Wersja obowiązująca od 2015.08.21 do 2017.03.08

ARTYKUŁ 6

PERSONEL CYWILNY [Personel cywilny]

6.1 Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB mogą zawierać umowy o pracę z Międzynarodowym Personelem Cywilnym NATO (NATO International Civilian – NIC), o którym mowa w artykule 7 ustęp 2 Protokołu Paryskiego oraz zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Północnoatlantycką etatem pokojowym dla Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB. Zasady i warunki zatrudnienia personelu NIC są regulowane w umowie o pracę, przepisach NCPR oraz dyrektywach wdrażających.

6.2 Personel NIC będzie zwolniony z jurysdykcji sądu pracy Państwa Przyjmującego oraz przepisów prawa pracy i rozporządzeń Państwa Przyjmującego, w tym obejmujących krajowe programy emerytalne, ubezpieczenia socjalne i ubezpieczenia zdrowotne. Personel NIC będzie zwolniony z podatków od wynagrodzeń i dodatków wypłacanych jemu bezpośrednio przez NATO. Powyższe postanowienia mają zastosowanie niezależnie od narodowości.

6.3 Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO może, po zaaprobowaniu przez Komitet Budżetowy NATO, na takich samych zasadach jak każdy pracodawca, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi Rzeczypospolitej Polskiej, zatrudniać Miejscową Cywilną Siłę Roboczą (LWR). Zasady i warunki zatrudnienia będą regulowane przez przepisy prawa Państwa Przyjmującego.

6.4 W odniesieniu do personelu LWR, Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO będzie wypełniać zobowiązania podmiotu zatrudniającego na podstawie, mającego zastosowanie, prawa Państwa Przyjmującego, biorąc pod uwagę przepisy NATO. Dotyczy to zwłaszcza dokonywania stosownych potrąceń od wynagrodzeń pracowników oraz wpłacania składek przez pracodawcę, wymaganych przez mające zastosowanie prawo Państwa Przyjmującego.

6.5 Spory związane ze stosunkiem pracy między 3NSB i jego personelem LWR będą rozstrzygane przez właściwe wewnętrzne władze NATO, jednakże bez uszczerbku dla praw takiego personelu do ochrony prawnej udzielanej zgodnie z mającym zastosowanie prawem Państwa Przyjmującego.

6.6 Osoby mieszczące się w definicji Komponentu Cywilnego, niebędące obywatelami polskimi, nie będą podejmować w Polsce innych prac niż te, które są związane z wykonywaniem ich obowiązków w Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO.

6.7 Osoby cywilne mające obywatelstwo polskie mogą podlegać obowiązkowi służby wojskowej wynikającemu z prawa Państwa Przyjmującego. Na prośbę Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, właściwe władze polskie mogą zwolnić z tego rodzaju służby, włączając w to ćwiczenia rezerwy, mobilizację, ponowne powołanie do służby i szkolenie w zakresie obrony cywilnej.

6.8 Personel cywilny, niezależnie od narodowości, będzie podlegał postępowaniu sprawdzającemu prowadzonemu przez władze Państwa Wysyłającego. Wykonawcy kontraktowi, jako warunek zatrudnienia, powinni posiadać konieczne poświadczenie bezpieczeństwa wymagane przez przepisy NATO. Sprawdzenie obywateli Państwa Przyjmującego powinno być wykonane przez odpowiednie władze Państwa Przyjmującego.

6.9 Państwo Przyjmujące zapewni, że personel określony w artykułach 2.5, 2.6, 2.7 i 2.9 będzie mógł wjechać do Polski i przebywać w Polsce w czasie swego oddelegowania do 3NSB lub pracując na rzecz 3NSB. Na żądanie, 3NSB dostarczy władzom Państwa Przyjmującego listę uprawnionego personelu.

6.10 Członkowie rodzin mogą zostać zatrudnieni, przez narodowe elementy wsparcia i 3NSB, na stanowiskach pomocniczych. Osoby zatrudnione w ten sposób i nie będące obywatelami polskimi nie podlegają przepisom prawa Państwa Przyjmującego w zakresie pozwolenia na pracę.

6.11 Wykonawcy kontraktowi nie mogą ubiegać się o zwolnienia z podatków i cła, o których mowa w niniejszej Umowie. Jednakże w przypadku, gdy 3NSB będzie potrzebował wykonawców kontraktowych do wypełnienia swoich zadań, Państwo Przyjmujące:

a. zezwoli wykonawcom kontraktowym na wjazd i pobyt w Polsce na czas realizacji ich kontraktu;

b. będzie honorowało wszystkie ważne prawa jazdy posiadane przez wykonawców kontraktowych; oraz

c. nie będzie wymagało od wykonawców kontraktowych uzyskania pozwolenia na pracę od Państwa Przyjmującego.

6.12 Wykonawcy kontraktowi nie mają prawa podejmować innych prac w Państwie Przyjmującym. Na żądanie, 3NSB dostarczy władzom Państwa Przyjmującego listę swoich wykonawców kontraktowych. Postanowienia artykułu 6.11 stosuje się tylko do wykonawców kontraktowych niebędących obywatelami Państwa Przyjmującego. Obywatele Państwa Przyjmującego, którzy są wykonawcami kontraktowymi 3NSB, podlegają w pełni przepisom podatkowym, prawa pracy i innym przepisom Państwa Przyjmującego. Liczba wykonawców kontraktowych 3NSB, niebędących obywatelami Państwa Przyjmującego i przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w danym czasie bez zgody Państwa Przyjmującego dłużej niż 90 dni, nie przekroczy 40 osób.

Wersja obowiązująca od 2015.08.21 do 2017.03.08

ARTYKUŁ 6

PERSONEL CYWILNY [Personel cywilny]

6.1 Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB mogą zawierać umowy o pracę z Międzynarodowym Personelem Cywilnym NATO (NATO International Civilian – NIC), o którym mowa w artykule 7 ustęp 2 Protokołu Paryskiego oraz zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Północnoatlantycką etatem pokojowym dla Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB. Zasady i warunki zatrudnienia personelu NIC są regulowane w umowie o pracę, przepisach NCPR oraz dyrektywach wdrażających.

6.2 Personel NIC będzie zwolniony z jurysdykcji sądu pracy Państwa Przyjmującego oraz przepisów prawa pracy i rozporządzeń Państwa Przyjmującego, w tym obejmujących krajowe programy emerytalne, ubezpieczenia socjalne i ubezpieczenia zdrowotne. Personel NIC będzie zwolniony z podatków od wynagrodzeń i dodatków wypłacanych jemu bezpośrednio przez NATO. Powyższe postanowienia mają zastosowanie niezależnie od narodowości.

6.3 Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO może, po zaaprobowaniu przez Komitet Budżetowy NATO, na takich samych zasadach jak każdy pracodawca, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi Rzeczypospolitej Polskiej, zatrudniać Miejscową Cywilną Siłę Roboczą (LWR). Zasady i warunki zatrudnienia będą regulowane przez przepisy prawa Państwa Przyjmującego.

6.4 W odniesieniu do personelu LWR, Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO będzie wypełniać zobowiązania podmiotu zatrudniającego na podstawie, mającego zastosowanie, prawa Państwa Przyjmującego, biorąc pod uwagę przepisy NATO. Dotyczy to zwłaszcza dokonywania stosownych potrąceń od wynagrodzeń pracowników oraz wpłacania składek przez pracodawcę, wymaganych przez mające zastosowanie prawo Państwa Przyjmującego.

6.5 Spory związane ze stosunkiem pracy między 3NSB i jego personelem LWR będą rozstrzygane przez właściwe wewnętrzne władze NATO, jednakże bez uszczerbku dla praw takiego personelu do ochrony prawnej udzielanej zgodnie z mającym zastosowanie prawem Państwa Przyjmującego.

6.6 Osoby mieszczące się w definicji Komponentu Cywilnego, niebędące obywatelami polskimi, nie będą podejmować w Polsce innych prac niż te, które są związane z wykonywaniem ich obowiązków w Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO.

6.7 Osoby cywilne mające obywatelstwo polskie mogą podlegać obowiązkowi służby wojskowej wynikającemu z prawa Państwa Przyjmującego. Na prośbę Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, właściwe władze polskie mogą zwolnić z tego rodzaju służby, włączając w to ćwiczenia rezerwy, mobilizację, ponowne powołanie do służby i szkolenie w zakresie obrony cywilnej.

6.8 Personel cywilny, niezależnie od narodowości, będzie podlegał postępowaniu sprawdzającemu prowadzonemu przez władze Państwa Wysyłającego. Wykonawcy kontraktowi, jako warunek zatrudnienia, powinni posiadać konieczne poświadczenie bezpieczeństwa wymagane przez przepisy NATO. Sprawdzenie obywateli Państwa Przyjmującego powinno być wykonane przez odpowiednie władze Państwa Przyjmującego.

6.9 Państwo Przyjmujące zapewni, że personel określony w artykułach 2.5, 2.6, 2.7 i 2.9 będzie mógł wjechać do Polski i przebywać w Polsce w czasie swego oddelegowania do 3NSB lub pracując na rzecz 3NSB. Na żądanie, 3NSB dostarczy władzom Państwa Przyjmującego listę uprawnionego personelu.

6.10 Członkowie rodzin mogą zostać zatrudnieni, przez narodowe elementy wsparcia i 3NSB, na stanowiskach pomocniczych. Osoby zatrudnione w ten sposób i nie będące obywatelami polskimi nie podlegają przepisom prawa Państwa Przyjmującego w zakresie pozwolenia na pracę.

6.11 Wykonawcy kontraktowi nie mogą ubiegać się o zwolnienia z podatków i cła, o których mowa w niniejszej Umowie. Jednakże w przypadku, gdy 3NSB będzie potrzebował wykonawców kontraktowych do wypełnienia swoich zadań, Państwo Przyjmujące:

a. zezwoli wykonawcom kontraktowym na wjazd i pobyt w Polsce na czas realizacji ich kontraktu;

b. będzie honorowało wszystkie ważne prawa jazdy posiadane przez wykonawców kontraktowych; oraz

c. nie będzie wymagało od wykonawców kontraktowych uzyskania pozwolenia na pracę od Państwa Przyjmującego.

6.12 Wykonawcy kontraktowi nie mają prawa podejmować innych prac w Państwie Przyjmującym. Na żądanie, 3NSB dostarczy władzom Państwa Przyjmującego listę swoich wykonawców kontraktowych. Postanowienia artykułu 6.11 stosuje się tylko do wykonawców kontraktowych niebędących obywatelami Państwa Przyjmującego. Obywatele Państwa Przyjmującego, którzy są wykonawcami kontraktowymi 3NSB, podlegają w pełni przepisom podatkowym, prawa pracy i innym przepisom Państwa Przyjmującego. Liczba wykonawców kontraktowych 3NSB, niebędących obywatelami Państwa Przyjmującego i przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w danym czasie bez zgody Państwa Przyjmującego dłużej niż 90 dni, nie przekroczy 40 osób.