Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-05-08 do 2018-12-30 (Dz.U.2017.891 tekst jednolity)
[Uprawniony technik warsztatu] 1. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie.
2. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, jest zaświadczenie wydawane przez Prezesa GUM na okres 4 lat, na wniosek zainteresowanego. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli zainteresowany:
1) zdał z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych;
2) nie był prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu, wymiarowi sprawiedliwości, porządkowi publicznemu, ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu lub obrotowi gospodarczemu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał ten dokument;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
5) podpis wnioskodawcy.
4. Do wniosku dołącza się informację z Krajowego Rejestru Karnego w przedmiocie niekaralności uzyskaną nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
5. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór zaświadczenia potwierdzającego uprawnienie do sprawdzania tachografów cyfrowych,
2) zakres i tryb przeprowadzania egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych,
3) sposób wynagradzania członków komisji egzaminacyjnej
– kierując się koniecznością zapewnienia nadzoru nad wydawaniem zaświadczeń i potrzebą ich odpowiedniego zabezpieczenia przed fałszowaniem, właściwego przygotowania zawodowego i kwalifikacji techników warsztatu sprawdzających tachografy cyfrowe oraz rodzajem wykonywanych czynności egzaminacyjnych i nakładem pracy członków komisji egzaminacyjnej.
7. Prezes GUM lub upoważniony przez niego organ administracji miar może, na podstawie umów cywilnoprawnych, organizować i prowadzić szkolenia w zakresie tachografów cyfrowych.
8. W przypadku stwierdzenia posługiwania się przez technika warsztatu kartą warsztatową niezgodnie z zakresem lub poza miejscem świadczenia usług określonych w zezwoleniu, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3, Prezes GUM cofa, w trybie decyzji administracyjnej, uprawnienie dla technika warsztatu.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, ponowne ubieganie się o wydanie uprawnienia jest możliwe nie wcześniej niż po upływie 4 lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu uprawnienia stała się ostateczna.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-06-20 do 2017-05-07
[Uprawniony technik warsztatu] 1. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie.
2. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, jest zaświadczenie wydawane przez Prezesa GUM na okres 4 lat, na wniosek zainteresowanego. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli zainteresowany:
1) zdał z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych;
2) [13] nie był prawomocnie skazany za przestępstwo przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu, wymiarowi sprawiedliwości, porządkowi publicznemu, ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu lub obrotowi gospodarczemu;
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał ten dokument;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
5) podpis wnioskodawcy.
4. [14] Do wniosku dołącza się informację z Krajowego Rejestru Karnego w przedmiocie niekaralności uzyskaną nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
5. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór zaświadczenia potwierdzającego uprawnienie do sprawdzania tachografów cyfrowych,
2) zakres i tryb przeprowadzania egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych,
3) sposób wynagradzania członków komisji egzaminacyjnej
– kierując się koniecznością zapewnienia nadzoru nad wydawaniem zaświadczeń i potrzebą ich odpowiedniego zabezpieczenia przed fałszowaniem, właściwego przygotowania zawodowego i kwalifikacji techników warsztatu sprawdzających tachografy cyfrowe oraz rodzajem wykonywanych czynności egzaminacyjnych i nakładem pracy członków komisji egzaminacyjnej.
7. Prezes GUM lub upoważniony przez niego organ administracji miar może, na podstawie umów cywilnoprawnych, organizować i prowadzić szkolenia w zakresie tachografów cyfrowych.
8. [15] W przypadku stwierdzenia posługiwania się przez technika warsztatu kartą warsztatową niezgodnie z zakresem lub poza miejscem świadczenia usług określonych w zezwoleniu, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3, Prezes GUM cofa, w trybie decyzji administracyjnej, uprawnienie dla technika warsztatu.
9. [16] W przypadku, o którym mowa w ust. 8, ponowne ubieganie się o wydanie uprawnienia jest możliwe nie wcześniej niż po upływie 4 lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu uprawnienia stała się ostateczna.
[13] Art. 16 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 99, poz. 661). Zmiana weszła w życie 20 czerwca 2007 r.
[14] Art. 16 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 7 lit. b) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 99, poz. 661). Zmiana weszła w życie 20 czerwca 2007 r.
[15] Art. 16 ust. 8 dodany przez art. 4 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 99, poz. 661). Zmiana weszła w życie 20 czerwca 2007 r.
[16] Art. 16 ust. 9 dodany przez art. 4 pkt 7 lit. c) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 99, poz. 661). Zmiana weszła w życie 20 czerwca 2007 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-10-05 do 2007-06-19
1. Sprawdzać tachografy cyfrowe może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie w tym zakresie.
2. Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, jest zaświadczenie wydawane przez Prezesa GUM na okres 4 lat, na wniosek zainteresowanego. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli zainteresowany:
1) zdał z wynikiem pozytywnym egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych;
2) nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wnioskodawcy;
2) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę organu, który wydał ten dokument;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) datę i miejsce sporządzenia wniosku;
5) podpis wnioskodawcy.
4. Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie o zdaniu egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych;
2) informację z Krajowego Rejestru Karnego w przedmiocie niekaralności.
5. Egzamin z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych przeprowadza po uiszczeniu opłaty komisja powołana przez Prezesa GUM.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór zaświadczenia potwierdzającego uprawnienie do sprawdzania tachografów cyfrowych,
2) zakres i tryb przeprowadzania egzaminu z zakresu sprawdzania tachografów cyfrowych,
3) sposób wynagradzania członków komisji egzaminacyjnej
– kierując się koniecznością zapewnienia nadzoru nad wydawaniem zaświadczeń i potrzebą ich odpowiedniego zabezpieczenia przed fałszowaniem, właściwego przygotowania zawodowego i kwalifikacji techników warsztatu sprawdzających tachografy cyfrowe oraz rodzajem wykonywanych czynności egzaminacyjnych i nakładem pracy członków komisji egzaminacyjnej.
7. Prezes GUM lub upoważniony przez niego organ administracji miar może, na podstawie umów cywilnoprawnych, organizować i prowadzić szkolenia w zakresie tachografów cyfrowych.