Wersja obowiązująca od 2015-11-27 do 2016-05-07
[Składanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych] 1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) ze skonsolidowanego bilansu oraz pozycji pozabilansowych, z wyłączeniem informacji o środkach własnych, marginesie wypłacalności oraz pokryciu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych odpowiednimi aktywami;
2) ze skonsolidowanego technicznego rachunku ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) ze skonsolidowanego ogólnego rachunku zysków i strat;
4) ze skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych;
5) [1] ze skonsolidowanego zestawienia zmian w kapitale własnym;
6) z informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
2. [2] Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej sporządzone odpowiednio według warunków, o których mowa w art. 49 ust. 2, 2a i 3 ustawy, z tym że w zakresie informacji określonych w art. 49 ust. 2 pkt 5 ustawy należy podać informację o udziałach (akcjach) własnych posiadanych przez jednostkę dominującą, jednostki wchodzące w skład grupy kapitałowej oraz osoby działające w ich imieniu. Sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej powinno uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3. Informacja dodatkowa do skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej powinna uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
4. Jeżeli jednostka dominująca oraz jednostki zależne od jednostki dominującej i jednostki współzależne wykonują działalność ubezpieczeniową lub działalność reasekuracyjną w różnych działach ubezpieczeń, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym sporządza się odrębnie techniczny rachunek ubezpieczeń na życie oraz techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych.
5. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, z tym że:
1) w skonsolidowanym bilansie wyodrębnia się dodatkowo pozycje:
a) w aktywach – „wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
b) w pasywach:
– w pozycji A – „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych” w podziale na dodatnie różnice kursowe i ujemne różnice kursowe,
– w pozycji A – „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”,
– „ujemna wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
– „kapitały mniejszości”;
2) w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń na życie wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) w pozycji „wynik techniczny ubezpieczeń majątkowych i osobowych” oraz „wynik techniczny ubezpieczeń na życie” – pozycję „wynik techniczny jednostek podporządkowanych”;
3) w skonsolidowanym ogólnym rachunku zysków i strat wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) pozycje:
– „odpis wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „odpis ujemnej wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „zysk/strata z udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności”,
– „zyski/straty mniejszości”;
4) w skonsolidowanym zestawieniu zmian w kapitale własnym wyodrębnia się dodatkowo pozycje: [3]
a) „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych”,
b) „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”.
[1] § 58 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
[2] § 58 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
[3] § 58 ust. 5 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
Wersja obowiązująca od 2015-11-27 do 2016-05-07
[Składanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych] 1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) ze skonsolidowanego bilansu oraz pozycji pozabilansowych, z wyłączeniem informacji o środkach własnych, marginesie wypłacalności oraz pokryciu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych odpowiednimi aktywami;
2) ze skonsolidowanego technicznego rachunku ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) ze skonsolidowanego ogólnego rachunku zysków i strat;
4) ze skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych;
5) [1] ze skonsolidowanego zestawienia zmian w kapitale własnym;
6) z informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
2. [2] Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej sporządzone odpowiednio według warunków, o których mowa w art. 49 ust. 2, 2a i 3 ustawy, z tym że w zakresie informacji określonych w art. 49 ust. 2 pkt 5 ustawy należy podać informację o udziałach (akcjach) własnych posiadanych przez jednostkę dominującą, jednostki wchodzące w skład grupy kapitałowej oraz osoby działające w ich imieniu. Sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej powinno uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3. Informacja dodatkowa do skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej powinna uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
4. Jeżeli jednostka dominująca oraz jednostki zależne od jednostki dominującej i jednostki współzależne wykonują działalność ubezpieczeniową lub działalność reasekuracyjną w różnych działach ubezpieczeń, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym sporządza się odrębnie techniczny rachunek ubezpieczeń na życie oraz techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych.
5. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, z tym że:
1) w skonsolidowanym bilansie wyodrębnia się dodatkowo pozycje:
a) w aktywach – „wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
b) w pasywach:
– w pozycji A – „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych” w podziale na dodatnie różnice kursowe i ujemne różnice kursowe,
– w pozycji A – „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”,
– „ujemna wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
– „kapitały mniejszości”;
2) w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń na życie wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) w pozycji „wynik techniczny ubezpieczeń majątkowych i osobowych” oraz „wynik techniczny ubezpieczeń na życie” – pozycję „wynik techniczny jednostek podporządkowanych”;
3) w skonsolidowanym ogólnym rachunku zysków i strat wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) pozycje:
– „odpis wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „odpis ujemnej wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „zysk/strata z udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności”,
– „zyski/straty mniejszości”;
4) w skonsolidowanym zestawieniu zmian w kapitale własnym wyodrębnia się dodatkowo pozycje: [3]
a) „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych”,
b) „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”.
[1] § 58 ust. 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
[2] § 58 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
[3] § 58 ust. 5 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2015 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz.U. poz. 1849). Zmiana weszła w życie 27 listopada 2015 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2010-01-01 do 2015-11-26
[Składanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych] 1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) ze skonsolidowanego bilansu oraz pozycji pozabilansowych, z wyłączeniem informacji o środkach własnych, marginesie wypłacalności oraz pokryciu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych odpowiednimi aktywami;
2) ze skonsolidowanego technicznego rachunku ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) ze skonsolidowanego ogólnego rachunku zysków i strat;
4) ze skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych;
5) z zestawienia zmian w skonsolidowanym kapitale własnym;
6) z informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
2. Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej sporządzone odpowiednio według warunków, o których mowa w art. 49 ust. 2 i 3 ustawy, z tym że w zakresie informacji określonych w art. 49 ust. 2 pkt 5 ustawy należy podać informację o udziałach (akcjach) własnych posiadanych przez jednostkę dominującą, jednostki wchodzące w skład grupy kapitałowej oraz osoby działające w ich imieniu. Sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej powinno uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3. Informacja dodatkowa do skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej powinna uwzględniać zakres informacji określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
4. Jeżeli jednostka dominująca oraz jednostki zależne od jednostki dominującej i jednostki współzależne wykonują działalność ubezpieczeniową lub działalność reasekuracyjną w różnych działach ubezpieczeń, w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym sporządza się odrębnie techniczny rachunek ubezpieczeń na życie oraz techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych.
5. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe sporządza się zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, z tym że:
1) w skonsolidowanym bilansie wyodrębnia się dodatkowo pozycje:
a) w aktywach – „wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
b) w pasywach:
– w pozycji A – „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych” w podziale na dodatnie różnice kursowe i ujemne różnice kursowe,
– w pozycji A – „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”,
– „ujemna wartość firmy jednostek podporządkowanych”,
– „kapitały mniejszości”;
2) w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w skonsolidowanym technicznym rachunku ubezpieczeń na życie wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) w pozycji „wynik techniczny ubezpieczeń majątkowych i osobowych” oraz „wynik techniczny ubezpieczeń na życie” – pozycję „wynik techniczny jednostek podporządkowanych”;
3) w skonsolidowanym ogólnym rachunku zysków i strat wyodrębnia się dodatkowo:
a) przychody i koszty jednostek podporządkowanych,
b) pozycje:
– „odpis wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „odpis ujemnej wartości firmy jednostek podporządkowanych”,
– „zysk/strata z udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności”,
– „zyski/straty mniejszości”;
4) w zestawieniu zmian w skonsolidowanym kapitale własnym wyodrębnia się dodatkowo pozycje:
a) „różnice kursowe z przeliczenia jednostek podporządkowanych”,
b) „odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna)”.