Wersja obowiązująca od 2023-11-29
[Sygnalizacja na liniach kolejowych] 1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez sygnalizatory przytorowe: [49]
a) [50] (uchylona)
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych;
4) dotyczące systemu ERTMS/ETCS.
4. (uchylony).
5. Na liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury.
6. (uchylony).
[49] § 59 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
[50] § 59 ust. 2 pkt 1 lit. a) uchylona przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-11-29
[Sygnalizacja na liniach kolejowych] 1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez sygnalizatory przytorowe: [49]
a) [50] (uchylona)
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych;
4) dotyczące systemu ERTMS/ETCS.
4. (uchylony).
5. Na liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury.
6. (uchylony).
[49] § 59 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
[50] § 59 ust. 2 pkt 1 lit. a) uchylona przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-10-10 do 2023-11-28
[Sygnalizacja na liniach kolejowych] 1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez:
a) sygnalizatory przytorowe,
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych;
4) dotyczące systemu ERTMS/ETCS.
4. (uchylony).
5. [14] Na liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury.
6. (uchylony).
[14] § 59 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 września 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 1476). Zmiana weszła w życie 10 października 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-03-16 do 2015-10-09 (Dz.U.2015.360 tekst jednolity)
[Sygnalizacja na liniach kolejowych ] 1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez:
a) sygnalizatory przytorowe,
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych;
4) dotyczące systemu ERTMS/ETCS.
4. (uchylony).
5. Na wydzielonych liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury, zatwierdzonych przez Prezesa UTK.
6. (uchylony).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-07-24 do 2015-03-15
[Sygnalizacja na liniach kolejowych] 1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez:
a) sygnalizatory przytorowe,
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych;
4) [17] dotyczące systemu ERTMS/ETCS.
4. [18] (uchylony).
5. Na wydzielonych liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury, zatwierdzonych przez Prezesa UTK.
6. [19] (uchylony).
[17] § 59 ust. 3 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 kwietnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 517). Zmiana weszła w życie 24 lipca 2014 r.
[18] § 59 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 kwietnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 517). Zmiana weszła w życie 24 lipca 2014 r.
[19] § 59 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 kwietnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 517). Zmiana weszła w życie 24 lipca 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-09-24 do 2014-07-23
1. W sygnalizacji na liniach kolejowych stosuje się:
1) sygnały, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia wykonania określonych czynności związanych z ruchem pociągów, manewrami taboru kolejowego, bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób;
2) wskaźniki, za pomocą których przekazuje się nakazy lub polecenia nieobjęte sygnałami oraz informacje związane z ruchem pociągów, manewrami lub bezpieczeństwem ruchu, mienia kolejowego i osób.
2. Sygnały, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być:
1) nadawane przez:
a) sygnalizatory przytorowe,
b) semafory,
c) tarcze ostrzegawcze semaforowe,
d) tarcze manewrowe,
e) sygnalizatory powtarzające,
f) sygnalizatory sygnału zastępczego oraz
g) tarcze ostrzegawcze przejazdowe;
2) przekazywane przez stałe lub przenośne tarcze albo latarnie;
3) dawane przez osoby do tego uprawnione;
4) na taborze kolejowym;
5) ostrzegawcze i alarmowe.
3. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być:
1) zwrotnicowe;
2) ogólnoeksploatacyjne;
3) dotyczące zelektryfikowanych linii kolejowych.
4. Sygnały i wskaźniki, o których mowa w niniejszym dziale, stosuje się do prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością nie większą niż 160 km/h.
5. Na wydzielonych liniach kolejowych znaczenia miejscowego i bocznicach dopuszcza się stosowanie sygnałów i wskaźników innych niż ustalone rozporządzeniem, na warunkach określonych w przepisach wewnętrznych wydanych przez zarządcę infrastruktury, zatwierdzonych przez Prezesa UTK.
6. Warunki sygnalizacji na liniach kolejowych wyposażonych w urządzenia przeznaczone do sterowania ruchem pociągów, zbudowane i eksploatowane w ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS) określają odrębne przepisy.