Wersja obowiązująca od 2019-11-23
[Sygnały na semaforach] Semafory nadają następujące sygnały:
1) sygnał S 1 „Stój”: jedno lub dwa światła czerwone (rys. 1) prowadzącego pojazdy kolejowe [67] pociągu obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój”, jeżeli nie otrzymał rozkazu szczególnego „S” zezwalającego na taką jazdę;
2) sygnał S 2 „Wolna droga”: jedno światło zielone (rys. 2):
a) sygnał S 2 „Wolna droga” zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b) następny semafor wskazuje sygnał S 1 „Stój”, lub sygnał S 2 „Wolna droga”, lub sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”;
3) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”: jedno światło pomarańczowe (rys. 3):
a) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h” zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b) następny semafor może być ciemny;
4) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop”, semafor ciemny (rys. 4):
a) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop” zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b) w przypadku braku czynnych pojazdowych urządzeń aop lub braku sygnałów ze stacjonarnych urządzeń aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S 1 „Stój”;
5) sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona”, jedno światło białe (rys. 5):
a) sygnał Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona” zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę manewrową,
b) sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą „m”, umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze manewrowe.
[67] § 161 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 964). Zmiana weszła w życie 23 listopada 2019 r.
Wersja obowiązująca od 2019-11-23
[Sygnały na semaforach] Semafory nadają następujące sygnały:
1) sygnał S 1 „Stój”: jedno lub dwa światła czerwone (rys. 1) prowadzącego pojazdy kolejowe [67] pociągu obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój”, jeżeli nie otrzymał rozkazu szczególnego „S” zezwalającego na taką jazdę;
2) sygnał S 2 „Wolna droga”: jedno światło zielone (rys. 2):
a) sygnał S 2 „Wolna droga” zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b) następny semafor wskazuje sygnał S 1 „Stój”, lub sygnał S 2 „Wolna droga”, lub sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”;
3) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”: jedno światło pomarańczowe (rys. 3):
a) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h” zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b) następny semafor może być ciemny;
4) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop”, semafor ciemny (rys. 4):
a) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop” zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b) w przypadku braku czynnych pojazdowych urządzeń aop lub braku sygnałów ze stacjonarnych urządzeń aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S 1 „Stój”;
5) sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona”, jedno światło białe (rys. 5):
a) sygnał Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona” zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę manewrową,
b) sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą „m”, umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze manewrowe.
[67] § 161 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 964). Zmiana weszła w życie 23 listopada 2019 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-03-16 do 2019-11-22 (Dz.U.2015.360 tekst jednolity)
[Sygnały na semaforach] Semafory nadają następujące sygnały:
1) sygnał S 1 „Stój”: jedno lub dwa światła czerwone (rys. 1) maszynistę pociągu obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój”, jeżeli nie otrzymał rozkazu szczególnego „S” zezwalającego na taką jazdę;
2) sygnał S 2 „Wolna droga”: jedno światło zielone (rys. 2):
a) sygnał S 2 „Wolna droga” zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b) następny semafor wskazuje sygnał S 1 „Stój”, lub sygnał S 2 „Wolna droga”, lub sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”;
3) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”: jedno światło pomarańczowe (rys. 3):
a) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h” zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b) następny semafor może być ciemny;
4) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop”, semafor ciemny (rys. 4):
a) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop” zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b) w przypadku braku czynnych pojazdowych urządzeń aop lub braku sygnałów ze stacjonarnych urządzeń aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S 1 „Stój”;
5) sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona”, jedno światło białe (rys. 5):
a) sygnał Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona” zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę manewrową,
b) sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą „m”, umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze manewrowe.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-04-04 do 2015-03-15
[Sygnały na semaforach] Semafory nadają następujące sygnały:
1) [19] sygnał S 1 „Stój”: jedno lub dwa światła czerwone (rys. 1) maszynistę pociągu obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój”, jeżeli nie otrzymał rozkazu szczególnego „S” zezwalającego na taką jazdę;
2) sygnał S 2 „Wolna droga": jedno światło zielone (rys. 2):
a) sygnał S 2 „Wolna droga" zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b) [20] następny semafor wskazuje sygnał S 1 „Stój”, lub sygnał S 2 „Wolna droga”, lub sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h”;
3) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h": jedno światło pomarańczowe (rys. 3):
a) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h" zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b) następny semafor może być ciemny;
4) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop", semafor ciemny (rys. 4):
a) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop" zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b) [21] w przypadku braku czynnych pojazdowych urządzeń aop lub braku sygnałów ze stacjonarnych urządzeń aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S 1 „Stój”;
5) sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona", jedno światło białe (rys. 5):
a) sygnał Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona" zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę manewrową,
b) sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą „m", umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze manewrowe.
[19] § 161 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 lutego 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 357). Zmiana weszła w życie 4 kwietnia 2014 r.
[20] § 161 pkt 2 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 lutego 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 357). Zmiana weszła w życie 4 kwietnia 2014 r.
[21] § 161 pkt 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 15 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 lutego 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 357). Zmiana weszła w życie 4 kwietnia 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-09-24 do 2014-04-03
Semafory nadają następujące sygnały:
1) sygnał S 1 „Stój": jedno lub dwa światła czerwone (rys. 1):
a) maszynistę obowiązuje zakaz jazdy poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój",
b) manewrujący tabor może przejechać poza semafor wskazujący sygnał S 1 „Stój", jeżeli pozwolenie na minięcie sygnału S 1 „Stój" zostanie przekazane przez pracownika obsługującego ten semafor za pomocą sygnału Rm 1 „Do mnie" lub Rm 2 „Ode mnie" albo przez radiotelefon;
2) sygnał S 2 „Wolna droga": jedno światło zielone (rys. 2):
a) sygnał S 2 „Wolna droga" zezwala na jazdę pociągu z największą dozwoloną prędkością,
b) następny semafor wskazuje sygnał S 1 „Stój" lub sygnał zezwalający na jazdę;
3) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h": jedno światło pomarańczowe (rys. 3):
a) sygnał S 3 „Wolna droga z ograniczeniem prędkości do 40 km/h" zezwala na jazdę pociągu z prędkością nie większą niż 40 km/h,
b) następny semafor może być ciemny;
4) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop", semafor ciemny (rys. 4):
a) sygnał SN „Wolna droga przy czynnych urządzeniach aop" zezwala na jazdę przy czynnych urządzeniach aop, zgodnie ze wskazaniami sygnalizatora kabinowego,
b) w przypadku nieczynnych urządzeń aop lub jazdy po odcinku niewyposażonym w urządzenia aop, sygnał SN jest równoważny z sygnałem S 1 „Stój"
5) sygnał manewrowy Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona", jedno światło białe (rys. 5):
a) sygnał Ms 2 „Jazda manewrowa dozwolona" zezwala na przejechanie składem manewrującym poza semafor lub tarczę manewrową,
b) sygnał Ms 2 mogą wskazywać semafory oznaczone dodatkowo literą „m", umieszczoną na tabliczce opisowej pod nazwą semafora, lub tarcze manewrowe.