Wersja obowiązująca od 2015-03-16 (Dz.U.2015.360 tekst jednolity)
[Rodzaje sygnałów zamknięcia toru ] Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania”, prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, zaś w warunkach ograniczonej widoczności czerwone światło (rys. 6):
a) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania” nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b) w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych lub drzwi elektrowozowni, tarczę zatrzymania umieszcza się na konstrukcji drzwi;
2) sygnał DO – za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania, okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, a w warunkach ograniczonej widoczności pomarańczowe światło (rys. 7):
a) tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania – sygnału D 1 „Stój”,
b) tarcza ostrzegawcza DO stosowana jest tylko na łącznicy metra;
3) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru”, czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone (rys. 8):
a) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru” nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru” stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra;
4) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty”, jedno lub dwa światła czerwone (rys. 9):
a) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty” wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 „Stój”,
b) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty” w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego, jeżeli urządzenia sterowania ruchem pociągów nie są przystosowane do prowadzenia ruchu dwukierunkowego,
c) na terenie STP sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d) konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e) sygnał Z 1a może być wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych;
5) sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze”, czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 10).
Sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze” oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;
6) sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”, czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 11).
Sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru” oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.
Wersja obowiązująca od 2015-03-16 (Dz.U.2015.360 tekst jednolity)
[Rodzaje sygnałów zamknięcia toru ] Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania”, prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, zaś w warunkach ograniczonej widoczności czerwone światło (rys. 6):
a) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania” nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b) w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych lub drzwi elektrowozowni, tarczę zatrzymania umieszcza się na konstrukcji drzwi;
2) sygnał DO – za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania, okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, a w warunkach ograniczonej widoczności pomarańczowe światło (rys. 7):
a) tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania – sygnału D 1 „Stój”,
b) tarcza ostrzegawcza DO stosowana jest tylko na łącznicy metra;
3) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru”, czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone (rys. 8):
a) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru” nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru” stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra;
4) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty”, jedno lub dwa światła czerwone (rys. 9):
a) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty” wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 „Stój”,
b) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty” w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego, jeżeli urządzenia sterowania ruchem pociągów nie są przystosowane do prowadzenia ruchu dwukierunkowego,
c) na terenie STP sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d) konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e) sygnał Z 1a może być wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych;
5) sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze”, czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 10).
Sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze” oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;
6) sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru”, czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 11).
Sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru” oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2014-04-04 do 2015-03-15
[Rodzaje sygnałów zamknięcia toru] Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania", prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, zaś w warunkach ograniczonej widoczności czerwone światło (rys. 6):
a) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b) w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych lub drzwi elektrowozowni, tarczę zatrzymania umieszcza się na konstrukcji drzwi;
2) sygnał DO – za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania, okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, a w warunkach ograniczonej widoczności pomarańczowe światło (rys. 7):
a) tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania – sygnału D 1 „Stój",
b) tarcza ostrzegawcza DO stosowana jest tylko na łącznicy metra;
3) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone (rys. 8):
a) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru" stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra;
4) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty", jedno lub dwa światła czerwone (rys. 9):
a) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty" wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 „Stój",
b) [22] sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty” w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego, jeżeli urządzenia sterowania ruchem pociągów nie są przystosowane do prowadzenia ruchu dwukierunkowego,
c) na terenie STP sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d) konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e) sygnał Z 1a może być wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych;
5) sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 10).
Sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;
6) sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru", czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 11).
Sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.
[22] § 163 pkt 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 lutego 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. poz. 357). Zmiana weszła w życie 4 kwietnia 2014 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2005-09-24 do 2014-04-03
Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania", prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, zaś w warunkach ograniczonej widoczności czerwone światło (rys. 6):
a) sygnał D 1 „Stój – tarcza zatrzymania" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b) w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych lub drzwi elektrowozowni, tarczę zatrzymania umieszcza się na konstrukcji drzwi;
2) sygnał DO – za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania, okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, a w warunkach ograniczonej widoczności pomarańczowe światło (rys. 7):
a) tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania – sygnału D 1 „Stój",
b) tarcza ostrzegawcza DO stosowana jest tylko na łącznicy metra;
3) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone (rys. 8):
a) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b) sygnał Z 1 „Stój – koniec toru" stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra;
4) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty", jedno lub dwa światła czerwone (rys. 9):
a) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty" wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 „Stój",
b) sygnał Z 1a „Stój – tor zamknięty" w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego,
c) na terenie STP sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d) konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e) sygnał Z 1a może być wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych;
5) sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 10).
Sygnał Z 1wk „Stój – wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;
6) sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru", czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 11).
Sygnał Z 2wk „Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.