history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2017-12-23 do 2019-07-02

1. Zakazów wykonywania lotów w strefach R, z wyjątkiem strefy EP R40 SŁUPSK, nie stosuje się do lotów: [1]

1) operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE;

2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;

3) wykonywanych zgodnie z zamieszczonymi w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, procedurami podejścia do lądowania i odlotu dla lotnisk i lądowisk położonych wewnątrz tych stref;

4) związanych z wykonywaniem prac lotniczych mających na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych;

5) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych położonych w zasięgu powierzchni ograniczających obiektów lotniskowych użytkowanych przez polskie państwowe statki powietrzne;

6) wykonywanych za zgodą Prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 2.

1a. [2] Zakazów wykonywania lotów w strefie EP R40 SŁUPSK nie stosuje się do lotów wykonywanych za zgodą, o której mowa w art. VII ust. 3 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczącej rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej systemu obrony przed rakietami balistycznymi w sprawie użytkowania terenów oraz przestrzeni powietrznej wokół Bazy systemu obrony przed rakietami balistycznymi, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 234), w tym w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia.

2. Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R, o których mowa w lp. 20–23 załącznika nr 3 do rozporządzenia, w szczególności gdy jest to uzasadnione potrzebami gospodarczymi, kulturalnymi albo związanymi z zapewnianiem informacji publicznej, jeżeli:

1) wykonawca tych lotów:

a) używa śmigłowca posiadającego I klasę osiągową, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592), lub samolotu posiadającego takie parametry techniczne, aby w przypadku uszkodzenia jednostki napędowej możliwa była kontynuacja lotu do lotniska lub miejsca lądowania – zgodnie z ograniczeniami użytkowymi samolotu określonymi w pkt 6.2 załącznika C Część I Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,

b) posiada aktualny certyfikat, jeśli jest wymagany, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej w zakresie usług stanowiących cel wykonania lotów;

2) wniosek został złożony do Prezesa Urzędu w terminie co najmniej 14 dni przed planowanymi lotami.

3. W zgodzie, o której mowa w ust. 2, określa się termin jej ważności oraz warunki wykonania lotów lub ograniczenia w tym zakresie.

4. (uchylony).

[1] § 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 2351). Zmiana weszła w życie 23 grudnia 2017 r.

[2] § 7 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 2351). Zmiana weszła w życie 23 grudnia 2017 r.

Wersja obowiązująca od 2017-12-23 do 2019-07-02

1. Zakazów wykonywania lotów w strefach R, z wyjątkiem strefy EP R40 SŁUPSK, nie stosuje się do lotów: [1]

1) operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE;

2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;

3) wykonywanych zgodnie z zamieszczonymi w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, procedurami podejścia do lądowania i odlotu dla lotnisk i lądowisk położonych wewnątrz tych stref;

4) związanych z wykonywaniem prac lotniczych mających na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych;

5) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych położonych w zasięgu powierzchni ograniczających obiektów lotniskowych użytkowanych przez polskie państwowe statki powietrzne;

6) wykonywanych za zgodą Prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 2.

1a. [2] Zakazów wykonywania lotów w strefie EP R40 SŁUPSK nie stosuje się do lotów wykonywanych za zgodą, o której mowa w art. VII ust. 3 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczącej rozmieszczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej systemu obrony przed rakietami balistycznymi w sprawie użytkowania terenów oraz przestrzeni powietrznej wokół Bazy systemu obrony przed rakietami balistycznymi, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 234), w tym w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia.

2. Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R, o których mowa w lp. 20–23 załącznika nr 3 do rozporządzenia, w szczególności gdy jest to uzasadnione potrzebami gospodarczymi, kulturalnymi albo związanymi z zapewnianiem informacji publicznej, jeżeli:

1) wykonawca tych lotów:

a) używa śmigłowca posiadającego I klasę osiągową, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592), lub samolotu posiadającego takie parametry techniczne, aby w przypadku uszkodzenia jednostki napędowej możliwa była kontynuacja lotu do lotniska lub miejsca lądowania – zgodnie z ograniczeniami użytkowymi samolotu określonymi w pkt 6.2 załącznika C Część I Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,

b) posiada aktualny certyfikat, jeśli jest wymagany, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej w zakresie usług stanowiących cel wykonania lotów;

2) wniosek został złożony do Prezesa Urzędu w terminie co najmniej 14 dni przed planowanymi lotami.

3. W zgodzie, o której mowa w ust. 2, określa się termin jej ważności oraz warunki wykonania lotów lub ograniczenia w tym zakresie.

4. (uchylony).

[1] § 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 2351). Zmiana weszła w życie 23 grudnia 2017 r.

[2] § 7 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. poz. 2351). Zmiana weszła w życie 23 grudnia 2017 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2011-12-07 do 2017-12-22

1. Zakazów wykonywania lotów w strefach R nie stosuje się do lotów:

1) operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE;

2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;

3) [7] wykonywanych zgodnie z zamieszczonymi w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, procedurami podejścia do lądowania i odlotu dla lotnisk i lądowisk położonych wewnątrz tych stref;

4) związanych z wykonywaniem prac lotniczych mających na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych;

5) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych położonych w zasięgu powierzchni ograniczających obiektów lotniskowych użytkowanych przez polskie państwowe statki powietrzne;

6) wykonywanych za zgodą Prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 2.

2. [8] Prezes Urzędu, na wniosek burmistrza (prezydenta miasta) albo innego podmiotu zawierający akceptację burmistrza (prezydenta miasta), może wydać zgodę na wykonywanie lotów w strefach R, o których mowa w lp. 20–23 załącznika nr 3 do rozporządzenia, w szczególności gdy jest to uzasadnione potrzebami gospodarczymi, kulturalnymi albo związanymi z zapewnianiem informacji publicznej, jeżeli:

1) wykonawca tych lotów:

a) używa śmigłowca posiadającego I klasę osiągową, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592), lub samolotu posiadającego takie parametry techniczne, aby w przypadku uszkodzenia jednostki napędowej możliwa była kontynuacja lotu do lotniska lub miejsca lądowania – zgodnie z ograniczeniami użytkowymi samolotu określonymi w pkt 6.2 załącznika C Część I Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,

b) posiada aktualny certyfikat, jeśli jest wymagany, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej w zakresie usług stanowiących cel wykonania lotów;

2) wniosek został złożony do Prezesa Urzędu w terminie co najmniej 14 dni przed planowanymi lotami.

3. [9] W zgodzie, o której mowa w ust. 2, określa się termin jej ważności oraz warunki wykonania lotów lub ograniczenia w tym zakresie.

4. [10] (uchylony).

[7] § 7 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. Nr 251, poz. 1507). Zmiana weszła w życie 7 grudnia 2011 r.

[8] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. Nr 251, poz. 1507). Zmiana weszła w życie 7 grudnia 2011 r.

[9] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. Nr 251, poz. 1507). Zmiana weszła w życie 7 grudnia 2011 r.

[10] § 7 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz.U. Nr 251, poz. 1507). Zmiana weszła w życie 7 grudnia 2011 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2010-07-01 do 2011-12-06

1. Zakazów wykonywania lotów w strefach R nie stosuje się do lotów:

1) operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE;

2) wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;

3) wykonywanych zgodnie z procedurami dolotowymi, podejściami do lądowania i procedurami odlotowymi, na lotniskach i lądowiskach położnych wewnątrz lub w pobliżu tych obszarów;

4) związanych z wykonywaniem prac lotniczych mających na celu patrolowanie linii energetycznych, gazociągów, obszarów leśnych oraz realizację usług agrotechnicznych;

5) związanych z monitorowaniem stanu przeszkód lotniczych położonych w zasięgu powierzchni ograniczających obiektów lotniskowych użytkowanych przez polskie państwowe statki powietrzne;

6) wykonywanych za zgodą Prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 2.

2. Prezes Urzędu wydaje zgodę na loty w strefach R, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. a, w przypadku lotów służących potrzebom gospodarczym lub kulturalnym, zapewnieniu informacji publicznej albo innym wykonywanym na wniosek burmistrza lub prezydenta miasta albo za ich zgodą, po spełnieniu następujących warunków:

1) wykonawca do realizacji prac lotniczych używa śmigłowca posiadającego I klasę osiągową, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 592), lub samolotu posiadającego takie parametry techniczne, aby w przypadku uszkodzenia jednostki napędowej możliwa była kontynuacja lotu do lotniska lub miejsca lądowania – zgodnie z ograniczeniami użytkowymi osiągów samolotu, określonymi w pkt 4 i 5 załącznika C Część I Załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym;

2) wykonawca posiada aktualny certyfikat, jeśli jest wymagany, do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej w zakresie usług stanowiących cel wykonania lotu;

3) wykonawca lub osoba działająca z jego upoważnienia, w terminie co najmniej 14 dni przed planowanym lotem, złoży do Prezesa Urzędu wniosek o udzielenie zgody na lot.

3. W zgodzie, o której mowa w ust. 2, określa się termin jej ważności oraz warunki wykonania lotu lub ograniczenia w tym zakresie.

4. Prezes Urzędu może odmówić wydania zgody na wykonywanie lotów w strefach R, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. a, jeżeli jest to konieczne ze względu na ograniczenia wynikające z umów i przepisów międzynarodowych oraz w przypadku, gdy nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2.