Wersja obowiązująca od 2015.08.21 do 2017.03.08

ARTYKUŁ 3

STATUS PRAWNY I ROZWAŻANIA [Status prawny i rozważania]

3.1 SHAPE ma osobowość prawną jako Naczelne Dowództwo zgodnie z Protokołem Paryskim. Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO otrzymuje osobowość prawną od SHAPE na podstawie Protokołu Paryskiego. Dlatego też niniejsza Umowa również definiuje status prawny SHAPE i Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO w odniesieniu do działalności 3NSB w Rzeczypospolitej Polskiej.

3.2 3NSB będzie miał niezbędną zdolność do wykonywania osobowości prawnej SHAPE przekazanej Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO. W tym zakresie, będzie rozumiany jako Międzynarodowe Dowództwo Wojskowe (International Military Headquarters – IMHQ), tak jak ten termin jest rozumiany w artykule 14 Protokołu Paryskiego.

3.3 Postanowienia NATO SOFA, Protokołu Paryskiego, PdP SOFA i Późniejszego Protokołu Dodatkowego stosuje się tak aby objąć nimi personel IMHQ, jak również stosuje się Porozumienie Ogólne (MOU) między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie oraz Kwaterą Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy NATO do Spraw Transformacji w sprawie zapewnienia wsparcia przez Państwo-Gospodarza dla operacji NATO prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisane w Mons dnia 8 września 2005 r. i w Warszawie dnia 26 września 2005 r. w możliwie największym zakresie.

3.4 Żadna ze Stron nie może przenieść, cedować lub przekazać swoich praw, obowiązków, zobowiązań bądź zadań wynikających z niniejszej Umowy, ani z późniejszych związanych z nią uzgodnień, bez pisemnej zgody uprawnionego przedstawiciela drugiej Strony.

3.5 SHAPE przekazał Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO zdolność do czynności prawnych uważanych za niezbędne do realizacji zadań 3NSB. W szczególności dotyczy to zdolności zawierania kontraktów z upoważnienia Kontrolera Finansowego Sojuszniczego Dowództwa ds. Operacji (Allied Command Operations – ACO), uczestniczenia w postępowaniu prawnym i administracyjnym oraz nabywania i zbywania własności. Na wniosek Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, Państwo Przyjmujące będzie występowało w imieniu 3NSB przy negocjowaniu kontraktów i we wszelkich sprawach przed sądami Państwa Przyjmującego, zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 Protokołu Paryskiego. Koszty wykonywania kontraktów lub koszty działań prawnych będą pokrywane przez 3NSB.

3.6 W okresie wyznaczenia, 3NSB Personel objęty jest immunitetem od jurysdykcji Państwa Przyjmującego oraz od działań prawnych, aresztowania lub zatrzymania w odniesieniu do ich wypowiedzi ustnych i pisemnych lub czynów dokonanych przez nich służbowo i w ramach posiadanych uprawnień. Powyższy immunitet nie przysługuje obywatelom polskim.

3.7 Jurysdykcja karna i dyscyplinarna nad członkami Sił Zbrojnych NATO i państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, Komponentem Cywilnym i członkami ich rodzin, w odniesieniu do popełnionych przez nich przestępstw na terytorium Państwa Przyjmującego, które są karalne na podstawie jego prawa, będzie sprawowana zgodnie z postanowieniami umów NATO SOFA i PdP SOFA:

a. Dowódca 3NSB będzie niezwłocznie informowany o aresztowaniu lub innym zatrzymaniu takich osób.

b. Nakazy i wezwania wystawione przez instytucje prawne Państwa Przyjmującego, kierowane do takich osób, będą doręczane za pośrednictwem Dowódcy 3NSB.

3.8 Roszczenia inne niż wynikające z kontraktów, powstałe w związku z realizacją niniejszej Umowy lub z nią związane i należące do kategorii roszczeń opisanych w artykule VIII umowy NATO SOFA (lub PdP SOFA) lub artykule 6 Protokołu Paryskiego są rozstrzygane na podstawie tych postanowień.

3.9 Roszczenia wynikające z kontraktów są rozpatrywane i rozstrzygane przez Państwo Przyjmujące, zgodnie z wewnętrznymi przepisami Państwa Przyjmującego, dotyczącymi zamówień publicznych.

3.10 Sprawy wewnętrzne Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB, jako części składowej NATO, będącej organizacją międzynarodową, podlegają doktrynom oraz zasadom administracyjnym NATO i ACO, w szczególności tym odnoszącym się do kwestii struktury dowodzenia i ćwiczeń. Zostały one przedstawione w Dokumentach Komitetu Wojskowego NATO, Dyrektywach Dowództw Strategicznych i Dyrektywach Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, które mają zastosowanie w odniesieniu do 3NSB i jego personelu.

Wersja obowiązująca od 2015.08.21 do 2017.03.08

ARTYKUŁ 3

STATUS PRAWNY I ROZWAŻANIA [Status prawny i rozważania]

3.1 SHAPE ma osobowość prawną jako Naczelne Dowództwo zgodnie z Protokołem Paryskim. Grupa Systemów Łączności i Informatyki NATO otrzymuje osobowość prawną od SHAPE na podstawie Protokołu Paryskiego. Dlatego też niniejsza Umowa również definiuje status prawny SHAPE i Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO w odniesieniu do działalności 3NSB w Rzeczypospolitej Polskiej.

3.2 3NSB będzie miał niezbędną zdolność do wykonywania osobowości prawnej SHAPE przekazanej Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO. W tym zakresie, będzie rozumiany jako Międzynarodowe Dowództwo Wojskowe (International Military Headquarters – IMHQ), tak jak ten termin jest rozumiany w artykule 14 Protokołu Paryskiego.

3.3 Postanowienia NATO SOFA, Protokołu Paryskiego, PdP SOFA i Późniejszego Protokołu Dodatkowego stosuje się tak aby objąć nimi personel IMHQ, jak również stosuje się Porozumienie Ogólne (MOU) między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Połączonych Sił Zbrojnych NATO w Europie oraz Kwaterą Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy NATO do Spraw Transformacji w sprawie zapewnienia wsparcia przez Państwo-Gospodarza dla operacji NATO prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisane w Mons dnia 8 września 2005 r. i w Warszawie dnia 26 września 2005 r. w możliwie największym zakresie.

3.4 Żadna ze Stron nie może przenieść, cedować lub przekazać swoich praw, obowiązków, zobowiązań bądź zadań wynikających z niniejszej Umowy, ani z późniejszych związanych z nią uzgodnień, bez pisemnej zgody uprawnionego przedstawiciela drugiej Strony.

3.5 SHAPE przekazał Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO zdolność do czynności prawnych uważanych za niezbędne do realizacji zadań 3NSB. W szczególności dotyczy to zdolności zawierania kontraktów z upoważnienia Kontrolera Finansowego Sojuszniczego Dowództwa ds. Operacji (Allied Command Operations – ACO), uczestniczenia w postępowaniu prawnym i administracyjnym oraz nabywania i zbywania własności. Na wniosek Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, Państwo Przyjmujące będzie występowało w imieniu 3NSB przy negocjowaniu kontraktów i we wszelkich sprawach przed sądami Państwa Przyjmującego, zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 Protokołu Paryskiego. Koszty wykonywania kontraktów lub koszty działań prawnych będą pokrywane przez 3NSB.

3.6 W okresie wyznaczenia, 3NSB Personel objęty jest immunitetem od jurysdykcji Państwa Przyjmującego oraz od działań prawnych, aresztowania lub zatrzymania w odniesieniu do ich wypowiedzi ustnych i pisemnych lub czynów dokonanych przez nich służbowo i w ramach posiadanych uprawnień. Powyższy immunitet nie przysługuje obywatelom polskim.

3.7 Jurysdykcja karna i dyscyplinarna nad członkami Sił Zbrojnych NATO i państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, Komponentem Cywilnym i członkami ich rodzin, w odniesieniu do popełnionych przez nich przestępstw na terytorium Państwa Przyjmującego, które są karalne na podstawie jego prawa, będzie sprawowana zgodnie z postanowieniami umów NATO SOFA i PdP SOFA:

a. Dowódca 3NSB będzie niezwłocznie informowany o aresztowaniu lub innym zatrzymaniu takich osób.

b. Nakazy i wezwania wystawione przez instytucje prawne Państwa Przyjmującego, kierowane do takich osób, będą doręczane za pośrednictwem Dowódcy 3NSB.

3.8 Roszczenia inne niż wynikające z kontraktów, powstałe w związku z realizacją niniejszej Umowy lub z nią związane i należące do kategorii roszczeń opisanych w artykule VIII umowy NATO SOFA (lub PdP SOFA) lub artykule 6 Protokołu Paryskiego są rozstrzygane na podstawie tych postanowień.

3.9 Roszczenia wynikające z kontraktów są rozpatrywane i rozstrzygane przez Państwo Przyjmujące, zgodnie z wewnętrznymi przepisami Państwa Przyjmującego, dotyczącymi zamówień publicznych.

3.10 Sprawy wewnętrzne Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO i 3NSB, jako części składowej NATO, będącej organizacją międzynarodową, podlegają doktrynom oraz zasadom administracyjnym NATO i ACO, w szczególności tym odnoszącym się do kwestii struktury dowodzenia i ćwiczeń. Zostały one przedstawione w Dokumentach Komitetu Wojskowego NATO, Dyrektywach Dowództw Strategicznych i Dyrektywach Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO, które mają zastosowanie w odniesieniu do 3NSB i jego personelu.