Wersja obowiązująca od 2024.05.07

§ 13zq. [Pomoc finansowa na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej ] 1. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej – rybołówstwo, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego wpisanego do rejestru statków rybackich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 540), zwanego dalej „rejestrem”, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:

1) trwałego zaprzestania działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

2) nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:

a) wpisu statku do rejestru,

b) zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:

– ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,

– zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego

– przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

3) złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

4) rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, a w przypadku gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli – w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, i do wykonywania tej działalności nie krócej niż przez okres 3 lat.

1a. [15] Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana do wysokości środków przewidzianych na realizację tej pomocy w planie finansowym Agencji na dany rok kalendarzowy.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności gospodarczej oznaczonej kodami zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności wymienionymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który nie otrzymał pomocy na wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, z innych środków publicznych.

4. Jeżeli statek rybacki wpisany do rejestru jest przedmiotem współwłasności, pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana temu ze współwłaścicieli, co do którego pozostali współwłaściciele wyrazili pisemną zgodę.

5. Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, rozumie się:

1) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo

2) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, albo

3) rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1.

6. Pomoc, o której mowa w ust. 1, ma charakter pomocy de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis [16] oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

7. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na wniosek właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego wpisanego do rejestru złożony do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

8. (uchylony)

9. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz w przypadku osób fizycznych również numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

3) opis planowanej działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, wraz ze wskazaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności;

4) określenie kwoty wydatków planowanych do sfinansowania ze środków pomocy, o której mowa w ust. 1;

5) wnioskowaną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków, o której mowa w pkt 4;

6) oświadczenie, że:

a) wypełni zobowiązania, o których mowa w ust. 1,

b) nie otrzymał pomocy z innych środków publicznych na podjęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2;

7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać wypłacona pomoc, o której mowa w ust. 1.

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, wnioskodawca dołącza:

1) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji związanej z budową, przebudową lub remontem połączonym z modernizacją – w przypadku gdy rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej współwłasność wnioskodawcy;

2) zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;

3) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości albo kopię umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia nieruchomości zawartej na okres co najmniej 3 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, na której będzie wykonywana planowana działalność gospodarcza, jeżeli dotyczy;

4) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1;

5) kopię licencji połowowej i specjalnego zezwolenia połowowego;

6) zgodę, o której mowa w ust. 4 – w przypadku gdy statek rybacki, o którym mowa w ust. 1, jest przedmiotem współwłasności.

11. W przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 7, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

12. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wnioskodawcy tylko raz w wysokości wnioskowanej kwoty, o której mowa w ust. 9 pkt 5, nieprzekraczającej 200 000 zł.

13. Pomoc, o której mowa w ust. 1, wypłaca się jednorazowo.

14. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie umowy o przyznaniu tej pomocy, którą zawiera się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.

15. Umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) oznaczenie jej przedmiotu i stron;

2) określenie wysokości pomocy;

3) określenie warunków i terminu wypłaty pomocy;

4) sposób i terminy rozliczania pomocy;

5) wykaz dokumentów potwierdzających wypełnienie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy przekazania tych dokumentów;

6) określenie warunków rozwiązania umowy;

7) sposób zabezpieczenia realizacji umowy.

16. Umowę o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

17. W przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1–4, dyrektor oddziału regionalnego Agencji właściwy w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn tej odmowy.

18. Jeżeli wnioskodawca nie wypełni zobowiązań, o których mowa w ust. 1, pomoc, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi w pełnej wysokości.

[15] § 13zq ust. 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 657). Zmiana weszła w życie 7 maja 2024 r.

[16] § 13zq ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 657). Zmiana weszła w życie 7 maja 2024 r.

Wersja obowiązująca od 2024.05.07

§ 13zq. [Pomoc finansowa na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej ] 1. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej – rybołówstwo, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego wpisanego do rejestru statków rybackich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 540), zwanego dalej „rejestrem”, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:

1) trwałego zaprzestania działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

2) nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:

a) wpisu statku do rejestru,

b) zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:

– ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,

– zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego

– przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

3) złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

4) rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, a w przypadku gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli – w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, i do wykonywania tej działalności nie krócej niż przez okres 3 lat.

1a. [15] Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana do wysokości środków przewidzianych na realizację tej pomocy w planie finansowym Agencji na dany rok kalendarzowy.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności gospodarczej oznaczonej kodami zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności wymienionymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który nie otrzymał pomocy na wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, z innych środków publicznych.

4. Jeżeli statek rybacki wpisany do rejestru jest przedmiotem współwłasności, pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana temu ze współwłaścicieli, co do którego pozostali współwłaściciele wyrazili pisemną zgodę.

5. Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, rozumie się:

1) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo

2) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, albo

3) rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1.

6. Pomoc, o której mowa w ust. 1, ma charakter pomocy de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis [16] oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

7. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na wniosek właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego wpisanego do rejestru złożony do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

8. (uchylony)

9. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz w przypadku osób fizycznych również numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

3) opis planowanej działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, wraz ze wskazaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności;

4) określenie kwoty wydatków planowanych do sfinansowania ze środków pomocy, o której mowa w ust. 1;

5) wnioskowaną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków, o której mowa w pkt 4;

6) oświadczenie, że:

a) wypełni zobowiązania, o których mowa w ust. 1,

b) nie otrzymał pomocy z innych środków publicznych na podjęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2;

7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać wypłacona pomoc, o której mowa w ust. 1.

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, wnioskodawca dołącza:

1) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji związanej z budową, przebudową lub remontem połączonym z modernizacją – w przypadku gdy rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej współwłasność wnioskodawcy;

2) zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;

3) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości albo kopię umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia nieruchomości zawartej na okres co najmniej 3 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, na której będzie wykonywana planowana działalność gospodarcza, jeżeli dotyczy;

4) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1;

5) kopię licencji połowowej i specjalnego zezwolenia połowowego;

6) zgodę, o której mowa w ust. 4 – w przypadku gdy statek rybacki, o którym mowa w ust. 1, jest przedmiotem współwłasności.

11. W przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 7, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

12. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wnioskodawcy tylko raz w wysokości wnioskowanej kwoty, o której mowa w ust. 9 pkt 5, nieprzekraczającej 200 000 zł.

13. Pomoc, o której mowa w ust. 1, wypłaca się jednorazowo.

14. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie umowy o przyznaniu tej pomocy, którą zawiera się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.

15. Umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) oznaczenie jej przedmiotu i stron;

2) określenie wysokości pomocy;

3) określenie warunków i terminu wypłaty pomocy;

4) sposób i terminy rozliczania pomocy;

5) wykaz dokumentów potwierdzających wypełnienie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy przekazania tych dokumentów;

6) określenie warunków rozwiązania umowy;

7) sposób zabezpieczenia realizacji umowy.

16. Umowę o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

17. W przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1–4, dyrektor oddziału regionalnego Agencji właściwy w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn tej odmowy.

18. Jeżeli wnioskodawca nie wypełni zobowiązań, o których mowa w ust. 1, pomoc, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi w pełnej wysokości.

[15] § 13zq ust. 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 657). Zmiana weszła w życie 7 maja 2024 r.

[16] § 13zq ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 657). Zmiana weszła w życie 7 maja 2024 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2023.02.24 do 2024.05.06

§ 13zq. [Pomoc finansowa na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej] 1. [8] Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej – rybołówstwo, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego wpisanego do rejestru statków rybackich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 540), zwanego dalej „rejestrem”, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:

1) trwałego zaprzestania działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

2) nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:

a) wpisu statku do rejestru,

b) zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:

– ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,

– zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego

– przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

3) złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

4) rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, a w przypadku gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli – w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, i do wykonywania tej działalności nie krócej niż przez okres 3 lat.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności gospodarczej oznaczonej kodami zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności wymienionymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który nie otrzymał pomocy na wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, z innych środków publicznych.

4. Jeżeli statek rybacki wpisany do rejestru jest przedmiotem współwłasności, pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana temu ze współwłaścicieli, co do którego pozostali współwłaściciele wyrazili pisemną zgodę.

5. Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, rozumie się:

1) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo

2) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, albo

3) rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1.

6. Pomoc, o której mowa w ust. 1, ma charakter pomocy de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

7. [9] Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na wniosek właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego wpisanego do rejestru złożony do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

8. [10] (uchylony)

9. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz w przypadku osób fizycznych również numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

3) opis planowanej działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, wraz ze wskazaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności;

4) określenie kwoty wydatków planowanych do sfinansowania ze środków pomocy, o której mowa w ust. 1;

5) wnioskowaną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków, o której mowa w pkt 4;

6) oświadczenie, że:

a) wypełni zobowiązania, o których mowa w ust. 1,

b) nie otrzymał pomocy z innych środków publicznych na podjęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2;

7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać wypłacona pomoc, o której mowa w ust. 1.

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, wnioskodawca dołącza:

1) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji związanej z budową, przebudową lub remontem połączonym z modernizacją – w przypadku gdy rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej współwłasność wnioskodawcy;

2) zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;

3) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości albo kopię umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia nieruchomości zawartej na okres co najmniej 3 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, na której będzie wykonywana planowana działalność gospodarcza, jeżeli dotyczy;

4) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1;

5) kopię licencji połowowej i specjalnego zezwolenia połowowego;

6) zgodę, o której mowa w ust. 4 – w przypadku gdy statek rybacki, o którym mowa w ust. 1, jest przedmiotem współwłasności.

11. W przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 7, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

12. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wnioskodawcy tylko raz w wysokości wnioskowanej kwoty, o której mowa w ust. 9 pkt 5, nieprzekraczającej 200 000 zł.

13. [11] Pomoc, o której mowa w ust. 1, wypłaca się jednorazowo.

14. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie umowy o przyznaniu tej pomocy, którą zawiera się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.

15. Umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) oznaczenie jej przedmiotu i stron;

2) określenie wysokości pomocy;

3) określenie warunków i terminu wypłaty pomocy;

4) sposób i terminy rozliczania pomocy;

5) wykaz dokumentów potwierdzających wypełnienie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy przekazania tych dokumentów;

6) określenie warunków rozwiązania umowy;

7) sposób zabezpieczenia realizacji umowy.

16. Umowę o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

17. W przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1–4, dyrektor oddziału regionalnego Agencji właściwy w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn tej odmowy.

18. Jeżeli wnioskodawca nie wypełni zobowiązań, o których mowa w ust. 1, pomoc, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi w pełnej wysokości.

[8] § 13zq ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 308). Zmiana weszła w życie 24 lutego 2023 r.

[9] § 13zq ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 308). Zmiana weszła w życie 24 lutego 2023 r.

[10] § 13zq ust. 8 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 308). Zmiana weszła w życie 24 lutego 2023 r.

[11] § 13zq ust. 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 308). Zmiana weszła w życie 24 lutego 2023 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2022.06.16 do 2023.02.23

§ 13zq. [Pomoc finansowa na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej] [9] 1. W 2022 r. Agencja udziela pomocy finansowej na realizację innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie objętym działem administracji rządowej – rybołówstwo, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego wpisanego do rejestru statków rybackich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 540), zwanego dalej „rejestrem”, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności i który zobowiąże się do:

1) trwałego zaprzestania działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004 (Dz. Urz. UE L 247 z 13.07.2021, str. 1), nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

2) nieskładania do ministra właściwego do spraw rybołówstwa wniosku o dokonanie:

a) wpisu statku do rejestru,

b) zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:

– ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego,

– zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego

– przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

3) złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1004, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy;

4) rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, a w przypadku gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli – w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu tej pomocy, i do wykonywania tej działalności nie krócej niż przez okres 3 lat.

2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem działalności gospodarczej oznaczonej kodami zgodnie z klasyfikacją w Polskiej Klasyfikacji Działalności wymienionymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

3. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się właścicielowi albo współwłaścicielowi statku rybackiego, który nie otrzymał pomocy na wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, z innych środków publicznych.

4. Jeżeli statek rybacki wpisany do rejestru jest przedmiotem współwłasności, pomoc, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana temu ze współwłaścicieli, co do którego pozostali współwłaściciele wyrazili pisemną zgodę.

5. Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, rozumie się:

1) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo

2) podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, albo

3) rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1.

6. Pomoc, o której mowa w ust. 1, ma charakter pomocy de minimis i jest udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

7. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana na wniosek właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego wpisanego do rejestru złożony do dnia 15 listopada 2022 r. do dyrektora oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 7, po dniu 15 listopada 2022 r. nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy, o której mowa w ust. 1.

9. Wniosek, o którym mowa w ust. 7, zawiera:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz w przypadku osób fizycznych również numer identyfikacyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (numer PESEL), a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL – numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;

3) opis planowanej działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, wraz ze wskazaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności;

4) określenie kwoty wydatków planowanych do sfinansowania ze środków pomocy, o której mowa w ust. 1;

5) wnioskowaną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków, o której mowa w pkt 4;

6) oświadczenie, że:

a) wypełni zobowiązania, o których mowa w ust. 1,

b) nie otrzymał pomocy z innych środków publicznych na podjęcie wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2;

7) numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który ma zostać wypłacona pomoc, o której mowa w ust. 1.

10. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, wnioskodawca dołącza:

1) oświadczenie właściciela albo współwłaściciela nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację inwestycji związanej z budową, przebudową lub remontem połączonym z modernizacją – w przypadku gdy rozpoczęcie działalności gospodarczej będzie realizowane na nieruchomości niestanowiącej własności wnioskodawcy albo stanowiącej współwłasność wnioskodawcy;

2) zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis oraz informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;

3) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości albo kopię umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia nieruchomości zawartej na okres co najmniej 3 lat od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, na której będzie wykonywana planowana działalność gospodarcza, jeżeli dotyczy;

4) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności statku rybackiego, o którym mowa w ust. 1;

5) kopię licencji połowowej i specjalnego zezwolenia połowowego;

6) zgodę, o której mowa w ust. 4 – w przypadku gdy statek rybacki, o którym mowa w ust. 1, jest przedmiotem współwłasności.

11. W przypadku gdy wnioskodawca nie posiada numeru, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust. 7, składa wniosek o wpis do ewidencji producentów, o której mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

12. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wnioskodawcy tylko raz w wysokości wnioskowanej kwoty, o której mowa w ust. 9 pkt 5, nieprzekraczającej 200 000 zł.

13. Pomoc, o której mowa w ust. 1, wypłaca się jednorazowo, nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.

14. Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie umowy o przyznaniu tej pomocy, którą zawiera się w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.

15. Umowa o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) oznaczenie jej przedmiotu i stron;

2) określenie wysokości pomocy;

3) określenie warunków i terminu wypłaty pomocy;

4) sposób i terminy rozliczania pomocy;

5) wykaz dokumentów potwierdzających wypełnienie zobowiązań, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy przekazania tych dokumentów;

6) określenie warunków rozwiązania umowy;

7) sposób zabezpieczenia realizacji umowy.

16. Umowę o przyznaniu pomocy, o której mowa w ust. 1, zawiera się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej.

17. W przypadku gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1–4, dyrektor oddziału regionalnego Agencji właściwy w sprawie o przyznanie pomocy, o której mowa w ust. 1, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn tej odmowy.

18. Jeżeli wnioskodawca nie wypełni zobowiązań, o których mowa w ust. 1, pomoc, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi w pełnej wysokości.

[9] § 13zq dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. poz. 1172). Zmiana weszła w życie 16 czerwca 2022 r.