Wersja obowiązująca od 2013-05-14 do 2013-12-31
[Rozporządzenie w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)" na lata 2012 i 2013] W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia „Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)” na lata 2012 i 2013 (Dz. U. poz. 509) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w części A:
a) w ust. 1.1:
– rysunek 1 otrzymuje brzmienie:
– tytuł rysunku 1 otrzymuje brzmienie:
„Rys. 1. Procentowy udział stad hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) zakażonych serotypami Salmonella objętymi programem w latach 2007–2011 w stadach zbadanych (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)”,
b) w ust. 1.4 w akapicie pierwszym zdania drugie i trzecie otrzymują brzmienie:
„Do wykrywania serotypów Salmonella objętych programem jest stosowana metoda zalecana przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne – Salmonella w Bilthoven w Holandii. Metoda ta została opisana w załączniku D do normy PN-EN ISO 6579:2003/A1:2007 Mikrobiologia żywności i pasz – Horyzontalna metoda wykrywania Salmonella spp. (Załącznik D: Wykrywanie Salmonella w kale zwierząt i próbkach środowiskowych z etapu produkcji pierwotnej), w której do selektywnego namnażania stosuje się półpłynną pożywkę MSRV.”,
c) w ust. 1.5 w pkt 2 dodaje się część wspólną wyliczenia w brzmieniu:
„– zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 2.2.2.1 załącznika do rozporządzenia nr 200/2010.”,
d) ust. 1.6.7 otrzymuje brzmienie:
„1.6.7. Zasady stosowania środków zwalczających drobnoustroje, przeprowadzania szczepień oraz przyznawania odstępstw od obowiązku szczepień są określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1177/2006 z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących stosowania szczególnych metod kontroli w ramach krajowych programów zwalczania salmonelli u drobiu (Dz. Urz. UE L 212 z 02.08.2006, str. 3). Środków zwalczających drobnoustroje nie stosuje się do serotypów Salmonella objętych programem, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 2 ust. 2 ww. rozporządzenia.”,
e) w ust. 1.7:
– uchyla się pkt 20,
– dodaje się pkt 24 w brzmieniu:
„24) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. poz. 480).”,
f) ust. 2.1 i 2.2 otrzymują brzmienie:
„2.1. Liczba stad hodowlanych oraz liczba sztuk kur w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2011
Rys. 3. Dane dotyczące łącznej liczby stad hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) w latach 2009–2011 w poszczególnych województwach (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)
Rys. 4. Liczba sztuk kur w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) w latach 2009–2010 w poszczególnych województwach (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)
2.2. Struktura produkcji pasz
Strukturę produkcji pasz w Rzeczypospolitej Polskiej przestawiają tab. 1 i 2.
Produkt |
2009 |
2010 |
2011 |
Pasze dla drobiu |
4807 |
5118 |
5330 |
Pasze dla świń |
1477 |
1693 |
1700 |
Pasze dla bydła |
652 |
767 |
780 |
Pasze dla pozostałych zwierząt (m.in. dla koni, owiec, kóz, ryb, zwierząt futerkowych) |
319 |
328 |
340 |
Ogółem |
7255 |
7906 |
8150 |
Tab. 1. Wielkość produkcji pasz przemysłowych w Polsce w latach 2009–2011 (w tys. ton) (źródło: GUS, IERiGŻ)
Rodzaj paszy |
2009 |
2010 |
2011 |
Mieszanki pełnoporcjowe |
97,3 |
97,2 |
97,5 |
Mieszanki uzupełniające |
1,3 |
1,2 |
1,0 |
Premiksy |
1,4 |
1,6 |
1,5 |
Ogółem |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Tab. 2. Struktura produkcji pasz przemysłowych dla drobiu w Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2011 (w %) (źródło: GUS, IERiGŻ)”;
2) w części B:
a) w ust. 2:
– w akapicie drugim w zdaniu drugim wyrazy „tab. 1” zastępuje się wyrazami „tab. 3”,
– w tabeli 1 dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
1970 |
1,37 |
1,74 |
– tytuł tabeli 1 otrzymuje brzmienie:
„Tab. 3. Wyniki realizacji „Krajowego programu zwalczania Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)” w latach 2007–2011”,
– w akapicie czwartym zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Do zakażeń u ludzi, zgodnie z danymi zawartymi w raporcie z 2010 r. Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz ognisk przenoszonych przez żywność, dochodzi najczęściej przez spożywanie skażonych produktów pochodzenia zwierzęcego, tj. jaj i produktów jajecznych oraz mięsa i przetworów mięsnych, głównie drobiowych.”,
– tabela 2 otrzymuje brzmienie:
Rok |
Liczba
zarejestrowanych zatruć pokarmowych |
2011 |
8 652 |
2010 |
9 549 |
2009 |
8 855 |
2008 |
9 478 |
2007 |
11 568 |
2006 |
13 210 |
2005 |
15 815 |
– tytuł tabeli 2 otrzymuje brzmienie:
„Tab. 4. Dane dotyczące liczby zatruć pokarmowych u ludzi wywołanych przez pałeczki Salmonella w latach 2005–2011 (źródło: Zakład Epidemiologii Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny)”,
b) w ust. 5 akapity czwarty–szósty otrzymują brzmienie:
„Szacowane ogólne koszty realizacji programu w 2013 r. wyniosą 5 287 640,39 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu strona polska wystąpiła z wnioskiem o współfinansowanie kosztów realizacji programu w wysokości 1 133 001,19 euro.
Szacunkowe koszty realizacji programu w 2013 r. wyrażone w złotych zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw” z dnia 12 września 2012 r. opublikowanych przez Ministerstwo Finansów.
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. poz. 169).”,
c) w ust. 6.1 w tabeli „Dane dotyczące rozwoju salmonellozy odzwierzęcej” dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
Hodowlane (dorosłe oraz w okresie odchowu) |
1984 |
19 064 120 |
1978 |
19 012 760 |
1970 |
24 |
0 |
3 |
24 |
2 |
177 675 |
12 765 |
950 589 |
59 490 |
532 416 |
0 |
d) w ust. 6.2 w tabeli „Dane dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych” dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
52 |
27 |
Badanie bakteriologiczne: 2507 Badanie efektu hamującego: 2506 Badanie skuteczności odkażania: 75 |
Badanie bakteriologiczne: 27 Badanie efektu hamującego: 0 Badanie skuteczności odkażania: brak danych |
Inne (np. badanie paszy i wody, różnicowanie szczepów szczepionkowych): 49 |
Brak danych |
e) w ust. 6.3 w tabeli „Dane dotyczące zakażenia” dodaje się wiersz w brzmieniu:
Rzeczpospolita Polska – 2011 |
27 |
190 440 |
f) w ust. 7 w tabeli „Założenia programu związane z badaniami laboratoryjnymi. Rok: 2013” kolumna szósta otrzymuje brzmienie:
Liczba planowanych badań |
2711 |
90 |
2711 |
57 |
g) w ust 7.1 w tabeli „Badania laboratoryjne stad. Rok: 2013” dodaje się wiersz w brzmieniu:
Ogółem |
Stada hodowlane (dorosłe oraz w okresie odchowu) |
1984 |
19 057 580 |
1962 |
18 785 140 |
1956 |
18 |
18 |
131 850 |
673 380 |
368 604 |
h) w ust. 8 tabela „Szczegółowa analiza kosztów programu. Rok: 2013”1) otrzymuje brzmienie:
Przeznaczenie kosztów |
Wyszczególnienie |
Szacunkowa liczba jednostek |
Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych |
Szacunkowy jednostkowy koszt w euro2) |
Suma ogółem (w złotych) |
Suma ogółem2) (w euro) |
Finansowanie wspólnotowe |
1. Badania laboratoryjne |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Koszt badań laboratoryjnych3) |
Badanie bakteriologiczne w ramach pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii |
2711 badań |
34,81 zł/badanie |
8,60 |
94 369,91 |
23 301,21 |
tak |
Badanie efektu hamującego wzrost bakterii |
2711 badań |
1,43 zł/badanie |
0,35 |
3 876,73 |
957,22 |
tak |
|
Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania |
90 badań |
33,24 zł/badanie |
8,21 |
2 991,60 |
738,67 |
tak |
|
Inne badania (np. badania paszy i wody) |
49 badań |
34,13 zł/badanie |
– |
1 672,37 |
– |
nie |
|
Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów |
57 badań |
147,83 zł/badanie |
36,50 |
8 426,31 |
2 080,57 |
tak |
|
1.2. Koszt pobierania próbek3) |
Ryczałt za pobrane próbki |
5512 próbek |
2,03 zł/próbkę |
0,5 |
11 189,36 |
2 756,00 |
tak |
2. Szczepienie lub leczenie |
Program nie przewiduje |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.1. Zakup szczepionki |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.2. Koszty dystrybucji |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.3. Koszty podania |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.4. Koszty kontroli |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
3. Ubój |
|
|
|
|
|
|
|
3.1. Odszkodowanie za drób i jaja |
Odszkodowanie za drób poddany unieszkodliwieniu |
65 925 szt. |
25,03 zł/szt. |
6,18 |
1 650 102,75 |
407 432,78 |
tak |
Odszkodowanie za zniszczone jaja wylęgowe |
673 380 szt. |
0,79 zł/szt. |
0,20 |
531 970,20 |
131 350,67 |
tak |
|
|
|||||||
|
Odszkodowanie za drób, pomniejszone o wartość drobiu kierowanego do uboju |
65 925 szt. |
30,87 zł/szt. |
7,62 |
2 035 104,75 |
502 495,00 |
tak |
Odszkodowanie za jaja nieinkubowane poddane obróbce cieplnej |
368 604 szt. |
0,68 zł/szt. |
0,17 |
250 650,72 |
61 889,07 |
tak |
|
Odszkodowanie za pasze |
5 ton |
1 224,72 zł/tonę |
– |
6 123,60 |
– |
nie |
|
Odszkodowania za sprzęt, który nie może być poddany odkażaniu |
92 szt. |
225,70 zł/szt. |
– |
20 764,40 |
– |
nie |
|
3.2. Koszt transportu (do rzeźni/zakładu przetwórczego ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego) |
Załadunek jednego stada |
4 stada x 7 325 sztuk drobiu |
0,48 zł/szt. |
– |
14 064,00 |
– |
nie |
Transport jednego stada |
3 120 km |
2,22 zł/km |
– |
6 926,40 |
– |
nie |
|
3.3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia |
Zabicie drobiu |
65 925 szt. |
4,00 zł/szt. |
– |
263 700,00 |
– |
nie |
Unieszkodliwianie drobiu |
131 850 kg |
2,49 zł/kg |
– |
328 306,50 |
– |
nie |
|
Unieszkodliwianie jaj |
580 788 szt. |
0,05 zł/szt. |
|
29 039,40 |
– |
nie |
|
Zniszczenie paszy |
5 ton (1 stado) |
1 800 zł/tonę |
– |
9 000,00 |
– |
nie |
|
Unieszkodliwianie odpadów laboratoryjnych |
7 331 kg |
2,33 zł/kg |
– |
17 081,23 |
– |
nie |
|
3.4. Strata w przypadku uboju |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
3.5. Koszt obróbki produktów |
Obróbka chemiczna paszy |
0 ton |
– |
– |
– |
– |
nie |
4. Czyszczenie i odkażanie4) |
Nie dotyczy |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
5. Wynagrodzenia (rzeczoznawcy) |
Koszt wyceny 1 stada i jaj wylęgowych |
2 godz. x 18 stad x 2 rzeczoznawców |
29,98 zł/godz. |
– |
2 158,56 |
– |
nie |
Koszty dojazdu rzeczoznawcy |
152 km |
0,80 zł/km |
– |
121,60 |
– |
nie |
|
|
|||||||
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
7. Inne koszty |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
OGÓŁEM |
|
|
|
5 287 640,39 |
|
|
|
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) |
|
|
|
4 588 682,33 |
1 133 001,19 (+/– 0,02) |
|
Objaśnienia
1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono wg kursu euro 4,05 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 12 września 2012 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
2) Koszt jednostkowy w euro jest podany w zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku.
3) Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/761/UE z dnia 30 listopada 2012 r. zatwierdzającą roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2013 r. (Dz. Urz. UE L 336 z 08.12.2012, str. 83). Koszt jednostkowy badania laboratoryjnego (pkt 1.1 tabeli) zawiera koszty materiałowe, koszty badania laboratoryjnego i 7% kosztów ogólnych. Ryczałt za pobraną próbkę (pkt 1.2 tabeli) wynosi 0,5 euro. Kurs euro 4,05 zł przyjęto zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 12 września 2012 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
4) Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed umieszczeniem drobiu w kurniku, stąd jego koszty są ponoszone przez hodowcę.
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. poz. 169).
Wersja obowiązująca od 2013-05-14 do 2013-12-31
[Rozporządzenie w sprawie wprowadzenia "Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)" na lata 2012 i 2013] W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia „Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)” na lata 2012 i 2013 (Dz. U. poz. 509) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1) w części A:
a) w ust. 1.1:
– rysunek 1 otrzymuje brzmienie:
– tytuł rysunku 1 otrzymuje brzmienie:
„Rys. 1. Procentowy udział stad hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) zakażonych serotypami Salmonella objętymi programem w latach 2007–2011 w stadach zbadanych (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)”,
b) w ust. 1.4 w akapicie pierwszym zdania drugie i trzecie otrzymują brzmienie:
„Do wykrywania serotypów Salmonella objętych programem jest stosowana metoda zalecana przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne – Salmonella w Bilthoven w Holandii. Metoda ta została opisana w załączniku D do normy PN-EN ISO 6579:2003/A1:2007 Mikrobiologia żywności i pasz – Horyzontalna metoda wykrywania Salmonella spp. (Załącznik D: Wykrywanie Salmonella w kale zwierząt i próbkach środowiskowych z etapu produkcji pierwotnej), w której do selektywnego namnażania stosuje się półpłynną pożywkę MSRV.”,
c) w ust. 1.5 w pkt 2 dodaje się część wspólną wyliczenia w brzmieniu:
„– zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 2.2.2.1 załącznika do rozporządzenia nr 200/2010.”,
d) ust. 1.6.7 otrzymuje brzmienie:
„1.6.7. Zasady stosowania środków zwalczających drobnoustroje, przeprowadzania szczepień oraz przyznawania odstępstw od obowiązku szczepień są określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1177/2006 z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących stosowania szczególnych metod kontroli w ramach krajowych programów zwalczania salmonelli u drobiu (Dz. Urz. UE L 212 z 02.08.2006, str. 3). Środków zwalczających drobnoustroje nie stosuje się do serotypów Salmonella objętych programem, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 2 ust. 2 ww. rozporządzenia.”,
e) w ust. 1.7:
– uchyla się pkt 20,
– dodaje się pkt 24 w brzmieniu:
„24) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. poz. 480).”,
f) ust. 2.1 i 2.2 otrzymują brzmienie:
„2.1. Liczba stad hodowlanych oraz liczba sztuk kur w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2011
Rys. 3. Dane dotyczące łącznej liczby stad hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) w latach 2009–2011 w poszczególnych województwach (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)
Rys. 4. Liczba sztuk kur w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) w latach 2009–2010 w poszczególnych województwach (źródło: Inspekcja Weterynaryjna)
2.2. Struktura produkcji pasz
Strukturę produkcji pasz w Rzeczypospolitej Polskiej przestawiają tab. 1 i 2.
Produkt |
2009 |
2010 |
2011 |
Pasze dla drobiu |
4807 |
5118 |
5330 |
Pasze dla świń |
1477 |
1693 |
1700 |
Pasze dla bydła |
652 |
767 |
780 |
Pasze dla pozostałych zwierząt (m.in. dla koni, owiec, kóz, ryb, zwierząt futerkowych) |
319 |
328 |
340 |
Ogółem |
7255 |
7906 |
8150 |
Tab. 1. Wielkość produkcji pasz przemysłowych w Polsce w latach 2009–2011 (w tys. ton) (źródło: GUS, IERiGŻ)
Rodzaj paszy |
2009 |
2010 |
2011 |
Mieszanki pełnoporcjowe |
97,3 |
97,2 |
97,5 |
Mieszanki uzupełniające |
1,3 |
1,2 |
1,0 |
Premiksy |
1,4 |
1,6 |
1,5 |
Ogółem |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Tab. 2. Struktura produkcji pasz przemysłowych dla drobiu w Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009–2011 (w %) (źródło: GUS, IERiGŻ)”;
2) w części B:
a) w ust. 2:
– w akapicie drugim w zdaniu drugim wyrazy „tab. 1” zastępuje się wyrazami „tab. 3”,
– w tabeli 1 dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
1970 |
1,37 |
1,74 |
– tytuł tabeli 1 otrzymuje brzmienie:
„Tab. 3. Wyniki realizacji „Krajowego programu zwalczania Salmonella w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus)” w latach 2007–2011”,
– w akapicie czwartym zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Do zakażeń u ludzi, zgodnie z danymi zawartymi w raporcie z 2010 r. Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na temat tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz ognisk przenoszonych przez żywność, dochodzi najczęściej przez spożywanie skażonych produktów pochodzenia zwierzęcego, tj. jaj i produktów jajecznych oraz mięsa i przetworów mięsnych, głównie drobiowych.”,
– tabela 2 otrzymuje brzmienie:
Rok |
Liczba
zarejestrowanych zatruć pokarmowych |
2011 |
8 652 |
2010 |
9 549 |
2009 |
8 855 |
2008 |
9 478 |
2007 |
11 568 |
2006 |
13 210 |
2005 |
15 815 |
– tytuł tabeli 2 otrzymuje brzmienie:
„Tab. 4. Dane dotyczące liczby zatruć pokarmowych u ludzi wywołanych przez pałeczki Salmonella w latach 2005–2011 (źródło: Zakład Epidemiologii Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny)”,
b) w ust. 5 akapity czwarty–szósty otrzymują brzmienie:
„Szacowane ogólne koszty realizacji programu w 2013 r. wyniosą 5 287 640,39 zł. Z ogólnej sumy szacowanych kosztów programu strona polska wystąpiła z wnioskiem o współfinansowanie kosztów realizacji programu w wysokości 1 133 001,19 euro.
Szacunkowe koszty realizacji programu w 2013 r. wyrażone w złotych zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w „Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw” z dnia 12 września 2012 r. opublikowanych przez Ministerstwo Finansów.
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt przewidzianych w ustawie budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. poz. 169).”,
c) w ust. 6.1 w tabeli „Dane dotyczące rozwoju salmonellozy odzwierzęcej” dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
Hodowlane (dorosłe oraz w okresie odchowu) |
1984 |
19 064 120 |
1978 |
19 012 760 |
1970 |
24 |
0 |
3 |
24 |
2 |
177 675 |
12 765 |
950 589 |
59 490 |
532 416 |
0 |
d) w ust. 6.2 w tabeli „Dane dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych” dodaje się wiersz w brzmieniu:
2011 |
52 |
27 |
Badanie bakteriologiczne: 2507 Badanie efektu hamującego: 2506 Badanie skuteczności odkażania: 75 |
Badanie bakteriologiczne: 27 Badanie efektu hamującego: 0 Badanie skuteczności odkażania: brak danych |
Inne (np. badanie paszy i wody, różnicowanie szczepów szczepionkowych): 49 |
Brak danych |
e) w ust. 6.3 w tabeli „Dane dotyczące zakażenia” dodaje się wiersz w brzmieniu:
Rzeczpospolita Polska – 2011 |
27 |
190 440 |
f) w ust. 7 w tabeli „Założenia programu związane z badaniami laboratoryjnymi. Rok: 2013” kolumna szósta otrzymuje brzmienie:
Liczba planowanych badań |
2711 |
90 |
2711 |
57 |
g) w ust 7.1 w tabeli „Badania laboratoryjne stad. Rok: 2013” dodaje się wiersz w brzmieniu:
Ogółem |
Stada hodowlane (dorosłe oraz w okresie odchowu) |
1984 |
19 057 580 |
1962 |
18 785 140 |
1956 |
18 |
18 |
131 850 |
673 380 |
368 604 |
h) w ust. 8 tabela „Szczegółowa analiza kosztów programu. Rok: 2013”1) otrzymuje brzmienie:
Przeznaczenie kosztów |
Wyszczególnienie |
Szacunkowa liczba jednostek |
Szacunkowy jednostkowy koszt w złotych |
Szacunkowy jednostkowy koszt w euro2) |
Suma ogółem (w złotych) |
Suma ogółem2) (w euro) |
Finansowanie wspólnotowe |
1. Badania laboratoryjne |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Koszt badań laboratoryjnych3) |
Badanie bakteriologiczne w ramach pobierania próbek przez powiatowego lekarza weterynarii |
2711 badań |
34,81 zł/badanie |
8,60 |
94 369,91 |
23 301,21 |
tak |
Badanie efektu hamującego wzrost bakterii |
2711 badań |
1,43 zł/badanie |
0,35 |
3 876,73 |
957,22 |
tak |
|
Badanie w kierunku stwierdzenia skuteczności przeprowadzonego odkażania |
90 badań |
33,24 zł/badanie |
8,21 |
2 991,60 |
738,67 |
tak |
|
Inne badania (np. badania paszy i wody) |
49 badań |
34,13 zł/badanie |
– |
1 672,37 |
– |
nie |
|
Badanie w kierunku określenia serotypu odpowiednich izolatów |
57 badań |
147,83 zł/badanie |
36,50 |
8 426,31 |
2 080,57 |
tak |
|
1.2. Koszt pobierania próbek3) |
Ryczałt za pobrane próbki |
5512 próbek |
2,03 zł/próbkę |
0,5 |
11 189,36 |
2 756,00 |
tak |
2. Szczepienie lub leczenie |
Program nie przewiduje |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.1. Zakup szczepionki |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.2. Koszty dystrybucji |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.3. Koszty podania |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2.4. Koszty kontroli |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
3. Ubój |
|
|
|
|
|
|
|
3.1. Odszkodowanie za drób i jaja |
Odszkodowanie za drób poddany unieszkodliwieniu |
65 925 szt. |
25,03 zł/szt. |
6,18 |
1 650 102,75 |
407 432,78 |
tak |
Odszkodowanie za zniszczone jaja wylęgowe |
673 380 szt. |
0,79 zł/szt. |
0,20 |
531 970,20 |
131 350,67 |
tak |
|
|
|||||||
|
Odszkodowanie za drób, pomniejszone o wartość drobiu kierowanego do uboju |
65 925 szt. |
30,87 zł/szt. |
7,62 |
2 035 104,75 |
502 495,00 |
tak |
Odszkodowanie za jaja nieinkubowane poddane obróbce cieplnej |
368 604 szt. |
0,68 zł/szt. |
0,17 |
250 650,72 |
61 889,07 |
tak |
|
Odszkodowanie za pasze |
5 ton |
1 224,72 zł/tonę |
– |
6 123,60 |
– |
nie |
|
Odszkodowania za sprzęt, który nie może być poddany odkażaniu |
92 szt. |
225,70 zł/szt. |
– |
20 764,40 |
– |
nie |
|
3.2. Koszt transportu (do rzeźni/zakładu przetwórczego ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego) |
Załadunek jednego stada |
4 stada x 7 325 sztuk drobiu |
0,48 zł/szt. |
– |
14 064,00 |
– |
nie |
Transport jednego stada |
3 120 km |
2,22 zł/km |
– |
6 926,40 |
– |
nie |
|
3.3. Koszty zniszczenia lub unieszkodliwienia |
Zabicie drobiu |
65 925 szt. |
4,00 zł/szt. |
– |
263 700,00 |
– |
nie |
Unieszkodliwianie drobiu |
131 850 kg |
2,49 zł/kg |
– |
328 306,50 |
– |
nie |
|
Unieszkodliwianie jaj |
580 788 szt. |
0,05 zł/szt. |
|
29 039,40 |
– |
nie |
|
Zniszczenie paszy |
5 ton (1 stado) |
1 800 zł/tonę |
– |
9 000,00 |
– |
nie |
|
Unieszkodliwianie odpadów laboratoryjnych |
7 331 kg |
2,33 zł/kg |
– |
17 081,23 |
– |
nie |
|
3.4. Strata w przypadku uboju |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
3.5. Koszt obróbki produktów |
Obróbka chemiczna paszy |
0 ton |
– |
– |
– |
– |
nie |
4. Czyszczenie i odkażanie4) |
Nie dotyczy |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
5. Wynagrodzenia (rzeczoznawcy) |
Koszt wyceny 1 stada i jaj wylęgowych |
2 godz. x 18 stad x 2 rzeczoznawców |
29,98 zł/godz. |
– |
2 158,56 |
– |
nie |
Koszty dojazdu rzeczoznawcy |
152 km |
0,80 zł/km |
– |
121,60 |
– |
nie |
|
|
|||||||
6. Towary konsumpcyjne i specjalny sprzęt |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
7. Inne koszty |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
OGÓŁEM |
|
|
|
5 287 640,39 |
|
|
|
OGÓŁEM (koszty kwalifikowalne) |
|
|
|
4 588 682,33 |
1 133 001,19 (+/– 0,02) |
|
Objaśnienia
1) Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono wg kursu euro 4,05 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 12 września 2012 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
2) Koszt jednostkowy w euro jest podany w zaokrągleniu do 2 miejsc po przecinku.
3) Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2012/761/UE z dnia 30 listopada 2012 r. zatwierdzającą roczne i wieloletnie programy oraz wkład finansowy Unii w zakresie zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, przedstawione przez państwa członkowskie na 2013 r. (Dz. Urz. UE L 336 z 08.12.2012, str. 83). Koszt jednostkowy badania laboratoryjnego (pkt 1.1 tabeli) zawiera koszty materiałowe, koszty badania laboratoryjnego i 7% kosztów ogólnych. Ryczałt za pobraną próbkę (pkt 1.2 tabeli) wynosi 0,5 euro. Kurs euro 4,05 zł przyjęto zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 12 września 2012 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
4) Odkażanie jest rutynową czynnością wykonywaną zawsze przed umieszczeniem drobiu w kurniku, stąd jego koszty są ponoszone przez hodowcę.
Są to szacunkowe koszty, które zostały dostosowane do wielkości wydatków przeznaczonych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. poz. 169).