Wersja obowiązująca od 2023-11-29
[Linie kolejowe] 1. Sieć kolejowa składa się z linii kolejowych, których punkty początkowe i końcowe ustala zarządca infrastruktury.
2. Linie kolejowe dzielą się na:
1) odcinki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
2) szlaki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii;
3) odstępy – stanowiące część toru szlakowego między:
a) posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym, bocznicowym lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej,
b) dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
c) posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
d) dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze;
4) [2] odstępy ETCS – stanowiące część toru szlakowego między dwoma kolejnymi punktami mogącymi stanowić koniec zezwolenia na jazdę w określonym kierunku, to jest między:
a) dwoma semaforami,
b) wskaźnikiem W ETCS 10 lub W ETCS 11 a semaforem,
c) semaforem a wskaźnikiem W ETCS 10 lub W ETCS 11,
d) dwoma kolejnymi wskaźnikami W ETCS 10 lub W ETCS 11
– w przypadkach, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3.
2a. [3] Na szlaku można jednocześnie stosować podział na odstępy, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4.
3. Linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej stanowi łącznicę.
[2] § 2 ust. 2 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
[3] § 2 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
Wersja obowiązująca od 2023-11-29
[Linie kolejowe] 1. Sieć kolejowa składa się z linii kolejowych, których punkty początkowe i końcowe ustala zarządca infrastruktury.
2. Linie kolejowe dzielą się na:
1) odcinki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
2) szlaki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii;
3) odstępy – stanowiące część toru szlakowego między:
a) posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym, bocznicowym lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej,
b) dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
c) posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
d) dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze;
4) [2] odstępy ETCS – stanowiące część toru szlakowego między dwoma kolejnymi punktami mogącymi stanowić koniec zezwolenia na jazdę w określonym kierunku, to jest między:
a) dwoma semaforami,
b) wskaźnikiem W ETCS 10 lub W ETCS 11 a semaforem,
c) semaforem a wskaźnikiem W ETCS 10 lub W ETCS 11,
d) dwoma kolejnymi wskaźnikami W ETCS 10 lub W ETCS 11
– w przypadkach, o których mowa w § 30aa ust. 1 pkt 2 i 3.
2a. [3] Na szlaku można jednocześnie stosować podział na odstępy, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4.
3. Linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej stanowi łącznicę.
[2] § 2 ust. 2 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
[3] § 2 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 2474). Zmiana weszła w życie 29 listopada 2023 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-03-16 do 2023-11-28 (Dz.U.2015.360 tekst jednolity)
[Linie kolejowe] 1. Sieć kolejowa składa się z linii kolejowych, których punkty początkowe i końcowe ustala zarządca infrastruktury.
2. Linie kolejowe dzielą się na:
1) odcinki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
2) szlaki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii;
3) odstępy – stanowiące część toru szlakowego między:
a) posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym, bocznicowym lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej,
b) dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
c) posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
d) dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze.
3. Linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej stanowi łącznicę.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-09-24 do 2015-03-15
1. Sieć kolejowa składa się z linii kolejowych, których punkty początkowe i końcowe ustala zarządca infrastruktury.
2. Linie kolejowe dzielą się na:
1) odcinki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi stacjami węzłowymi albo między punktem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
2) szlaki – stanowiące część linii kolejowej między sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub posterunkiem zapowiadawczym i końcowym punktem linii;
3) odstępy – stanowiące część toru szlakowego między:
a) posterunkiem zapowiadawczym a najbliższym posterunkiem odstępowym, bocznicowym lub semaforem odstępowym blokady samoczynnej,
b) dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi lub bocznicowymi,
c) posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
d) dwoma kolejnymi semaforami blokady samoczynnej dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze.
3. Linia kolejowa łącząca dwie inne linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej stanowi łącznicę.