Wersja obowiązująca od 2016-03-14 do 2017-03-01 (Dz.U.2016.334 tekst jednolity)
[Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych] 1. Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po dokonaniu oceny zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja, zwanej dalej „oceną kompetencji”.
2. Katalog kompetencji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Ocena kompetencji jest dokonywana w następujących kolejno po sobie etapach:
1) test wiedzy;
2) test kompetencyjny;
3) rozmowa kwalifikacyjna.
4. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe dają rękojmię prawidłowego dokonania oceny kompetencji.
5. Test wiedzy składa się z 21 pytań obejmujących wybrane zagadnienia odpowiadające zakresowi zadań realizowanych na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja.
6. Test wiedzy trwa 20 minut. Na każde pytanie testowe możliwa jest tylko jedna poprawna odpowiedź, za którą otrzymuje się 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi lub niepoprawnej odpowiedzi otrzymuje się 0 punktów.
7. Test wiedzy może być przeprowadzany w formie pisemnej albo z wykorzystaniem systemu informatycznego.
8. Test wiedzy przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu, pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu. Osoby niebędące członkami zespołu mogą zostać upoważnione przez przewodniczącego zespołu do dokonania określonych czynności techniczno-obsługowych w trakcie przeprowadzania testu wiedzy.
9. Przed rozpoczęciem testu wiedzy sprawdza się tożsamość kandydatów oraz informuje się ich o warunkach organizacyjnych i zasadach oceniania testu wiedzy.
10. Z udziału w teście wiedzy wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innych osób, posługuje się urządzeniami służącymi do przekazu lub odbioru informacji, korzysta z pomocniczych materiałów niedopuszczonych do korzystania przez zespół lub w inny sposób zakłóca jego przebieg.
11. Warunkiem zakwalifikowania się do testu kompetencyjnego jest uzyskanie z testu wiedzy co najmniej 14 punktów.
12. Test kompetencyjny bada kompetencje kandydatów określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
13. Czas trwania testu kompetencyjnego jest odpowiedni do potrzeb prawidłowej oceny kompetencji, jednak nie dłuższy niż 120 minut.
14. Do przeprowadzenia testu kompetencyjnego stosuje się odpowiednio przepisy ust. 7–10.
15. Wynik testu kompetencyjnego zachowuje ważność przez rok od dnia jego przeprowadzenia.
16. Do rozmowy kwalifikacyjnej może przystąpić nie więcej niż dwóch kandydatów, którzy z testu kompetencyjnego uzyskali najlepsze pozytywne wyniki odpowiadające poziomowi najbardziej zbliżonemu do wymaganego na stanowisku służbowym, wskazanemu w ogłoszeniu o rekrutacji; w przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez więcej niż dwóch kandydatów, do rozmowy kwalifikacyjnej przystępują wszyscy kandydaci, którzy uzyskali takie same wyniki.
17. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ocena kompetencji wskazanych w ogłoszeniu o rekrutacji jest dokonywana łącznie przez wszystkich członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, z wykorzystaniem arkusza oceny kompetencji, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
18. O awansie funkcjonariusza decyduje wynik oceny kompetencji uzyskany z rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym wynik ten nie może być niższy niż 50% zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym. W przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy, o awansie decyduje kierownik urzędu, biorąc pod uwagę wyniki wszystkich etapów oceny kompetencji oraz ostatnią ocenę okresową, a w przypadku braku oceny okresowej – opinię służbową.
Wersja obowiązująca od 2016-03-14 do 2017-03-01 (Dz.U.2016.334 tekst jednolity)
[Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych] 1. Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po dokonaniu oceny zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja, zwanej dalej „oceną kompetencji”.
2. Katalog kompetencji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Ocena kompetencji jest dokonywana w następujących kolejno po sobie etapach:
1) test wiedzy;
2) test kompetencyjny;
3) rozmowa kwalifikacyjna.
4. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe dają rękojmię prawidłowego dokonania oceny kompetencji.
5. Test wiedzy składa się z 21 pytań obejmujących wybrane zagadnienia odpowiadające zakresowi zadań realizowanych na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja.
6. Test wiedzy trwa 20 minut. Na każde pytanie testowe możliwa jest tylko jedna poprawna odpowiedź, za którą otrzymuje się 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi lub niepoprawnej odpowiedzi otrzymuje się 0 punktów.
7. Test wiedzy może być przeprowadzany w formie pisemnej albo z wykorzystaniem systemu informatycznego.
8. Test wiedzy przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu, pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu. Osoby niebędące członkami zespołu mogą zostać upoważnione przez przewodniczącego zespołu do dokonania określonych czynności techniczno-obsługowych w trakcie przeprowadzania testu wiedzy.
9. Przed rozpoczęciem testu wiedzy sprawdza się tożsamość kandydatów oraz informuje się ich o warunkach organizacyjnych i zasadach oceniania testu wiedzy.
10. Z udziału w teście wiedzy wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innych osób, posługuje się urządzeniami służącymi do przekazu lub odbioru informacji, korzysta z pomocniczych materiałów niedopuszczonych do korzystania przez zespół lub w inny sposób zakłóca jego przebieg.
11. Warunkiem zakwalifikowania się do testu kompetencyjnego jest uzyskanie z testu wiedzy co najmniej 14 punktów.
12. Test kompetencyjny bada kompetencje kandydatów określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
13. Czas trwania testu kompetencyjnego jest odpowiedni do potrzeb prawidłowej oceny kompetencji, jednak nie dłuższy niż 120 minut.
14. Do przeprowadzenia testu kompetencyjnego stosuje się odpowiednio przepisy ust. 7–10.
15. Wynik testu kompetencyjnego zachowuje ważność przez rok od dnia jego przeprowadzenia.
16. Do rozmowy kwalifikacyjnej może przystąpić nie więcej niż dwóch kandydatów, którzy z testu kompetencyjnego uzyskali najlepsze pozytywne wyniki odpowiadające poziomowi najbardziej zbliżonemu do wymaganego na stanowisku służbowym, wskazanemu w ogłoszeniu o rekrutacji; w przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez więcej niż dwóch kandydatów, do rozmowy kwalifikacyjnej przystępują wszyscy kandydaci, którzy uzyskali takie same wyniki.
17. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ocena kompetencji wskazanych w ogłoszeniu o rekrutacji jest dokonywana łącznie przez wszystkich członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, z wykorzystaniem arkusza oceny kompetencji, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
18. O awansie funkcjonariusza decyduje wynik oceny kompetencji uzyskany z rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym wynik ten nie może być niższy niż 50% zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym. W przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy, o awansie decyduje kierownik urzędu, biorąc pod uwagę wyniki wszystkich etapów oceny kompetencji oraz ostatnią ocenę okresową, a w przypadku braku oceny okresowej – opinię służbową.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-01-01 do 2016-03-13
[3] 1. Awans przez zmianę kategorii stanowisk służbowych może nastąpić po dokonaniu oceny zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja, zwanej dalej „oceną kompetencji”.
2. Katalog kompetencji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Ocena kompetencji jest dokonywana w następujących kolejno po sobie etapach:
1) test wiedzy;
2) test kompetencyjny;
3) rozmowa kwalifikacyjna.
4. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi co najmniej 3 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe dają rękojmię prawidłowego dokonania oceny kompetencji.
5. Test wiedzy składa się z 21 pytań obejmujących wybrane zagadnienia odpowiadające zakresowi zadań realizowanych na stanowisku służbowym, na które jest prowadzona rekrutacja.
6. Test wiedzy trwa 20 minut. Na każde pytanie testowe możliwa jest tylko jedna poprawna odpowiedź, za którą otrzymuje się 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi lub niepoprawnej odpowiedzi otrzymuje się 0 punktów.
7. Test wiedzy może być przeprowadzany w formie pisemnej albo z wykorzystaniem systemu informatycznego.
8. Test wiedzy przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu, pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu. Osoby niebędące członkami zespołu mogą zostać upoważnione przez przewodniczącego zespołu do dokonania określonych czynności techniczno-obsługowych w trakcie przeprowadzania testu wiedzy.
9. Przed rozpoczęciem testu wiedzy sprawdza się tożsamość kandydatów oraz informuje się ich o warunkach organizacyjnych i zasadach oceniania testu wiedzy.
10. Z udziału w teście wiedzy wyklucza się kandydata, który korzysta z pomocy innych osób, posługuje się urządzeniami służącymi do przekazu lub odbioru informacji, korzysta z pomocniczych materiałów niedopuszczonych do korzystania przez zespół lub w inny sposób zakłóca jego przebieg.
11. Warunkiem zakwalifikowania się do testu kompetencyjnego jest uzyskanie z testu wiedzy co najmniej 14 punktów.
12. Test kompetencyjny bada kompetencje kandydatów określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
13. Czas trwania testu kompetencyjnego jest odpowiedni do potrzeb prawidłowej oceny kompetencji, jednak nie dłuższy niż 120 minut.
14. Do przeprowadzenia testu kompetencyjnego stosuje się odpowiednio przepisy ust. 7–10.
15. Wynik testu kompetencyjnego zachowuje ważność przez rok od dnia jego przeprowadzenia.
16. Do rozmowy kwalifikacyjnej może przystąpić nie więcej niż dwóch kandydatów, którzy z testu kompetencyjnego uzyskali najlepsze pozytywne wyniki odpowiadające poziomowi najbardziej zbliżonemu do wymaganego na stanowisku służbowym, wskazanemu w ogłoszeniu o rekrutacji; w przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez więcej niż dwóch kandydatów, do rozmowy kwalifikacyjnej przystępują wszyscy kandydaci, którzy uzyskali takie same wyniki.
17. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ocena kompetencji wskazanych w ogłoszeniu o rekrutacji jest dokonywana łącznie przez wszystkich członków zespołu, o którym mowa w ust. 4, z wykorzystaniem arkusza oceny kompetencji, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
18. O awansie funkcjonariusza decyduje wynik oceny kompetencji uzyskany z rozmowy kwalifikacyjnej, przy czym wynik ten nie może być niższy niż 50% zgodności poziomu kompetencji funkcjonariusza z wymaganym poziomem kompetencji na stanowisku służbowym. W przypadku uzyskania takiego samego wyniku przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy, o awansie decyduje kierownik urzędu, biorąc pod uwagę wyniki wszystkich etapów oceny kompetencji oraz ostatnią ocenę okresową, a w przypadku braku oceny okresowej – opinię służbową.
[3] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych (Dz.U. poz. 395). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-11-23 do 2015-12-31
1. Awans, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, może nastąpić po dokonaniu oceny kompetencji określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Oceny kompetencji dokonuje się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Oceny kompetencji dokonuje się z zastosowaniem następującej skali punktów:
1) 0 punktów – brak kompetencji;
2) 1 punkt – poziom kompetencji poniżej przeciętnej;
3) 2 punkty – przeciętny poziom kompetencji;
4) 3 punkty – poziom kompetencji powyżej przeciętnej;
5) 4 punkty – bardzo wysoki poziom kompetencji.
3. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi 5 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe gwarantują prawidłowy przebieg rozmowy kwalifikacyjnej.
4. Każdy z członków zespołu dokonuje oceny kompetencji funkcjonariusza na odrębnym arkuszu oceny. Wynik oceny kompetencji stanowi suma punktów przyznanych przez poszczególnych członków zespołu. Wynik oceny kompetencji jest dokumentowany na arkuszu przewodniczącego, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. O awansie funkcjonariusza decyduje suma punktów uzyskanych w rozmowie kwalifikacyjnej, przy czym w przypadku rekrutacji do kategorii stanowisk:
1) kierowniczych – suma punktów przyznanych przez członków zespołu w zakresie kompetencji kierowniczych nie może być mniejsza niż 15;
2) eksperckich – suma punktów przyznanych przez członków zespołu w zakresie kompetencji analitycznych nie może być mniejsza niż 15.
6. [5] W przypadku uzyskania najwyższej liczby punktów przez co najmniej dwóch funkcjonariuszy z:
1) rozmowy kwalifikacyjnej – o awansie decyduje suma punktów uzyskanych odpowiednio z oceny kompetencji kierowniczych albo analitycznych;
2) rozmowy kwalifikacyjnej i oceny kompetencji kierowniczych albo analitycznych – o awansie decyduje kierownik urzędu, mając na uwadze dotychczasowy przebieg służby funkcjonariusza i ostatnią ocenę okresową.
[5] § 7 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych (Dz.U. Nr 237, poz. 1408). Zmiana weszła w życie 23 listopada 2011 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2010-06-05 do 2011-11-22
1. Awans, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, może nastąpić po dokonaniu oceny kompetencji określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Oceny kompetencji dokonuje się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Oceny kompetencji dokonuje się z zastosowaniem następującej skali punktów:
1) 0 punktów – brak kompetencji;
2) 1 punkt – poziom kompetencji poniżej przeciętnej;
3) 2 punkty – przeciętny poziom kompetencji;
4) 3 punkty – poziom kompetencji powyżej przeciętnej;
5) 4 punkty – bardzo wysoki poziom kompetencji.
3. Oceny kompetencji dokonuje zespół powołany przez kierownika urzędu. W skład zespołu wchodzi 5 członków, w tym przewodniczący, których wiedza i doświadczenie zawodowe gwarantują prawidłowy przebieg rozmowy kwalifikacyjnej.
4. Każdy z członków zespołu dokonuje oceny kompetencji funkcjonariusza na odrębnym arkuszu oceny. Wynik oceny kompetencji stanowi suma punktów przyznanych przez poszczególnych członków zespołu. Wynik oceny kompetencji jest dokumentowany na arkuszu przewodniczącego, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. O awansie funkcjonariusza decyduje suma punktów uzyskanych w rozmowie kwalifikacyjnej, przy czym w przypadku rekrutacji do kategorii stanowisk:
1) kierowniczych – suma punktów przyznanych przez członków zespołu w zakresie kompetencji kierowniczych nie może być mniejsza niż 15;
2) eksperckich – suma punktów przyznanych przez członków zespołu w zakresie kompetencji analitycznych nie może być mniejsza niż 15.
6. W przypadku uzyskania co najmniej przez dwóch funkcjonariuszy równej liczby punktów z:
1) rozmowy kwalifikacyjnej – o awansie decyduje suma punktów uzyskanych odpowiednio z oceny kompetencji kierowniczych albo eksperckich;
2) rozmowy kwalifikacyjnej i oceny kompetencji kierowniczych albo eksperckich – o awansie decyduje kierownik urzędu, mając na uwadze dotychczasowy przebieg służby funkcjonariusza i ostatnią ocenę okresową.