Wersja obowiązująca od 2020.08.30 do 2022.09.21
§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vp – prędkość projektowa (km/h);
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:
Krętość drogi [°/km] |
<80 |
80–160 |
161–240 |
>240 |
|
Prędkość miarodajna [km/h] |
drogi klasy S |
110 |
100 |
90 |
80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami |
110 |
90 |
80 |
70 |
|
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy |
100 |
90 |
80 |
70 |
2a) na drodze o przekroju 2+1:
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna [km/h],
Vp – prędkość projektowa [km/h];
3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2:
Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
Wersja obowiązująca od 2020.08.30 do 2022.09.21
§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vp – prędkość projektowa (km/h);
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:
Krętość drogi [°/km] |
<80 |
80–160 |
161–240 |
>240 |
|
Prędkość miarodajna [km/h] |
drogi klasy S |
110 |
100 |
90 |
80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami |
110 |
90 |
80 |
70 |
|
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy |
100 |
90 |
80 |
70 |
2a) na drodze o przekroju 2+1:
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna [km/h],
Vp – prędkość projektowa [km/h];
3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2:
Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019.09.13 do 2020.08.29
§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vp – prędkość projektowa (km/h);
2) [18] na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:
Krętość drogi [°/km] |
<80 |
80–160 |
161–240 |
>240 |
|
Prędkość miarodajna [km/h] |
drogi klasy S |
110 |
100 |
90 |
80 |
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami |
110 |
90 |
80 |
70 |
|
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy |
100 |
90 |
80 |
70 |
2a) na drodze o przekroju 2+1:
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna [km/h],
Vp – prędkość projektowa [km/h];
3) na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2: [19]
Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
[18] § 13 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
[19] § 13 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 1643). Zmiana weszła w życie 13 września 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016.01.29 do 2019.09.12 (Dz.U.2016.124 tekst jednolity)
§ 13. [Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vp – prędkość projektowa (km/h);
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:
Krętość drogi (°/km) |
<80 |
80–160 |
161–240 |
>240 |
|
Prędkość |
drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m |
110 |
100 |
90 |
80 |
drogi o szerokości jezdni 7,0 m z utwardzonymi poboczami |
110 |
90 |
80 |
70 |
|
drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych poboczy |
100 |
90 |
80 |
70 |
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m z utwardzonymi poboczami |
90 |
80 |
70 |
70 |
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m bez utwardzonych poboczy |
90 |
80 |
70 |
60 |
2a) na drodze o przekroju 2+1:
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna [km/h],
Vp – prędkość projektowa [km/h];
3) na drodze na terenie zabudowy:
Vm = Vo + 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna (km/h),
Vo – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015.03.25 do 2016.01.28
[Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ³ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp £ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h),
2) na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:
Krętość drogi (°/km)
|
<80
|
80-160
|
161-240
|
>240
|
|
Prędkość miarodajna (km/h) |
drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m
|
110
|
100
|
90
|
80
|
drogi o szerokości jezdni 7,0 m z utwardzonymi poboczami
|
110
|
90
|
80
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych poboczy
|
100
|
90
|
80
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m z utwardzonymi poboczami
|
90
|
80
|
70
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m bez utwardzonych poboczy
|
90
|
80
|
70
|
60
|
2a) [7] na drodze o przekroju 2+1:
Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,
gdzie:
Vm – prędkość miarodajna [km/h],
Vp – prędkość projektowa [km/h],
3) na drodze na terenie zabudowy:
Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
[7] § 13 ust. 1 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 329). Zmiana weszła w życie 25 marca 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 1999.05.29 do 2015.03.24
[Prędkość miarodajna] 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ³ 100 km/h,
Vm = Vp + 20 km/h przy Vp £ 80 km/h,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vp - prędkość projektowa (km/h),
2) na dwupasmowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą:
Krętość drogi (°/km)
|
<80
|
80-160
|
161-240
|
>240
|
|
Prędkość miarodajna (km/h) |
drogi klasy S o szerokości jezdni 7,5 m lub 7,0 m
|
110
|
100
|
90
|
80
|
drogi o szerokości jezdni 7,0 m z utwardzonymi poboczami
|
110
|
90
|
80
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 7,0 m bez utwardzonych poboczy
|
100
|
90
|
80
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m z utwardzonymi poboczami
|
90
|
80
|
70
|
70
|
|
drogi o szerokości jezdni 6,0 m bez utwardzonych poboczy
|
90
|
80
|
70
|
60
|
3) na drodze na terenie zabudowy:
Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,
Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,
gdzie:
Vm - prędkość miarodajna (km/h),
Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).
2. Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.