celnym;
6) wobec towarów złożonych w magazynie czasowego składowania bez zabezpieczenia kwoty wynikającej z długu celnego;
7) wobec towarów wprowadzonych na obszar celny Wspólnoty Europejskiej, które są przewożone drogą celną;
8) w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par, w gorzelni, w której stosuje się system zamkniętego magazynu, polegający na nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego;
9) w przypadku pobrania próbki towarów lub wyrobów akcyzowych w celu ich zbadania;
10) w przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych objętych kontrolą, odbywa się w obecności funkcjonariusza celnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”;
11) dla zabezpieczenia dokumentacji związanej z urządzeniami, wyrobami i towarami lub czynnościami podlegającymi kontroli;
12) wobec towarów, co do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą zostać usunięte spod dozoru celnego;
13) w przypadku przywozu na obszar celny Wspólnoty Europejskiej lub wywozu z tego obszaru towarów transportem przesyłowym, takim jak rurociągi, gazociągi i sieć energetyczna;
14) wobec napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych znajdujących się na statkach, które wpłynęły na obszar celny Wspólnoty Europejskiej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, można odstąpić od nakładania zamknięć urzędowych pod warunkiem, że ilość napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych, zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez agenta statku lub danymi zawartymi w Polskim Systemie Kontroli i Informacji o Portach, jest niewielka i nie stanowi ilości handlowej.